Ευρωπαϊκό Πρότυπο Σχολείο: «Η αριστεία επιτυγχάνεται με πολλή, σταθερή δουλειά, όχι σε μια χρονιά»
Μεγαλώνοντας το Μέλλον
Το Ευρωπαϊκό Πρότυπο είναι ένα οικογενειακό σχολείο υψηλών προδιαγραφών με διευρυμένο ωράριο, εκπαιδευτικό πρόγραμμα διαμορφωμένο στις ανάγκες των μαθητών και των γονιών τους, που στοχεύει στην αριστεία μέσα από το μονοπάτι της αυτογνωσίας.
- 13/10/2025
- Κείμενο: Αλεξία Ζερβούδη
- Φωτογραφίες: Λεωνίδας Τούμπανος
Από το νηπιαγωγείο και τις μικρές τάξεις του Δημοτικού κιόλας, είναι σαφές πως η ανάπτυξη της αυτοεπίγνωσης και η τόνωση της αυτοπεποίθησης του παιδιού κρίνονται σημαντικές για την εξέλιξη της προσωπικότητάς του, τόσο κοινωνικά και συμπεριφορικά, όσο και ακαδημαϊκά. Ο Δρ. Γρίδος Παναγιώτης, Μαθηματικός, M.Sc, Ph.D και Διευθυντής Λυκείου του Ευρωπαϊκού Προτύπου, εξηγεί πως μέσα από τη φοίτηση στο Ευρωπαϊκό Πρότυπο, τα παιδιά οδηγούνται προς την καλύτερη εκδοχή του εαυτού τους και τελικά, στην αριστεία. «Είμαστε ένα σχολείο που, μεταξύ άλλων, οι γονείς επιλέγουν επειδή θέλουν τα παιδιά τους να επιτύχουν αριστεία. Για να επιτευχθεί η αριστεία όμως, χρειάζεται ο ίδιος ο μαθητής να προσπαθήσει σωστά. Για να προσπαθήσει σωστά, πρέπει να του δείξεις τον σωστό τρόπο. Η αριστεία επιτυγχάνεται με πολλή δουλειά, όχι σε μια χρονιά!».
Το Ευρωπαϊκό Πρότυπο Σχολείο λειτουργεί εδώ και 15 χρόνια έχοντας στο επίκεντρο το παιδί και τους σημαντικότερους ανθρώπους που το στηρίζουν, τους εκπαιδευτικούς και τους γονείς τους. Οι χώροι, η λειτουργία και οι διαδικασίες εντός κι εκτός τάξης είναι προσαρμοσμένες στο παιδί. Η εξατομικευμένη προσέγγιση αντικατοπτρίζεται και στη φιλοσοφία του σχολείου όσον αφορά τις εργασίες στο σπίτι. Οι εργασίες δεν ανατίθενται σε καθημερινή βάση, ούτε είναι πάντοτε οι ασκήσεις κοινές για όλους τους μαθητές – αντιθέτως, στον κάθε μαθητή δίνονται εξατομικευμένες.

Ο Δρ. Γρίδος τονίζει πως οι αξίες του σχολείου είναι σταθερές, αλλά ο τρόπος λειτουργίας προσαρμόζεται στο feedback των ίδιων των μαθητών και των γονιών τους. «Καθώς έχουν αλλάξει πάρα πολλά πράγματα τα τελευταία 15 χρόνια στον χώρο της παιδείας (νέα βιβλία, κλείσιμο των σχολείων λόγω πανδημίας, χρήση των κοινωνικών δικτύων από μικρές ηλικίες, αλλαγές στη λειτουργία της οικογένειας που συχνά ζητά έναν έμπιστο συνεργάτη για την αγωγή του παιδιού καθώς οι γονείς λείπουν πολλές ώρες από το σπίτι, νέα αναλυτικά προγράμματα που προετοιμάζουν τα παιδιά για τη νέα εποχή με δεξιότητες ζωής), στο Ευρωπαϊκό Πρότυπο νιώθουμε την ανάγκη να στηρίξουμε στην πράξη την ελληνική οικογένεια, τους εκπαιδευτικούς και όλο το προσωπικό μας για να είμαστε αποτελεσματικοί στην εκπαίδευση κάθε μαθητή μας».
Η νέα εποχή, τόσο στο σχολικό όσο και στο εργασιακό περιβάλλον, έχει περισσότερη ανάγκη από ποτέ την ανάπτυξη της κριτικής σκέψης, την ενεργό δράση, την εύρεση της ευτυχίας μέσα από την προσωπική ανάπτυξη. Το Ευρωπαϊκό Πρότυπο καλύπτει οικογένειες που κατανοούν αυτήν την ανάγκη, ξέρουν τι θέλουν για τα παιδιά τους και είναι αποφασισμένοι να τα εφοδιάσουν με τα απαραίτητα προσόντα. Γονείς που θέλουν παιδιά χαρούμενα, ευτυχισμένα, φροντισμένα, που μαθαίνουν με τον δικό τους τρόπο και ρυθμό, όμως αναγνωρίζοντας και εφαρμόζοντας στην πράξη τις αξίες ζωής, τις δεξιότητες και τις γνώσεις που γνωρίζουν βιωματικά εντός κι εκτός τάξης.
Χτίζοντας δεξιότητες από το Νηπιαγωγείο και το Δημοτικό
Ο Δρ. Γρίδος τονίζει πως οι αξίες και οι βάσεις που δίνει ένα σχολείο στον μαθητή χτίζονται βήμα-βήμα από πολύ μικρή ηλικία. Στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση, συχνά οι γονείς θεωρούν ότι ένα παιδί μπορεί να τα καταφέρει καλά ανεξαρτήτως σχολείου ή διαβάσματος, καθώς θεωρούν ότι δεν υπάρχουν μεγάλες απαιτήσεις. Είναι αρκετά σύνηθες λοιπόν να αλλάζουν σχολείο στη δευτεροβάθμια, εκεί όπου λόγω του αναλυτικού προγράμματος ανά γνωστικό αντικείμενο, και των αλλαγών στις συμπεριφορές των έφηβων μαθητών, ακόμη και λόγω της έλλειψης αποτελεσματικής επικοινωνίας μαζί τους, ένα «καλό» σχολείο φαντάζει ως σανίδα σωτηρίας, αν μέχρι τότε τα πράγματα δεν έχουν πάει πολύ καλά. «Αυτό που αγνοούν είναι ότι οι βάσεις για την Α’ Γυμνασίου ξεκινούν από το Νηπιαγωγείο τόσο για την ανάπτυξη γνωστικών δεξιοτήτων όσο και τις δεξιότητες αποδοχής του άλλου, την αίσθηση της ομάδας, της συνεργασίας και την αίσθησης της λειτουργίας του σχολείου ως χώρος σεβασμού της προσωπικότητας κάθε μαθητή».

Οι αξίες της προσωπικότητας και οι κοινωνικές δεξιότητες είναι άμεσα συνδεδεμένες τόσο με την αποτελεσματικότητα στο μαθησιακό, όσο και την ευτυχία του ατόμου. Σύμφωνα με τον Δρ. Γρίδο, το σχολείο είναι το μέρος που μετά το σπίτι, μπορείς να ζεις καλά και με ασφάλεια αλλά, κυρίως, ένα μέρος που σου επιτρέπει να μάθεις για τον εαυτό σου, τι σε ενδιαφέρει, πώς θα το μάθεις και πώς θα το επικοινωνήσεις. «Στον χώρο του σχολείου το παιδί θα πρέπει να νιώθει αποδεκτό και ότι το φροντίζουν. Θα πρέπει να αισθάνεται ότι το μάθημα γίνεται για το ίδιο και όχι απλώς για τη συμπλήρωση της ύλης. Σημαντικό επίσης, είναι να αισθάνεται ότι μπορεί να ζητήσει βοήθεια και σε προσωπικό αλλά και σε ομαδικό επίπεδο».
Η ομάδα είναι αυτή που μαθαίνει σε κάθε παιδί ότι είναι απαραίτητο για τα υπόλοιπα μέλη της, είναι σημαντικό, αποδεκτό ακριβώς έτσι όπως είναι. Αυτό που χρειάζεται να μάθει το παιδί είναι πώς θα βελτιωθεί, πώς θα γίνει η καλύτερη εκδοχή του εαυτού του με βάση κριτήρια παιδαγωγικά και ακαδημαϊκά, είτε είναι χαρισματικό παιδί, είτε παιδί με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες ή άλλες ιδιαιτερότητες.
Η αυτοεπίγνωση και η αυτοβελτίωση ανοίγουν τελικά τον δρόμο και στην εξάλειψη του σχολικού εκφοβισμού. «Οι ευφυείς άνθρωποι αναγνωρίζουν και ζητούν δικαιοσύνη. Είναι το πρώτο πράγμα που μαθαίνουν στην πράξη οι μαθητές μας σε οποιαδήποτε ηλικία. Και ότι έχουν δικαίωμα να είναι χαρούμενοι, ευτυχισμένοι. Αν σήμερα ήμουν παιδί, αυτό που θα ζητούσα από ένα Σχολείο θα ήταν να με ενθουσιάζει, να με κάνει να νιώθω δικαιοσύνη, ασφάλεια, ενδιαφέρον και προκλήσεις για να τα καταφέρω με τον δικό μου τρόπο!».
Η μεγάλη δύναμη ενός «μικρού» σχολείου
Ένα μικρό οικογενειακό σχολείο έχει τη δύναμη να μεγαλώνει μαθητές με φροντίδα, γνώση και εμπιστοσύνη. Εδώ, η σχέση που αναπτύσσουν εκπαιδευτικοί και μαθητές χτίζεται καθημερινά ακόμη και την ώρα του μεσημεριανού γεύματος: «Οι μαθητές τρώνε μαζί με τους δασκάλους τους και έτσι το εστιατόριο γίνεται μια σημαντική παιδαγωγική διαδικασία, κατά την οποία οι μαθητές έχουν τη δυνατότητα να συζητήσουν για διάφορα θέματα τόσο με τους μαθητές τους όσο και με τους εκπαιδευτικούς. Είναι μια όμορφη αφορμή να ενισχυθούν οι δεσμοί της ομάδας της τάξης».
Στο Ευρωπαϊκό Πρότυπο τόσο οι εκπαιδευτικοί όσο και ο διευθυντής ξέρουν κάθε παιδί με το όνομά του, γνωρίζουν την προσωπικότητά του, τα ενδιαφέροντά του και τις ανάγκες του. Αυτό έχει ως συνέπεια την παροχή εξατομικευμένης υποστήριξης, κουλτούρα εκπαίδευσης την οποία υποστηρίζουν οι διεθνείς οργανισμοί εκπαίδευσης τον 21ο αιώνα. Βλέποντας κάθε παιδί σαν ξεχωριστή βιογραφία, τυχόν μαθησιακές ή κοινωνικές δυσκολίες εντοπίζονται νωρίτερα και αντιμετωπίζονται αποτελεσματικότερα. «Το πρώτο που λέω στους φοιτητές μου στο Πανεπιστήμιο και μελλοντικούς εκπαιδευτικούς, είναι το πόσο σημαντικές πτυχές της εκπαίδευσης είναι η εξατομίκευση, η διαφοροποίηση και η ενσυναίσθηση κατά τη διάρκεια της διδασκαλίας».

Η πραγματική αλλαγή αφορά τη νοοτροπία και την προσέγγιση του εκπαιδευτικού, ξεκινώντας πάντα από την ηγεσία της εκπαιδευτικής δομής. Ένας αφυπνισμένος, σύγχρονος διευθυντής μπορεί να κάνει μεγάλη διαφορά. «Ο διευθυντής, ως ηγετική φυσιογνωμία, παίζει καίριο ρόλο όταν εμπνέει, στηρίζει και διαμορφώνει μια κουλτούρα σεβασμού – όχι μέσα από απόσταση, αλλά μέσα από παρουσία. O σεβασμός δεν κερδίζεται με αποστασιοποίηση, αλλά με συνέπεια, δικαιοσύνη και ενσυναίσθηση. Η συναισθηματική νοημοσύνη είναι πλέον αναγνωρισμένο χαρακτηριστικό καλής διοίκησης. Στο Ευρωπαϊκό Πρότυπο όλοι – γονείς, εκπαιδευτικοί, μαθητές – είμαστε μια ομάδα που εξελίσσεται και γίνεται πιο αποτελεσματική κάθε μέρα. Δεν είναι τυχαίο που το Σχολείο μας, εκτός από τους μαθητικούς διαγωνισμούς, διακρίνεται και στην ακαδημαϊκή κοινότητα με συμμετοχές σε συνέδρια ή τη δημιουργία καινοτόμων δράσεων. Τον περασμένο Ιούλιο διακριθήκαμε στα βραβεία εκπαιδευτικής αριστείας Leaders Education Awards».
Στη σύγχρονη Παιδαγωγική αναγνωρίζεται ότι ο μαθητής δεν μαθαίνει και δεν αλλάζει, δηλαδή δεν βελτιώνεται επειδή κάποιος άλλος το θέλει. Ο μαθητής πρέπει να είναι κινητοποιημένος, να θέλει να μάθει και μάλιστα κάνοντας το καλύτερο που μπορεί. Η φιλοσοφία του Ευρωπαϊκού Προτύπου υποστηρίζει θερμά την αυτοδιόρθωση. «Αν ένας μαθητής δεν δει τα λάθη του και δεν καταλάβει γιατί τα έκανε, αν δεν επενδύσει σε αυτά και δεν ξαναγράψει το τεστ ή την εργασία διορθωμένη, δεν μπορεί να βελτιωθεί απλώς βλέποντας τα σχόλια ή τον βαθμό του εκπαιδευτικού. Από την Α’ Δημοτικού οι μαθητές κάνουν αυτοδιόρθωση στις εργασίες τους και γνωρίζουν τον βαθμό πριν και μετά την αυτοδιόρθωση. Γράφουν στο τέλος του τεστ πόσο καλά τα πήγαν. Εξηγούν γιατί δεν τα πήγαν καλά ή τι δεν έχουν καταφέρει να μάθουν ακόμη, πού μπερδεύονται. Με αυτήν τη φιλοσοφία αντιμετωπίζονται όχι μόνο τα γνωστικά λάθη, αλλά και τα συμπεριφορικά. Και εννοείται ότι όχι μόνο βελτιώνονται αλλά αποκτούν αυτοπεποίθηση και μια καλύτερη εικόνα για τον εαυτό τους, γιατί ξέρουν ότι αν θέλουν μπορούν να καταφέρουν να γίνουν καλοί σε ό,τι έχουν ανάγκη και πρέπει»!

Ένα δίγλωσσο σχολείο με πλούσιο πρόγραμμα δραστηριοτήτων
Στο Ευρωπαϊκό Πρότυπο Σχολείο η κάθε τάξη αποτελείται από ένα τμήμα, μια ομάδα που σταθερά προχωρά μαζί κάθε χρόνο. Στις μικρότερες τάξεις του νηπιαγωγείου, η ομάδα αποτελείται από μόλις 15 μαθητές και μέχρι το Λύκειο φτάνουν τα 20 άτομα.
Το Ευρωπαϊκό Πρότυπο συστήνεται ως δίγλωσσο σχολείο, όπου οι μαθητές αποκτούν την ευχέρεια να μιλούν και να γράφουν στα αγγλικά, σαν τη μητρική τους γλώσσα. Παράλληλα με τις ώρες διδασκαλίας της αγγλικής γλώσσας, οι μαθητές διδάσκονται και κάνουν όλες τις εργασίες τους στην αγγλική γλώσσα, σε συγκεκριμένα μαθήματα πχ. Μελέτη Περιβάλλοντος, Φυσικά, Βιολογία, Οικιακή Οικονομία, κλπ. (μέθοδος CLIL). Σε όλες τις ξένες γλώσσες, οι μαθητές δίνουν εξετάσεις πιστοποίησης και αποκτούν τα αντίστοιχα πτυχία γλωσσομάθειας, με 100% επιτυχία.
Το σχολείο λειτουργεί με διευρυμένο ωράριο, προσφέροντας ένα εμπλουτισμένο πρόγραμμα απογευματινών δραστηριοτήτων, οι οποίες ξεκινούν από της 15:30 και ολοκληρώνονται έως τις 17:10, με ενδιάμεσο διάλειμμα.
Οι εγγραφές γίνονται τέλη Δεκέμβρη αρχές Ιανουαρίου για την επόμενη χρονιά, ενώ δίδεται προτεραιότητα σε μαθητές που ήδη φοιτούν στο σχολείο.