Προσωπικός Αριθμός: Πώς εκδίδεται και τι είναι
Τι είναι ο Προσωπικός Αριθμός και γιατί τον χρειαζόμαστε; Ποιους αφορά, πώς εκδίδεται και τι αλλάζει στην επαφή μας με το Δημόσιο;
- 02/06/2025, 16:44
- Κείμενο: NouPou.gr
Για μια πολύ σημαντική καινοτομία στον χώρο της δημόσιας διοίκησης έκανε λόγο ο Υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης Δημήτρης Παπαστεργίου παρουσιάζοντας τον προσωπικό αριθμό. Πρόκειται για μια μεταρρύθμιση, η οποία στοχεύει στην αναβάθμιση της παροχής των δημόσιων υπηρεσιών, καθώς και στην αντιμετώπιση των χρόνιων κενών στη διασύνδεση κρατικών μητρώων, που είχαν συνέπεια την ταλαιπωρία των πολιτών και τον περιορισμό της αποτελεσματικότητας των Υπηρεσιών.
“Ο προσωπικός αριθμός ήταν κάτι το οποίο δεν σχεδιάστηκε σήμερα. Σχεδιάστηκε πριν από τουλάχιστον πέντε χρόνια, ίσως και περισσότερο. Έρχεται να δώσει λύση σε ένα τεράστιο ζήτημα που υπάρχει στη δημόσια διοίκηση. Αλήθεια, γιατί θέλουμε τον προσωπικό αριθμό; Για να έχουμε έναν 5ο αριθμό να μπερδευόμαστε; Όχι. Θέλουμε έναν ενιαίο αριθμό ταυτοποίησης για όλες τις συναλλαγές του πολίτη στο ελληνικό δημόσιο” τόνισε ο κ. Παπαστεργίου και εξήγησε:
“Έρχεται να επιλύσει ένα τεράστιο ζήτημα ασυνέπειας, ανορθογραφίας, κυριολεκτικής και ψηφιακής, στα μητρώα του Ελληνικού Δημοσίου και πλέον το κράτος αποκτά ένα πολύ ισχυρό εφόδιο προκειμένου να έχει μια ενιαία εικόνα για τον πολίτη, προκειμένου να σταματήσουμε να ταλαιπωρούμε τους πολίτες που δυστυχώς έχουν την ατυχία να έχουν διαφορετική εικόνα, διαφορετικά στοιχεία σε κάποιο από τα μητρώα του ελληνικού Δημοσίου, να μπορούμε πλέον να εφαρμόζουμε απόλυτη και πλήρη διαλειτουργικότητα στα ζητήματα του Δημοσίου και να μπορέσουμε σιγά σιγά να παρέχουμε πλέον εξελιγμένες και ποιμένες υπηρεσίες“.
“Απλοποιούμε πλέον τις διαδικασίες. Πάμε με πολύ μεγαλύτερη αξιοπιστία να ταυτοποιήσουμε τους πολίτες και να έχουμε την ενιαία και βασική τους εικόνα σε όλα τα μητρώα, καλύτερα δεδομένα για το ελληνικό Δημόσιο” πρόσθεσε.
Οι δύο βασικές λειτουργίες του Προσωπικού Αριθμού
- Πρώτον, λειτουργεί ως ενιαίος αριθμός ταυτοποίησης για όλες τις συναλλαγές του πολίτη με το Δημόσιο, καταργώντας την ανάγκη ύπαρξης πολλαπλών αριθμών.
- Δεύτερον, συμβάλλει καθοριστικά στη διόρθωση σφαλμάτων και ασυνεπειών που προέρχονται από την πολυδιάσπαση και την έλλειψη διασύνδεσης μεταξύ των κρατικών μητρώων, με αποτέλεσμα τη βελτίωση της ποιότητας και της ταχύτητας παροχής δημοσίων υπηρεσιών.
Βασικά στοιχεία για τον προσωπικό αριθμό
- Αφορά σε όλους τους πολίτες που έχουν είτε ΑΦΜ είτε ΑΜΚΑ.
- Ως προς της μορφή του, θα αποτελείται από τρία αλφαριθμητικά ψηφία, τα κοινά γράμματα του ελληνικού και του λατινικού αλφαβήτου και τον ΑΦΜ μας
- Θα αναγράφεται στα νέα δελτία ταυτότητας και στην ηλεκτρονική μας ταυτότητα.
- Θα βγαίνει για μια φορά και δεν θα μεταβάλλεται για κάθε Έλληνα πολίτη.
Η διαδικασία
Ειδικότερα, οι πολίτες για την έκδοση του Π.Α. ακολουθούν τα εξής βήματα:
• Eισέρχονται στην εφαρμογή myinfo.gov.gr με χρήση των κωδικών TaxisNet και χρήση δεύτερου παράγοντα ταυτοποίησης (OTP), που λαμβάνουν στο κινητό που έχουν καταχωρίσει στο Εθνικό Μητρώο Επικοινωνίας (ΕΜΕπ – emep.gov.gr).
• Μέσω της εφαρμογής, αποκτούν μια ολοκληρωμένη εικόνα των στοιχείων τους με βάση το Μητρώο Πολιτών και επιβεβαιώνουν τους αναγνωριστικούς αριθμούς που συνδέονται με τα μητρώα: α) Μητρώο Πολιτών του Υπουργείου Εσωτερικών, β) Φορολογικό Μητρώο της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.), γ) Ενιαίο Μητρώο Α.Μ.Κ.Α. – Ε.Μ.Α.Ε.Σ. της Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης Κοινωνικής Ασφάλισης (Η.Δ.ΙΚ.Α.) Α.Ε., δ) Μητρώο Δελτίων Ταυτότητας Ελλήνων Πολιτών που τηρεί η Ελληνική Αστυνομία (ΕΛ.ΑΣ.), ε) ΕΜΕπ (emep.gov.gr) που τηρεί η Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων και Ψηφιακής Διακυβέρνησης.
• Στη συνέχεια, επιλέγουν «Επεξεργασία στοιχείων» και επιβεβαιώνουν, επιλέγοντας «σωστό» και «λάθος» για τα παρακάτω: Ονοματεπώνυμο και ημερομηνία γέννησης, όπως αντλούνται από Δημοτολόγιο, Δήμο στον οποίο είναι εγγεγραμμένος, ΑΜΚΑ, ΑΔΤ, ΑΦΜ, στοιχεία επικοινωνίας (αριθμός κινητού τηλεφώνου, e-mail και διεύθυνση), που μπορούν να μεταβληθούν μόνο μέσω ΕΜΕπ.
• Σε περίπτωση που επιλέξουν «λάθος» για κάποιο στοιχείο, συμπληρώνουν το διορθωμένο στο αντίστοιχο πεδίο.
• Ο πολίτης επιβεβαιώνει τα ορθά ονοματεπωνυμικά στοιχεία του και ημερομηνία γέννησης, δήμο, ΑΜΚΑ και ΑΔΤ και στη συνέχεια ενημερώνονται τα βασικά μητρώα της Δημόσιας Διοίκησης. Σε περίπτωση όμως που τα στοιχεία που υποδεικνύει δεν ταυτίζονται με αυτά στο Μητρώο Πολιτών και ο πολίτης θεωρεί ότι δεν έχουν καταγραφεί εκεί ορθά, θα πρέπει να απευθυνθεί στο δημοτολόγιο του δήμου όπου ανήκει για να τα διορθώσει.
• Ακολούθως, προκειμένου να εκδώσουν τον Π.Α. επιλέγουν «Έκδοση Π.Α.» και ύστερα διαλέγουν τα δύο πρώτα ψηφία σε αναδυόμενο πεδίο (drop down). Επιλέγουν μεταξύ 24 αλφαριθμητικών ψηφίων, 10 αριθμητικά (0-9) και 14 κεφαλαία γράμματα του ελληνικού αλφαβήτου που έχουν ομόγραφα στο λατινικό αλφάβητο. Το τρίτο κατά σειρά ψηφίο είναι αλφαβητικό και παράγεται αυτόματα και χρησιμοποιείται για τον έλεγχο της εγκυρότητας του Προσωπικού Αριθμού (check digit).
• Η διαδικασία ολοκληρώνεται με τους πολίτες να επιλέγουν «Έκδοση Π.Α.».
Τι ισχύει για τους κατοίκους του εξωτερικού
Οι κάτοικοι του εξωτερικού που διαθέτουν κωδικούς TaxisNet εκδίδουν κανονικά Π.Α. μέσω του myinfo.gov.gr. Όσοι δεν διαθέτουν κωδικούς TaxisNet ή δεν έχουν ψηφιακές δεξιότητες, όπως για παράδειγμα πολίτες που ανήκουν σε μεγαλύτερες ηλικιακές ομάδες, θα μπορούν να εκδίδουν Π.Α. στα ΚΕΠ, καθώς και στις προξενικές αρχές, από τις 23 Ιουνίου.
Οι πολίτες μπορούν να βρουν αναλυτικές πληροφορίες για τον Π.Α. και σχετικές ερωταπαντήσεις στο pa.gov.gr και από εκεί θα έχουν πρόσβαση στην εφαρμογή myinfo.gov.gr.