Γιώργος Μαλλιάρας: «Η ενσυναίσθηση είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την καθημερινή σχολική πραγματικότητα»
Ο ψυχολόγος Γιώργος Μαλλιάρας, που μαζί με τον αδερφό του, Γιάννη, ηγούνται της νέας εποχής των ιστορικών Εκπαιδευτηρίων Μαλλιάρα, εξηγεί γιατί στο επίκεντρο της εκπαιδευτικής τους φιλοσοφίας βρίσκονται η ενσυναίσθηση και η διαμόρφωση υπεύθυνων νέων ανθρώπων.
- 25/11/2025, 11:56
- Κείμενο: NouPou.gr
Όλοι ζούμε στην εποχή όπου οι κοινωνικές και οι τεχνολογικές αλλαγές διαδέχονται η μια την άλλη με πρωτόγνωρη ταχύτητα. Η συνεχής ροή πληροφορίας και οι γρήγοροι ρυθμοί ζωής μας καλούν να προσαρμοζόμαστε διαρκώς, πόσω μάλλον στο σχολικό περιβάλλον.
Μέχρι πριν λίγα χρόνια η έννοια της «ενσυναίσθησης» – της ικανότητας δηλαδή να αντιλαμβανόμαστε, να συμμεριζόμαστε, να σεβόμαστε τα συναισθήματα, τις προθέσεις, τη λεκτική και τη μη λεκτική έκφραση, καθώς και τη συμπεριφορά των άλλων – δεν ήταν τόσο διαδεδομένη στον δημόσιο λόγο. Σήμερα όμως, η εποχή μάς καλεί να αναδείξουμε αυτή την πηγαία, ανθρώπινη και πλήρως ουσιαστική δεξιότητα ζωής.
Πλέον, το σχολείο διαδραματίζει έναν ευρύτερο ρόλο από εκείνον της απλής μετάδοσης γνώσεων. Βασικός σκοπός ενός σύγχρονου σχολείου είναι κυρίως να διαπαιδαγωγεί και να εξελίσσει τις δεξιότητες των παιδιών, όχι απλώς να τα μορφώνει. Καθημερινά, οφείλει να καλλιεργεί στους μαθητές του την ικανότητα και την ανάγκη να συνυπάρχουν, να συνεργάζονται και να προσφέρουν σε έναν κόσμο όπου η κατανόηση και ο σεβασμός δεν είναι αυτονόητες αξίες.
Η ενσυναίσθηση είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την καθημερινή σχολική πραγματικότητα μιας και δεν «διδάσκεται» απλώς, αλλά διαμορφώνεται μέσα από βιωματικές εμπειρίες. Όταν ένα παιδί αντιλαμβάνεται πως είναι κομμάτι μίας τάξης, ενός συνόλου, μίας ομάδας και πως είναι καλό και ωφέλιμο να ακούει πραγματικά τον συμμαθητή του, να προσπαθεί να «μπει στα παπούτσια του», να τον βοηθά και να τον σέβεται, τότε αρχίζει να κατανοεί στην πράξη πόσο σημαντικός είναι ο ρόλος του, με αποτέλεσμα να διαμορφώνει μία θετική εικόνα εαυτού.
Στο σχολείο μας εδώ και χρόνια επιδιώκουμε να δημιουργούμε ευκαιρίες για τους μαθητές μας, δίνοντάς τους τη δυνατότητα να αναλαμβάνουν πρωτοβουλίες, να προσφέρουν στην εσωτερική σχολική, αλλά και ευρύτερη κοινότητα, προκειμένου να αναπτύσσουν την αίσθηση ευθύνης απέναντι στον εαυτό τους και στους άλλους. Για τον λόγο αυτό έχουμε καθιερώσει κάθε μήνα μια τάξη μας να αναλαμβάνει μια κοινωφελή δράση, ούτως ώστε οι μαθητές μας να κατακτούν εμπειρικά τις έννοιες της συλλογικότητας και της προσφοράς.

Παράλληλα, οι εκπαιδευτικοί μας μαθαίνουν καθημερινά στα παιδιά ότι αυτές δεν είναι θεωρητικές και αφηρημένες έννοιες, «που αφορούν τους άλλους», αλλά προσωπικές επιλογές που διαμορφώνουν τους μαθητές, το σχολικό κλίμα και, τελικά, την ευρύτερη κοινωνία.
Η εκπαίδευση που οραματιζόμαστε βλέπει σε κάθε παιδί ένα αυριανό μέλος της κοινωνίας ικανό να σκέφτεται, να αισθάνεται και να πράττει με ευθύνη και σεβασμό. Έτσι, κάθε μαθητής και μαθήτριά μας, ανακαλύπτει πώς μπορεί να διαχειρίζεται με ωριμότητα και αυτοπεποίθηση τις προκλήσεις της ζωής. O καλύτερος και πιο ασφαλής δρόμος, κατά τη γνώμη μας, είναι μέσω της καλλιέργειας της ενσυναίσθησης.