Νέα Σμύρνη: Σχεδιασμός για δύο υπόγεια πάρκινγκ 600 θέσεων
Σε φάση υλοποίησης περνά το σχέδιο του Δήμου Νέας Σμύρνης για την κατασκευή δύο νέων υπόγειων χώρων στάθμευσης περίπου 600 θέσεων, με τις πρώτες μελέτες να προχωρούν και τη δημοτική αρχή να θέτει το έργο ως βασική προτεραιότητα για την αντιμετώπιση του οξυμένου προβλήματος στάθμευσης στην πόλη.
- 28/11/2025, 11:58
- Κείμενο: Γιώργος Λαμπίρης
Σε τροχιά υλοποίησης μπαίνει το σχέδιο του Δήμου Νέας Σμύρνης για την κατασκευή δύο νέων υπόγειων χώρων στάθμευσης, συνολικής δυναμικότητας περίπου 600 θέσεων. Όπως εξηγεί στο NouPou ο δήμαρχος, Γιώργος Κουτελάκης, το έργο αποτελεί κεντρική προτεραιότητα της δημοτικής αρχής, καθώς το πρόβλημα της στάθμευσης στην πόλη έχει λάβει πλέον «απελπιστικές διαστάσεις».
Σε ποιους χώρους θα δημιουργηθούν τα νέα υπόγεια πάρκινγκ στη Νέα Σμύρνη
Μέσα στο 2024 ο Δήμος ανέθεσε μια εκτεταμένη μελέτη, εξετάζοντας έξι έως επτά πιθανές τοποθεσίες. Η μελέτη κατέληξε ότι δύο χώροι είναι οι πιο ώριμοι, ρεαλιστικοί και τεχνικά εφικτοί για άμεση προώθηση: Ο πρώτος είναι ο χώρος μπροστά στην Εστία Νέας Σμύρνης, σε τμήμα της πλατείας που δεν καλύπτεται από πράσινο.

Ο δεύτερος είναι η περιοχή στη συμβολή των οδών Εφέσου και Κορδελιού, στη βόρεια – βορειοδυτική πλευρά του Άλσους Νέας Σμύρνης (προς τα σύνορα με Νέο Κόσμο, κοντά στην πλατεία Βουρνόβα), όπου υπάρχει διαθέσιμος χώρος με χαμηλή βλάστηση και χωρίς σοβαρούς πολεοδομικούς ή τεχνικούς περιορισμούς.


Το αν θα υλοποιηθούν τελικά και τα δύο πάρκινγκ ή μόνο το ένα από αυτά, θα εξαρτηθεί από τη χρηματοδότηση και από τις συνεργασίες που θα καταφέρει να εξασφαλίσει ο Δήμος τα επόμενα χρόνια.
Έως 10 εκατ. ευρώ το κόστος για κάθε έργο
Σύμφωνα με τον κύριο Κουτελάκη, η συγκεκριμένη φάση της μελέτης εξέτασε εναλλακτικά τεχνικά σενάρια και κατέληξε στο βέλτιστο, ήτοι την κατασκευή δύο υπόγειων γκαράζ περίπου 300 θέσεων το καθένα.
Πρόκειται, σύμφωνα με όσα δήλωσε ο δήμαρχος στο NouPou, για τη λύση που ισορροπεί καλύτερα μεταξύ κόστους, ζήτησης και τεχνικών δυσκολιών. Το κόστος κατασκευής για κάθε έργο εκτιμάται στα 9 με 10 εκατομμύρια ευρώ, ενώ η προσθήκη μεγαλύτερου αριθμού θέσεων θα οδηγούσε το κόστος σε επίπεδα που καθιστούν τα έργα μη υλοποιήσιμα, επισημαίνει ο ίδιος.
Απαιτούμενο η έκδοση Προεδρικού Διατάγματος
Ο Δήμος έχει ήδη συνάψει προγραμματική σύμβαση με τον αναπτυξιακό οργανισμό της Περιφέρειας Αττικής για την εκπόνηση των απαιτούμενων κυκλοφοριακών, περιβαλλοντικών και γεωλογικών μελετών, έξι συνολικά, δηλαδή από τρεις για κάθε έργο. Οι μελέτες αναμένεται να παραδοθούν μέχρι τον Μάρτιο του 2026, ώστε ο Δήμος να καταθέσει τον πλήρη φάκελο στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Επειδή τα έργα βρίσκονται κάτω από δημόσιο κοινόχρηστο χώρο, απαιτείται η έκδοση Προεδρικού Διατάγματος πριν προχωρήσει οποιαδήποτε κατασκευή.
Εξετάζονται διαφορετικά μοντέλα χρηματοδότησης
Σε ό,τι αφορά τη χρηματοδότηση, ο Δήμος δεν σκοπεύει να ακολουθήσει το μοντέλο πλήρους παραχώρησης σε ιδιώτες, όπως συνέβη με το υφιστάμενο γκαράζ της πλατείας Καρύλλου (Polis Park). Ο κύριος Κουτελάκης επισημαίνει στο NouPou ότι τέτοια γκαράζ περιφερειακού χαρακτήρα δεν αποτελούν ιδιαίτερα ελκυστικές επενδύσεις για την ιδιωτική πρωτοβουλία, ενώ η ανεξέλεγκτη τιμολογιακή πολιτική που μπορεί να ακολουθηθεί δεν είναι αποδεκτή από τον Δήμο.
Ως εκ τούτου, εξετάζονται κατά κύριο λόγο μεικτά μοντέλα, όπου η συμμετοχή ιδιώτη δεν θα υπερβαίνει το 50-55% και ο Δήμος θα διατηρεί αποφασιστικό ρόλο στη διαμόρφωση των τιμών. Στο τραπέζι βρίσκονται επίσης σενάρια δανεισμού, χρηματοδοτήσεων από ίδιους πόρους, αλλά και συμμετοχής πολιτών μέσω προαγοράς θέσεων στάθμευσης για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα.
Υψηλό επίπεδο παράνομης στάθμευσης στις δύο περιοχές των μελετών
Ο δήμαρχος παραδέχεται ότι η κατάσταση στη στάθμευση είναι μη διαχειρίσιμη, όπως χαρακτηριστικά λέει, υπογραμμίζοντας ότι οι μετρήσεις που έγιναν στις δύο περιοχές των μελλοντικών γκαράζ έδειξαν υψηλό επίπεδο παράνομης στάθμευσης, με αυτοκίνητα πάνω σε πεζοδρόμια και δρόμους που λειτουργούν οριακά. Σύμφωνα με την ανάλυση της μελέτης, η ζήτηση οδηγεί σε εξαναγκαστική παρανομία, λόγω έλλειψης διαθέσιμων χώρων.
Το χρονοδιάγραμμα
Όπως αναφέραμε ήδη, το αν θα υλοποιηθούν τελικά και τα δύο πάρκινγκ ή μόνο το ένα θα εξαρτηθεί από επιμέρους παράγοντες, όπως η χρηματοδότηση. Στόχος, πάντως, της δημοτικής αρχής είναι μέχρι το τέλος της τρέχουσας θητείας να έχουν ολοκληρωθεί οι μελέτες, να έχει εκδοθεί το Προεδρικό Διάταγμα και να έχει δημοπρατηθεί τουλάχιστον ένα από τα δύο έργα, ώστε να ξεκινήσουν οι κατασκευαστικές εργασίες. Η διάρκεια υλοποίησης της κατασκευής των έργων εκτιμάται σε τουλάχιστον δύο με τρία χρόνια, λόγω της φύσης των παρεμβάσεων κάτω από δρόμους και δικτύων.
Ο κ. Κουτελάκης υπογραμμίζει ότι τα έργα δεν είναι απλές οικοδομικές παρεμβάσεις αλλά σύνθετα δημόσια έργα μεγάλης κλίμακας, που απαιτούν αυστηρή αδειοδότηση, τεχνικές εγκρίσεις και υψηλή χρηματοδοτική στήριξη, ωστόσο αποτελούν αναγκαία υποδομή για μια πόλη που εδώ και χρόνια υποφέρει από κυκλοφοριακή πίεση και έλλειψη χώρων στάθμευσης.
Μόνο δύο οργανωμένοι χώροι στάθμευσης σήμερα στη Νέα Σμύρνη
Η Νέα Σμύρνη είναι μία από τις πιο πυκνοκατοικημένες περιοχές της χώρας, με υπερβάλλοντα αριθμό οχημάτων σε σχέση με τις διαθέσιμες θέσεις στάθμευσης, ελάχιστο ελεύθερο δημόσιο χώρο και μόλις δύο οργανωμένα ιδιωτικά πάρκινγκ, το Polis Park στην Αγίας Φωτεινής και ένα ακόμη στη Συγγρού, στην αρχή της Αιγαίου. Σύμφωνα με πρόσφατες ανακοινώσεις του δήμου, από την αρχή της χρονιάς έχουν απομακρυνθεί 263 εγκαταλελειμμένα αυτοκίνητα από σημεία όπου ήταν παράνομα σταθμευμένα, ωστόσο το πρόβλημα, όπως το σκιαγράφησε στο NouPou και ο κύριος Κουτελάκης, είναι οξύτατο.