Γλυφάδα: Διαρκείς μετακινήσεις καταστημάτων λόγω εκτόξευσης των ενοικίων
Πόσο αντέχει η εμπορική αγορά της Γλυφάδας την εκτόξευση των ενοικίων και τη μείωση της κατανάλωσης; Η άλλοτε πιο δυνατή αγορά των νοτίων προαστίων βρίσκεται σε φάση ανακατατάξεων, με επιχειρήσεις να αλλάζουν διεύθυνση ή να κατεβάζουν ρολά, αναζητώντας τρόπο να παραμείνουν βιώσιμες.
- 12/11/2025, 11:43
- Κείμενο: Γιώργος Λαμπίρης
Αρκετές είναι οι ανακατατάξεις που παρουσιάζονται τον τελευταίο καιρό στην εμπορική πραγματικότητα της Γλυφάδας. Μεταξύ αυτών επιχειρήσεις που είτε διακόπτουν τη δραστηριότητά τους, είτε μεταφέρουν σε άλλο σημείο της πόλης το κατάστημά λιανικής που διατηρούν. Υπάρχουν βέβαια και νέες αφίξεις, με το σκηνικό στο εμπορικό κέντρο της “πρωτεύουσας” των νοτίων προαστίων να αλλάζει σχεδόν καθημερινά.

Καταστήματα που αλλάζουν διεύθυνση
Πρόσφατα παραδείγματα αποτελούν η μεταφορά του καταστήματος πώλησης ξηρών καρπών, σοκολατοειδών και καφέ Fystiki Shop, από το νούμερο 4 της πλατείας Εσπερίδων στο νούμερο 2, όπου μίσθωσε το πρώην κατάστημα της εταιρείας ένδυσης Anna Riska, η οποία με τη σειρά της μεταφέρθηκε στην οδό Λαοδίκης.
Στη θέση που βρισκόταν το Fystiki Shop ξεκίνησε πρόσφατα να λειτουργεί σημείο πώλησης της εταιρείας παγωτού και frozen yogurt Chillbox. Στις μετατοπίσεις καταγράφεται και αυτή της επιχείρησης πώλησης γυναικείων αξεσουάρ και μόδας «Claires», η οποία μεταφέρθηκε σε νέο χώρο επί της Αγγέλου Μεταξά 22.

Εμπορικά καταστήματα που κλείνουν
Το κατάστημα πώλησης γυναικείων υποδημάτων «Gioventu», το οποίο βρισκόταν στη γωνία της Αγγέλου Μεταξά 20, διέκοψε τη λειτουργία του, με τους ιδιοκτήτες του να ευχαριστούν με ανακοίνωσή τους την πελατεία τους για τη «στήριξή τους τα 45 αυτά χρόνια».
Κενό παραμένει και το κατάστημα στη συμβολή των οδών Αγγέλου Μεταξά 25 και Γρηγορίου Λαμπράκη 16, όπου παλαιότερα λειτουργούσε μπουτίκ Kendall+Kylie και στη συνέχεια pop up κατάστημα «Hugo», ενώ θέμα χρόνου φαίνεται πως αποτελεί η διακοπή λειτουργίας του καταστήματος υποδημάτων της αλυσίδας «Nak» στην πλατεία Εσπερίδων, κίνηση ωστόσο που σχετίζεται με την ευρύτερη αναδιάρθρωση του δικτύου της εταιρείας, η οποία αναπροσαρμόζει τη στρατηγική της, επιλέγοντας σημεία που δεν είναι τόσο «ακριβά» ως προς τη μίσθωσή της.


Οι υπέρογκες αυξήσεις των ενοικίων ένας από τους λόγους πίσω από το φαινόμενο
Μιλώντας στο NouPou, η αντιπρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Γλυφάδας, Μαρία Αποστολάκη, αναφέρει ότι η εμπορική πιάτσα της Γλυφάδας – παραδοσιακά μία από τις πιο «δυνατές» αγορές των νοτίων προαστίων – φαίνεται να διανύει μία περίοδο ανακατατάξεων και πτώσης της κατανάλωσης. Η ίδια επισημαίνει ότι οι ανανεώσεις μισθώσεων συνοδεύονται από υπέρογκες αυξήσεις, οι επιχειρήσεις μετακινούνται αναζητώντας βιώσιμες λύσεις, ενώ η κίνηση στα ταμεία δείχνει σημάδια κόπωσης τους τελευταίους μήνες.
«Οι ιδιοκτήτες ακινήτων έχουν ανεβάσει τα ενοίκια στα ύψη. Όποιος φτάνει στη λήξη του συμβολαίου του, δύσκολα μπορεί να το ανανεώσει», αναφέρει χαρακτηριστικά η κυρία Αποστολάκη, η επιχείρηση της οποίας διατηρεί πολυετή παρουσία στη Γλυφάδα. Όπως επισημαίνει, σε αρκετές περιπτώσεις τα νέα μισθώματα είναι δυσβάσταχτα: «Υπάρχουν περιπτώσεις που ζητούνται ακόμα και 7.000 ευρώ για χώρους μικρούς, ποσά αδικαιολόγητα για τα δεδομένα της εποχής».
Στην πράξη, αυτό έχει οδηγήσει σε κύμα μετακινήσεων επιχειρήσεων από τους κεντρικούς δρόμους – Μεταξά, Κύπρου, Λαζαράκη – προς λιγότερο ακριβές τοποθεσίες, όπως η Λαοδίκης ή παράδρομοι με μικρότερη εμπορικότητα. «Επιχειρήσεις με ιστορία δεκαετιών αλλάζουν θέση για να μπορέσουν να παραμείνουν βιώσιμες», αναφέρει η ίδια, επισημαίνοντας ότι αυτό δεν αφορά μόνο μικρούς παίκτες αλλά και καταξιωμένα ονόματα του λιανεμπορίου.
Απότομη κάμψη στην κίνηση μετά τον Ιούνιο
Η πτώση στην αγοραστική κίνηση είναι το δεύτερο μεγάλο «καμπανάκι» για τη Γλυφάδα. «Από τον Ιούνιο βλέπουμε μία κάμψη που δεν εξηγείται εύκολα. Δεν υπάρχουν αντικειμενικοί λόγοι, απλώς ο κόσμος έχει μειώσει την κατανάλωση», αναφέρει η κυρία Αποστολάκη. «Δεν μιλάμε για καταστροφή, αλλά για μία κατάσταση που μας προβληματίζει. Όταν έρχεται η ώρα να κάνουμε παραγγελίες, το σκέφτόμαστε δύο και τρεις φορές».
Την ίδια στιγμή, ενώ το λιανεμπόριο παρουσιάζει κόπωση, η εστίαση δείχνει να κινείται σε τελείως διαφορετικούς ρυθμούς. «Τα εστιατόρια και τα café της Γλυφάδας δουλεύουν ρολόι. Δεν έχω ακούσει κάποιον να λέει ότι δεν πάει καλά», σημειώνει η επιχειρηματίας, αποτυπώνοντας τη σαφή διαφοροποίηση μεταξύ των δύο κλάδων.
Στο μεταξύ, η περιοχή, αν και διατηρεί υποδομές όπως παιδικές χαρές, πλατιά πεζοδρόμια και αρκετό χώρο για τους πεζούς σε σύγκριση με άλλες εμπορικές ζώνες, εξακολουθεί να έχει ζήτημα προσβασιμότητας και έλλειψης χώρων στάθμευσης. «Ο κόσμος κατεβαίνει για τη βόλτα, όχι απαραίτητα για αγορές. Αυτό είναι το μεγαλύτερο πρόβλημα σήμερα στη Γλυφάδα», λέει με έμφαση η αντιπρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου της Περιοχής.

Παρά τα σκαμπανεβάσματα, οι επαγγελματίες δηλώνουν πάντως συγκρατημένα αισιόδοξοι. «Η Γλυφάδα ήταν πάντα ναυαρχίδα. Πιστεύουμε ότι θα ανακάμψει. Αλλά αυτή τη στιγμή η αγορά είναι απρόβλεπτη, δεν μπορούμε να ψυχολογήσουμε τον καταναλωτή». Βάσει των παραπάνω η εμπορική πιάτσα της Γλυφάδας φαίνεται ότι βρίσκεται σε μεταβατικό στάδιο. Με τα ενοίκια να πιέζουν, τη ζήτηση να υποχωρεί, η αγορά της πόλης δοκιμάζει τις αντοχές και τα αντανακλαστικά της.