Κωνσταντέλλος: «Είχαμε εκφράσει επιφυλάξεις για το πεδίο απογείωσης ελικοπτέρων στη Μαρίνα Βουλιαγμένης»
Πιλότος και ο ίδιος, με επαγγελματική σταδιοδρομία ως συγκυβερνήτης και κυβερνήτης στην Ολυμπιακή Αεροπορία, ο δήμαρχος Βάρης - Βούλας - Βουλιαγμένης μιλά στο NouPou για το ατύχημα στη Μαρίνα Βουλιαγμένης, κατά το οποίο ελικόπτερο που μετέφερε τουρίστες έπεσε στη θάλασσα μπροστά στα μάτια λουόμενων.
- 18/06/2025, 15:52
- Κείμενο: Γιώργος Λαμπίρης
Σπανίως χρησιμοποιείται το πεδίο προσγείωσης – και όχι ελικοδρόμιο – της Μαρίνας Βουλιαγμένης για την προσγείωση ή απογείωση ελικοπτέρων από το σημείο, δεδομένου ότι υφίσταται σε κοντινή απόσταση ελικοδρόμιο εντός του ξενοδοχειακού συγκροτήματος του Αστέρα Βουλιαγμένης. Το NouPou, στον απόηχο της πτώσης ελικοπτέρου στη θαλάσσια περιοχή της Βουλιαγμένης, όπου ευτυχώς δεν υπήρξαν θύματα, επικοινώνησε με στελέχη του Εθνικού Οργανισμού Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας Μεταφορών (ΕΟΔΑΣΑΑΜ), τα οποία ανέφεραν ότι προς το παρόν δεν υπάρχουν συγκεκριμένα δεδομένα που να οδηγούν σε ασφαλές συμπέρασμα για το ατύχημα. Ο Οργανισμός Διερεύνησης πρόκειται να προβεί σε διερεύνηση του συμβάντος το προσεχές χρονικό διάστημα, προκειμένου να εξαχθούν συμπεράσματα για το εάν υπήρχε μηχανική βλάβη ή η πτώση οφείλεται σε ενδεχόμενους λανθασμένους χειρισμούς του πιλότου του ελικοπτέρου.
Για το ίδιο θέμα επικοινωνήσαμε με τον δήμαρχο Βάρης-Βούλας-Βουλιαγμένης, Γρηγόρη Κωνσταντέλλο, ο οποίος είναι πιλότος και ο ίδιος. Δεδομένης και της πρότερης επαγγελματικής του σταδιοδρομίας ως συγκυβερνήτης και κυβερνήτης στην Ολυμπιακή Αεροπορία και τις Ολυμπιακές Αερογραμμές, ο δήμαρχος μίλησε στο NouPou για το συμβάν.
Η διαφορά ανάμεσα στο πεδίο προσγείωσης – απογείωσης και το ελικοδρόμιο
«Σε καμία περίπτωση δεν θα θέλαμε να μπούμε στη λογική της τρομολαγνείας για το συγκεκριμένο περιστατικό. Εν προκειμένω, κάθε καινούργια μαρίνα πρέπει να έχει πεδίο προσγείωσης και απογείωσης, όχι ελικοδρόμιο. Η διαφορά ανάμεσα στο ελικοδρόμιο και το πεδίο προσγείωσης, είναι ότι το πρώτο διαθέτει προδιαγραφές διαγράμμισης, φωτισμού, ανεμούριου, πυρασφάλειας και παρουσίας προσωπικού και αδειοδοτείται από την Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας. Αντιθέτως το πεδίο προσγείωσης δεν διέπεται από συγκεκριμένες προδιαγραφές και απλά όποιος το προετοιμάζει έχει τη δυνητική υποχρέωση να ενημερώσει τις αρχές και κυρίως την αεροπορική κοινότητα, προκειμένου να είναι γνωστό ότι υφίσταται σημείο στο οποίο μπορεί κάποιος να προσγειωθεί ή να απογειωθεί. Ωστόσο η προσγείωση και η απογείωση από πεδίο προσγείωσης γίνεται πάντα με την απόλυτη ευθύνη του κυβερνήτη του ελικοπτέρου. Στα πεδία προσγείωσης – απογείωσης, την ευθύνη δεν την έχει ούτε η αρμόδια αρχή, ούτε εκείνος που κατασκεύασε τον χώρο», επισημαίνει ο κύριος Κωνσταντέλλος.

«Το νέο πεδίο προσγείωσης είναι σε πολύ μεγαλύτερο ύψος από το προηγούμενο»
Όπως επισημαίνει ο ίδιος, υπήρχε πεδίο προσγείωσης – απογείωσης στη Μαρίνα Βουλιαγμένης από το 1962, όταν κατασκευάστηκε. Ωστόσο το πεδίο βρισκόταν προηγουμένως σε άλλο σημείο. «Με τη νεότερη διαμόρφωση, επειδή στον χώρο όπου βρισκόταν το παλαιό πεδίο δημιουργήθηκε ο πύργος ελέγχου της μαρίνας, μετακινήθηκε το νέο πεδίο και εγκαταστάθηκε στην άκρη του λιμενοβραχίονα. Για το συγκεκριμένο πεδίο, όταν παρουσιάστηκε η μελέτη, είχαμε εκφράσει κάποιες ενστάσεις κυρίως από αεροπορικό ενδιαφέρον. Οι ενστάσεις εστίαζαν στο γεγονός ότι το νέο πεδίο είναι σχετικά μικρό – μόλις 120 τετραγωνικά μέτρα – σε σχέση με το προηγούμενο που ήταν περίπου 350 τετραγωνικά μέτρα. Επίσης είναι υπερυψωμένο κατά 14 μέτρα από την επιφάνειας της θάλασσας, ενώ το προηγούμενο ήταν εγκατεστημένο πάνω στο κρηπίδωμα όπου δένουν τα σκάφη, σε ύψος μόλις 1,20 μέτρων από την επιφάνεια της θάλασσας. Η διαφοροποίηση αυτή μας οδήγησε να προτείνουμε ότι δεν θα μπορούσε να κατασκευαστεί ελικοδρόμιο στον χώρο της Μαρίνας, διότι θα υπήρχε δημιουργείτο ζήτημα λόγω της ύπαρξης της πλαγιάς του Λαιμού της Βουλιαγμένης, γεγονός που δεν θα επέτρεπε στη διοίκηση του Αστέρα να λάβει άδεια για την εγκατάσταση και λειτουργία του. Επίσης, είχαμε αναφέρει ότι θα ήταν καλό να επιλεγεί ένα άλλο σημείο για τη δημιουργία πεδίου προσγείωσης – απογείωσης από αυτό που τελικά επελέγη, δεδομένου ότι εκεί που βρίσκεται σήμερα το ύψος είναι αρκετά μεγάλο, ενώ και ο διαθέσιμος χώρος είναι αρκετά μικρός. Επιπλέον, βρίσκεται σε σημείο όπου πνέουν αρκετά ισχυρότεροι άνεμοι σε σύγκριση με άλλους χώρους της μαρίνας, καθότι η άκρη του λιμενοβραχίονα εκτείνεται σχεδόν έως την καρδιά του όρμου της Βουλιαγμένης».
Διακόπτονται οι πτήσεις μελλοντικά από και προς το πεδίο της Μαρίνας Βουλιαγμένης
Σύμφωνα με τον κύριο Κωνσταντέλλο, το συγκεκριμένο πεδίο της μαρίνας δεν χρησιμοποιούνταν τακτικά έως τώρα, καθώς σε απόσταση περίπου 700 μέτρων βρίσκεται το επίσημα αδειοδοτημένο ελικοδρόμιο του Αστέρα Βουλιαγμένης, εκεί που παλαιότερα βρίσκονταν οι «9 Μούσες». Το συγκεκριμένο ελικοδρόμιο του Αστέρα είναι πιστοποιημένο από τις αρχές της δεκαετίας του ’90. Ελάχιστες είναι πτήσεις που πραγματοποιούνταν από το πεδίο της Μαρίνας Βουλιαγμένης. «Όπως πληροφορήθηκα πάντως, μετά το ατύχημα η διοίκηση του Αστέρα έλαβε την απόφαση να σταματήσουν να πετούν ελικόπτερα από το πεδίο προσγείωσης – απογείωσης της Μαρίνας Βουλιαγμένης», επισημαίνει ο κύριος Κωνσταντέλλος.