Ο Ιάσων Ψαράκης άφησε μια διεθνή καριέρα για να χτίσει στην Ελλάδα το δικό του μοντέλο βιώσιμου τουρισμού
Μεγάλωσε ανάμεσα σε Καλλιθέα και Νέα Σμύρνη, σπούδασε στο ΕΜΠ και το 2018 εγκατέλειψε την Ελλάδα χωρίς να κοιτάξει πίσω του. Επτά χρόνια αργότερα, ο Ιάσων Ψαράκης, έχοντας πια αφήσει μια ζωή στη Γενεύη για την Αθήνα, δημιούργησε την πρώτη ελληνική πλατφόρμα κρατήσεων που κάνει τον βιώσιμο τουρισμό πράξη – και εξηγεί στο NouPou τι είναι η Zero Stars Hotels και γιατί τα sustainable rooms είναι το μέλλον των ξενοδοχείων.
- 28/08/2025, 09:20
- Κείμενο: Γιώργος Λαμπίρης
- Φωτογραφίες: Λεωνίδας Τούμπανος
Η Zero Stars Hotels συστήνει έναν καινούργιο τρόπο να κλείνεις ξενοδοχείο: επιλέγοντας εσύ τι παροχές θέλεις και τι όχι, μειώνοντας έτσι όχι μόνο το κόστος, αλλά και το ενεργειακό αποτύπωμα της διαμονής σου. Με καινοτομίες όπως τα Zero και τα Sustainable Rooms, η πλατφόρμα δίνει στους επισκέπτες τον έλεγχο και το κίνητρο για πιο υπεύθυνες επιλογές διαμονής, ενώ προσφέρει και στους ξενοδόχους τα εργαλεία για πιο βιώσιμη λειτουργία.
Το NouPou συνάντησε τον έναν εκ των δύο ιδρυτών της πλατφόρμας, Ιάσονα Ψαράκη, ο οποίος, έχοντας μεγαλώσει στη Νέα Σμύρνη και μετέπειτα χτίσει μια καριέρα σε μεγάλες πολυεθνικές στο εξωτερικό, όπως η πετρελαϊκή εταιρεία Exxon Mobil και η εταιρεία καταναλωτικών προϊόντων Procter & Gamble, άφησε τις Βρυξέλλες και τη Γενεύη και επέστρεψε στην Ελλάδα με στόχο να φέρει μια πραγματική αλλαγή στον τρόπο που ταξιδεύουμε.
Σε συνεργασία με τον συνέταιρό του, Τάσο Ξετρίχη, αποφάσισαν να κάνουν το δικό τους αυτόνομο βήμα. Πώς γεννήθηκε όμως η ιδέα της Zero Stars Hotels, τι σημαίνει στην πράξη ένα «zero room» και γιατί ο ίδιος πιστεύει ότι η Ελλάδα μπορεί να πρωτοστατήσει στον βιώσιμο τουρισμό της Ευρώπης;

Κύριε Ψαράκη, θα ήθελα να ξεκινήσω από την ονομασία. Πώς προέκυψε το όνομα “Zero Stars Hotels”;
Ήμουν σίγουρος ότι θα ξεκινήσεις με αυτή την ερώτηση τη συνέντευξη! Το Zero Stars σχετίζεται με τον τομέα των μηδενικών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα (zero emissions) και πώς θα περιορίσουμε στο ελάχιστο το περιβαλλοντικό αποτύπωμα μέσα από τη δραστηριότητά μας. Επίσης, η ονομασία «κρύβει» κάτι ακόμα πιο σημαντικό: ένα ξενοδοχείο μπορεί να αποκτήσει από «0» έως και απεριόριστα αστέρια, λόγω της εξατομικευμένης εξυπηρέτησης που προσφέρει η πλατφόρμα. Έτσι, ένα δωμάτιο μπορεί να ξεκινήσει από το «0» και να φτάσει στο «100», ακόμα και σε ένα ξενοδοχείο πέντε αστέρων από πλευράς υπηρεσιών και παροχών εντός του δωματίου. Ο συνήθης τρόπος που γίνεται η απόδοση των αστεριών στα ξενοδοχεία, είναι ότι απαιτούνται συγκεκριμένες προϋποθέσεις, όπως για παράδειγμα εάν διαθέτει πισίνα, πόσα τετραγωνικά είναι το δωμάτιο ή άλλες αντίστοιχες προδιαγραφές.
Αυτό που επιδιώκουμε είναι να διαφύγουμε από τη συγκεκριμένη φιλοσοφία. Συχνά κάποιοι ξενοδόχοι μάς ρωτούν: «γιατί να γίνω ‘zero stars hotel;’». Η απάντηση που δίνουμε σε αυτό είναι ότι οι επισκέπτες μπορούν να ξεκινήσουν από το μηδέν και να «χτίσουν» το δωμάτιό τους, όπως ακριβώς επιθυμούν. Δεν υπάρχει μεγαλύτερη πολυτέλεια από το να έχει ακριβώς τα πράγματα που περιμένει κάποιος στο δωμάτιό του.
Προσφέρουμε μία online πλατφόρμα κρατήσεων σε ξενοδοχεία, η οποία συστήνει δύο κατηγορίες δωματίων: για το ίδιο δωμάτιο μπορεί κανείς να κάνει κράτηση, είτε ως sustainable room, είτε ως zero room. Στο sustainable room ο ξενοδόχος έχει προεπιλέξει 2-3 παροχές που θέλει να προαφαιρέσει, και αντίστοιχα για καθετί που αφαιρείται μειώνεται η τελική τιμή του δωματίου. Για παράδειγμα μπορεί ένας πελάτης να μην χρειάζεται καθημερινή αλλαγή πετσετών ή τα μπουκαλάκια με σαμπουάν και αφρόλουτρο στο μπάνιο. Βλέπει επομένως ο πελάτης ότι η τιμή μειώνεται και επομένως έχει κίνητρο να μείνει σε ένα βιώσιμο κατάλυμα, ενώ έχει ταυτόχρονα τη δυνατότητα να δει ποια είναι η ακριβής επίπτωση στο περιβάλλον για κάθε επιπλέον παροχή που επιλέγει.
Πρόκειται δηλαδή για μία κατοχυρωμένη ευρεσιτεχνία που σχετίζεται με τον αλγόριθμο της εφαρμογής, η οποία υπολογίζει την επίπτωση κάθε επιπλέον παροχής για το περιβάλλον;
Επί της ουσίας, έχουμε πατεντάρει τον αλγόριθμο που υπολογίζει με ακρίβεια την περιβαλλοντική επίπτωση. Μπορεί δηλαδή κανείς να επιλέξει ένα δωμάτιο χωρίς τηλεόραση και στη συνέχεια να προσθέσει παροχές. Για κάθε βήμα όπου προσθέτει παροχές, έχει την δυνατότητα να δει κατά πόσα κιλά διοξειδίου του άνθρακα μειώνεται η επιβάρυνση όταν αφαιρεί πράγματα.
Πόσο εύκολο είναι να εφαρμοστεί ένα τέτοιο μοντέλο κρατήσεων στην Ελλάδα, όπου γίνονται επενδύσεις πολλών εκατομμυρίων σε υπερπολυτελείς ξενοδοχειακές υποδομές και καταλύματα με πολλές παροχές, όταν στην περίπτωση της δικής σας πλατφόρμας συζητάμε για αφαίρεση των παροχών αυτών;
Θα πρέπει να γνωρίζετε ότι το 90% του τζίρου σε τετράστερα ή πεντάστερα ξενοδοχεία, προέρχεται από πελάτες εξωτερικού. Το 85% αυτών των ανθρώπων, δηλώνουν ότι επιθυμούν να ταξιδέψουν πιο βιώσιμα. Και αυτοί οι επισκέπτες καταλαβαίνουν τι σημαίνει να μην αλλάζονται καθημερινά οι πετσέτες ή να μην καθαρίζεται καθημερινά το δωμάτιο. Ταυτόχρονα, ο ξενοδόχος έχει κάθε λόγο να ενδιαφερθεί καθώς με βάση την ευρωπαϊκή νομοθεσία τα ξενοδοχεία θα πρέπει να μειώσουν τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα κατά 30% έως το 2030. Ο ένας τρόπος να το πετύχουν αυτό, είναι να αγοράσουν πιστοποιητικά που θα αναφέρουν ότι το ξενοδοχείο πέτυχε τον στόχο βιωσιμότητας.
Εμείς, από την άλλη πλευρά, θέλουμε να κάνουμε την Ελλάδα κυρίαρχο προορισμό από πλευράς βιωσιμότητας σε πανευρωπαϊκό επίπεδο, βασισμένοι σε πραγματικούς αριθμούς που δείχνουν πόσο ακριβώς μειώθηκαν οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα. Μπορούμε να μειώσουμε έως και 20% τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα μόνο μέσω του ξενοδοχειακού κλάδου.

Πώς διαμορφώνονται οι προμήθειες που εισπράττετε από τους ξενοδόχους και τι σας διαφοροποιεί από μεγάλες ανταγωνιστικές πλατφόρμες κρατήσεων;
Η προμήθεια επιβάλλεται ανά κράτηση. Έτσι, εάν κάποιος πελάτης κλείσει ένα βιώσιμο δωμάτιο, το ξενοδοχείο θα πληρώσει προμήθεια μόλις 5%. Αυτή τη στιγμή η ελάχιστη προμήθεια στους ανταγωνιστές είναι 15%. Εάν πάλι επιλέξει να μην είναι βιώσιμο το δωμάτιο αλλά να κατατάσσεται ως «zero room», η προμήθεια στον ξενοδόχο διαμορφώνεται στο 10% και εάν το δωμάτιο είναι ένα δωμάτιο όπως σε άλλες πλατφόρμες, η προμήθεια ανέρχεται σε 15% γιατί δεν θεωρούμε ότι πρέπει να δώσουμε κάποιο κίνητρο για τα συγκεκριμένα δωμάτια. Οι προμήθειες αυτές είναι βιώσιμες για εμάς.
Επομένως, τι σας διαφοροποιεί από τη booking ή άλλες αντίστοιχες πλατφόρμες;
Το κύριο χαρακτηριστικό μας είναι ότι διαθέτουμε μόνο ξενοδοχεία και όχι οργανωμένες κατοικίες όπως συμβαίνει σε άλλες πλατφόρμες. Δεύτερο στοιχείο είναι ότι συμβαδίζουμε με τους ξενοδόχους και δεν βρισκόμαστε απέναντί τους. Είναι χαρακτηριστικό ότι για τις δύο μεγαλύτερες πλατφόρμες υπάρχουν μαζικά class actions γιατί εκμεταλλεύτηκαν τη θέση τους στον ανταγωνισμό για να φέρουν περισσότερες κρατήσεις.
Πότε βγαίνετε επίσημα στον αέρα;
Στόχος μας είναι να ξεκινήσουμε κάποιες καμπάνιες προς τους Έλληνες καταναλωτές τον Οκτώβριο και ακολούθως θα ασχοληθούμε με τις αγορές του εξωτερικού από το 2026 και ύστερα.
Ποιοι και γιατί ξεκινήσατε αυτή την προσπάθεια;
Όλα ξεκίνησαν από κοινού με τον Τάσο Ξετρίχη, το Πάσχα του 2022. Ο Τάσος μένει μόνιμα στη Σάμο και έτυχε να επισκεφθώ το νησί μετά από αρκετά χρόνια. Είχε την ιδέα δημιουργίας μίας πλατφόρμας με την ονομασία «Zero Stars Hotels» και σκεφτόταν πως θα την υλοποιήσει, δημιουργώντας custom made δωμάτια σε ξενοδοχεία. Για τους επόμενους τέσσερις μήνες μπήκαμε σε μία διαδικασία να σκεφτούμε τι ακριβώς θέλαμε να δημιουργήσουμε. Αφήσαμε στην άκρη την αρχική σκέψη, διότι χρειάζονταν πολλά κεφάλαια για να την υλοποιήσουμε. Αποφασίσαμε ωστόσο ότι θα ήταν αποδοτική η σύναψη απευθείας συμβολαίων με τα ξενοδοχεία, κάτι που είχε να συμβεί από την εποχή που μπήκε η Expedia στην Ελλάδα πριν από 15 χρόνια. Σε αυτό κουμπώσαμε το στοιχείο της βιωσιμότητας.
Ποιος σας εγγυάται ότι μία μεγάλη ανταγωνιστική πλατφόρμα δεν μπορεί να σας αντιγράψει; Για κάτι που ξεκινήσατε το 2022 και αγωνιστήκατε γι’ αυτό, ενώ μία μεγάλη πλατφόρμα με ρευστότητα, τεχνογνωσία και προσωπικό, θα μπορούσε να το κάνει σε λίγους μόλις μήνες.
Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο ενώ σκεφτήκαμε αυτό που θα κάνουμε το 2022, ξεκινάμε το 2025. Αφενός ο αλγόριθμος υπολογισμού των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα είναι εθνικά κατοχυρωμένος, καθότι αναπτύχθηκε από τη δική μας ομάδα με δίπλωμα ευρεσιτεχνίας. Ήδη έχουμε κάνει αίτηση για να λάβουμε και το ευρωπαϊκό δίπλωμα ευρεσιτεχνίας. Και λόγω της κατοχύρωσης, μπήκαμε στη διαδικασία να ζητάμε αποκλειστικές συνεργασίες με τους ξενοδόχους. Έτσι, τα δωμάτια «zero» και «sustainable» τα προσφέρουμε κατ’ αποκλειστικότητα και από την πλευρά μας προσφέρουμε τα δικαιώματα χρήσης στην πατέντα μας, και να δηλώνουν τα ξενοδοχεία ότι μείωσαν με μετρήσιμα στοιχεία τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα. Επίσης, τα ξενοδοχεία έχουν να απολαμβάνουν από εμάς τις μικρότερες προμήθειες στην αγορά.
Στην πορεία προστέθηκαν και άλλα πρόσωπα στην ιδρυτική ομάδα;
Αναζητώντας ανθρώπους που μπορούν να διευκολύνουν ακόμα περισσότερο την προσπάθειά μας, απευθυνθήκαμε στον Θωμά Αγγελίδη, ο οποίος είναι παιδικός μου φίλος. Μεγαλώσαμε μαζί και ακολουθήσαμε παράλληλες πορείες, καθώς εργάστηκε και εκείνος σε πετρελαϊκές εταιρείες. Με τη βοήθειά του εισάγαμε την επιστήμη στον υπολογισμό του ανθρακικού αποτυπώματος της πλατφόρμας μας.
Αργότερα μπήκε ο Δημήτρης Σαραγάς από τη Ρόδο, ο οποίος συνεργαζόταν με τον Τάσο στον τομέα του μάρκετινγκ για ξενοδοχεία. Τέλος, ο Φοίβος Ανδριώτης, με μεγάλη εμπειρία στον τομέα της τεχνολογίας, μας βοήθησε να αναπτύξουμε την τεχνολογία της πλατφόρμας. Στο σχήμα εισήλθε και ένας ιδιώτης επενδυτής.
Μεγάλωσες στη Νέα Σμύρνη. Τι θυμάσαι από την παιδική σου ηλικία;
Το σπίτι μου ήταν στην Καλλιθέα, μεγάλωσα όμως στη Νέα Σμύρνη καθώς πήγαινα σχολείο στη Λεόντειο, ενώ η γιαγιά μου έμενε στη Μεγάλου Αλεξάνδρου. Πέρασα από την ομάδα κολύμβησης του Πανιωνίου και όλη μου τη ζωή την πέρασα εδώ, μέχρι τη στιγμή που έφυγα για το εξωτερικό στα 23 μου.
Πώς αποφάσισες να φύγεις από την Ελλάδα;
Έφυγα το 2018, όταν τελείωσα το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο ως μηχανικός και πήγα στο London School of Economics με αντικείμενο το στρατηγικό μάνατζμεντ. Ήθελα πολύ να φύγω από την Ελλάδα σε μία εποχή που η χώρα βρισκόταν εν μέσω κρίσης. Και μάλιστα έφυγα με μεγάλη χαρά. Ήμουν σίγουρος ότι δεν θα επιστρέψω ξανά. Έκανα ένα αποχαιρετιστήριο πάρτι και έλεγα τότε ότι ήταν η τελευταία φορά που θα έβλεπα τους ανθρώπους που ήταν καλεσμένοι. Δεν έβλεπα με ποιον τρόπο θα άλλαζαν τα πράγματα στην Ελλάδα και δεν είχα κάτι να με κρατάει εδώ. Είχα πάντα κατά νου ότι θα δούλευα σε μεγάλες εταιρείες, όπως και έκανα.

Κάποτε όμως ήρθε η στιγμή της επιστροφής. Όπου και πάλι συγκεκριμένες συγκυρίες συνέτειναν να γυρίσεις πίσω.
Καθώς πήγα στο Λονδίνο για σπουδές, πέρασα μία από τις καλύτερες χρονιές της ζωής μου ως φοιτητής. Σε μία δύσκολη εργασιακά περίοδο γιατί οι εταιρείες δεν προσλάμβαναν Ευρωπαίους πολίτες, λόγω Brexit. Έτσι βρέθηκα στις Βρυξέλλες, ως business analyst στην Exxon Mobil. Κι εκεί ήρθε ο Covid. Και σκέφτηκα ότι καλή η καριέρα, αλλά ακόμα καλύτερο να είμαι κοντά στο σπίτι μου. Ήμουν μόνος μου εν μέσω πανδημίας στις Βρυξέλλες. Καθώς δεν έβλεπα επαγγελματικές προοπτικές στις Βρυξέλλες, αποφάσισα να φύγω από εκεί και να δουλέψω στην Procter & Gamble στη Γενεύη. Ήταν η δουλειά των ονείρων μου. Ωστόσο η αγορά “γύρισε”. Από εκεί που ήταν αρνητικές οι τιμές του πετρελαίου, λόγω Covid και λόγω της σύγκρουσης Ουκρανίας – Ρωσίας, εκτοξεύτηκαν οι τιμές του φυσικού αερίου, έφτασαν στα 300 ευρώ ανά Μεγαβατώρα. Κι αυτό ήταν ένα ακόμα μεγάλο σχολείο, το πώς διαπραγματευόμαστε συμβόλαια και αντιμετωπίζουμε περιόδους κρίσεων. Πλέον, από τη Γενεύη, η απόσταση που με χώριζε από την Ελλάδα ήταν μόλις 2,5 ώρες, κάτι που με έκανε να νιώθω πιο κοντά και τελικά να πάρω την απόφαση της επιστροφής.