Η ολική μεταμόρφωση του παραλιακού μετώπου της Αθηναϊκής Ριβιέρας
Πώς αλλάζουν τα νότια προάστια και ποια είναι τα μεγάλα έργα υποδομών που θα στηρίξουν τις επενδύσεις στην Αθηναϊκή Ριβιέρα.
- 21/07/2025, 15:58
- Κείμενο: Γιώργος Λαμπίρης
Κάποιοι από τους σημερινούς σαραντάρηδες ίσως θυμούνται εντονότερα την εποχή που τα νότια προάστια αποτελούσαν κυρίαρχο προορισμό διασκέδασης, με μεγάλα νυχτερινά κέντρα της εποχής να μεσουρανούν, προσελκύοντας χιλιάδες επισκέπτες, κυρίως κατά την περίοδο του καλοκαιριού. Σταδιακά, το πρόσωπο της Αθηναϊκής Ριβιέρας άρχισε να αλλάζει, καθώς, ειδικά κατά την οικονομική κρίση, καταγράφηκαν σημαντικές ανακατατάξεις και, με κάποιον τρόπο, σηματοδοτήθηκε η επόμενη μέρα για το σύνολο του νότιου τομέα στο λεκανοπέδιο. Αρκετοί ήταν εκείνοι που πίστεψαν ότι αυτή η επόμενη μέρα ακόμα και αν καθυστερούσε περισσότερο και δεδομένου ότι η χώρα έζησε μία από τις δυσκολότερες περιόδους της σύγχρονης ιστορίας της, κάποια στιγμή θα ερχόταν. Στη διάρκεια των ετών της κρίσης πολλά ακίνητα άλλαξαν χέρια, κυρίως λόγω της χαμηλότερης αξίας γης και το απόφθεγμα που κάποιοι χρησιμοποιούν ανά τακτά χρονικά διαστήματα, «η κρίση γεννά ευκαιρίες», έγινε πράξη, δίνοντας το έναυσμα εκτός από ιδιωτικές επενδύσεις και για μεγάλες επενδύσεις θεσμικού χαρακτήρα. Σημείο αναφοράς συνεχίζει να αποτελεί η μεγαλεπήβολη επένδυση στον Μητροπολιτικό Πόλο του Ελληνικού, όπου εξελίσσεται η δημιουργία του μεγαλύτερου έργου αστικής ανάπλασης των τελευταίων ετών. Η «πόλη του μέλλοντος» που δημιουργείται στο Ελληνικό αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα έργα αστικής ανάπλασης στην Ευρώπη. Eκτείνεται σε περισσότερα από 6.000 στρέμματα και φιλοδοξεί να δημιουργήσει έναν σύγχρονο, βιώσιμο προορισμό, όπου κάτοικοι και επισκέπτες θα έχουν όλες τις απαραίτητες υπηρεσίες διαθέσιμες σε απόσταση αναπνοής. Παράλληλα, θα περιλαμβάνει το πιο μεγάλο παράκτιο πάρκο στην Ευρώπη, που θα εκτείνεται στο 1/3 της συνολικής ανάπτυξης.
Ευρεία αστική ανάπλαση και στον Φαληρικό Όρμο
Ωστόσο, η αναγέννηση του παραλιακού μετώπου της νότιας Αθήνας, ξεκινά από το Φαληρικό Δέλτα, όπου πρόκειται να δημιουργηθεί το μεγαλύτερο αστικό πάρκο της Ελλάδας από την Περιφέρεια Αττικής, υπό την ονομασία «Αέναον», αξιοποιώντας ένα σημαντικό μέρος του εγκαταλειμμένου πόλου και των πρώην Ολυμπιακών Ακινήτων στο φαληρικό Δέλτα. H πρώτη φάση ανάπλασης του Φαληρικού Όρμου, με προϋπολογισμό 109 εκατομμυρίων ευρώ περιλάμβανε εγκάρσια μετατόπιση της λεωφόρου Ποσειδώνος με πόρους του ΕΣΠΑ 2014-2022. Η δεύτερη φάση, με προϋπολογισμό ύψους 370 εκατ. ευρώ, περιλαμβάνει την κατασκευή του Πάρκου «Αέναον» και χρηματοδοτείται από το πρόγραμμα ΕΣΠΑ «Περιβάλλον και Κλιματική Αλλαγή». Βάσει του σχεδιασμού, το Πάρκο θα προσφέρει ελεύθερη πρόσβαση στους επισκέπτες όλο το εικοσιτετράωρο. Θα γίνει ανασύσταση του αστικού τοπίου με 4.000 δέντρα και 185.000 θάμνους. Θα δημιουργηθούν περιπατητικές διαδρομές, ποδηλατόδρομοι και πεζογέφυρες, ενώ θα υλοποιηθεί η ανάπλαση υφιστάμενων κτιρίων. Στόχος είναι να αποτελέσει έναν μεγάλο πνεύμονα πρασίνου και αναψυχής, όπου θα προσελκύει επισκέπτες από όλη την Αθήνα.


Καθοριστικής σημασίας θα είναι και ο ρόλος του αστικού πεζόδρομου – ποδηλατόδρομου. Το υπό κατασκευή έργο θα εκτείνεται από τον ανισόπεδο κόμβο Ποσειδώνος – Κηφισού του Δήμου Μοσχάτου έως το Δημαρχείο του Δήμου Βάρης – Βούλας – Βουλιαγμένης. Πρόκειται να κατασκευαστεί ενιαίο δίκτυο ποδηλατόδρομου και πεζόδρομου διασχίζοντας έξι Δήμους (Καλλιθέας, Π. Φαλήρου, Αλίμου, Ελληνικού-Αργυρούπολης, Γλυφάδας, Βάρης – Βούλας – Βουλιαγμένης). Υπάρχει, επιπλέον, το τμήμα από το λιμάνι του Πειραιά έως το Στάδιο Ειρήνης και Φιλίας, μήκους περίπου 4 χλμ., που θα υλοποιηθεί ως ξεχωριστό έργο κατασκευής ποδηλατοδρόμου – πεζοδρόμου από τον Δήμο Πειραιά. Ήδη, το τμήμα του αστικού ποδηλατόδρομου, μήκους 3,5 χιλιομέτρων, που περνάει από τον Δήμο Γλυφάδας, έχει ολοκληρωθεί.

Οι «νέες παραλίες»
Καίριο ρόλο, όμως, θα έχουν στο νέο περιβάλλον που διαμορφώνεται στα Νότια Προάστια και οι παραλίες που βρίσκονται υπό ανάπλαση. Θέμα χρόνου αποτελεί πλέον η ολοκλήρωση της αναμόρφωσης και πλήρους ανακατασκευής της Β’ Πλαζ Βούλας, από την εταιρεία Athens Beach Club, στην οποία συμμετέχουν ο όμιλος ΤΕΜΕΣ και ο επιχειρηματίας Ντίνος Κόκκαλης και ο εφοπλιστής, Γιώργος Προκοπίου. Η επένδυση θα αγγίξει τα 15 εκατομμύρια ευρώ και περιλαμβάνει την πλήρη ανακατασκευή και συντήρηση των υφιστάμενων κτιρίων, καθώς και την αρχιτεκτονική διαμόρφωση του τοπίου. Στο πλαίσιο του έργου θα πραγματοποιηθεί περιβαλλοντική αναβάθμιση με καθαρισμό και αναζωογόνηση του βυθού, προσθήκη άμμου και υλοποίηση έργων αποστράγγισης. Ένα τμήμα της έκτασης, θα αξιοποιηθεί από τα μέλη του ιδιωτικού club του «The Ilisian», του νέου δηλαδή ξενοδοχειακού και οικιστικού project της ΤΕΜΕΣ που διαδέχεται το Hilton και τους ενοίκους των ιδιωτικών κατοικιών του. Ένα άλλο μέρος της παραλίας θα είναι προσβάσιμο σε λουόμενους με την καταβολή αντιτίμου για την είσοδο.
Έντονο είναι το επενδυτικό ενδιαφέρον και για την Ακτή Βουλιαγμένης, όπου κατέθεσαν προτάσεις 7 επενδυτικά σχήματα, εκπροσωπούμενα από μερικούς εκ των μεγαλύτερων επιχειρηματικών ομίλων της χώρας. Ο διαγωνισμός που υλοποιείται από την Εταιρεία Ακινήτων Δημοσίου (ΕΤΑΔ), θα δώσει την δυνατότητα στον πλειοδότη για μακροχρόνια μίσθωση της έκτασης για περίοδο 20 ετών, με προοπτική επέκτασης κατά δέκα έτη. Στην πρώτη φάση της διαγωνιστικής διαδικασίας που «τρέχει» η ΕΤΑΔ, εκδηλώθηκε πρόθεση επένδυσης από επιχειρήσεις συμφερόντων των οικογενειών Μελισσανίδη, Κόκκαλη, Προκοπίου, Κωνσταντακόπουλου, Γεωργάτου (Γρηγόρη), το fund CVC, μέσω της Evergood που διαχειρίζεται τα εστιατόρια Goody’s, Everest, La Pasteria, μαζί με τη Gefsinus SA, τον όμιλο Φάις, τον Βίκτωρα Ρέστη, τη Reds του ομίλου Ελλάκτωρ και του Χένρι Χόλτερμαν (μετόχου μεταξύ άλλων και της Alpha Bank). Επίσης, συμμετείχαν και τα αδέρφια Αγιοστρατίτη, Θόδωρος και Γιάγκος, του ξενοδοχείου «The Margi» στη Βουλιαγμένη. Ενδεικτική της δυναμικής που υπάρχει στην αγορά είναι η σημαντική επένδυση της Grivalia Hospitality, εταιρείας του μεγαλοεπενδυτή και επικεφαλής του καναδικού ομίλου Fairfax, Prem Watsa. Η εταιρεία προχώρησε στην ολική αξιοποίηση των Αστεριών της Γλυφάδας, δημιουργώντας το υπερπολυτελές ξενοδοχειακό συγκρότημα One&Only Aesthesis, με το σύνολο της δαπάνης να αγγίζει τα 300 εκατομ. ευρώ. Tαυτόχρονα, η Grivalia αξιοποίησε και έκταση στην Α’ Πλαζ Βούλας, με τη δημιουργία του πολυτελούς συγκροτήματος διαμονής τύπου glamping και υψηλής ποιότητας παρεχόμενες υπηρεσίες, που φέρει την ονομασία «91 Athens Riviera».

Φώτης Γιόφτσιος: Απαραίτητες οι υποδομές που θα στηρίξουν τα σημαντικά έργα που γίνονται
Μεταξύ των σημαντικών ιδιωτικών επιχειρήσεων που έχουν επενδύσει στα Νότια Προάστια είναι ο όμιλος ανάπτυξης ακινήτων Ten Brinke. Ζητήσαμε από τον αντιπρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο της εταιρείας, Φώτη Γιόφτσιο, να μας μεταφέρει την οπτική του για το μέλλον και την εξέλιξη της Αθηναϊκής Ριβιέρας. «Η Αθηναϊκή Ριβιέρα παρουσιάζει σημαντικές προοπτικές, καθώς γίνονται πολλές αναπτύξεις σε όλο το φάσμα του παράκτιου μετώπου έως και το Σούνιο. Σε κάθε περίπτωση, όμως, θα πρέπει να δοθεί βαρύτητα στις υποδομές, καθώς υπάρχουν περιοχές που τις στερούνται, τομέας στον οποίον θα πρέπει να δοθεί προτεραιότητα, ώστε να υλοποιηθούν απρόσκοπτα οι επενδύσεις. Ταυτόχρονα, είναι απαραίτητο τόσο το κράτος, όσο και η LAMDA Development που υλοποιεί τη μεγαλύτερη ανάπτυξη στην περιοχή του Ελληνικού, να κινηθούν εντός χρονοδιαγράμματος, δεδομένου ότι η σημαντική αυτή επένδυση αποτελεί ρυθμιστή για την περιοχή, καθώς και για πολλές ακόμη επενδύσεις που υλοποιούνται στην ευρύτερη ζώνη της Αθηναϊκής Ριβιέρας».
Σύμφωνα με τον ίδιο, η Ten Brinke αυτή τη στιγμή έχει περί που 20 έργα σε εξέλιξη στον τομέα των κατοικιών και γραφείων στα Νότια Προάστια και θα συνεχίζει να αγοράζει ιδιοκτησίες, όταν παρουσιαστούν κατάλληλες ευκαιρίες για κάτι τέτοιο. «Η ζήτηση από εγχώριους και ξένους επενδυτές υφίσταται. Το brand Αθηναϊκή Ριβιέρα επίσης υπάρχει. Είμαστε ένας ελκυστικός επενδυτικός προορισμός, δεδομένου ότι και σε σύγκριση με άλλες ριβιέρες, οι τιμές είναι χαμηλότερες. Ωστόσο, το θέμα των υποδομών είναι καθοριστικό. Το τονίζω, καθώς και σε αυτόν τον τομέα κρίνεται η αξιοπιστία της χώρας μας».

Καθοριστικός ο ρόλος των μαρινών
Στο τοπίο ολικής αναγέννησης έρχονται να προστεθούν επενδύσεις που ήδη υλοποιήθηκαν σε μαρίνες του νοτίου μετώπου της Αθήνας, με την Astir Marina Vouliagmenis να βρίσκεται ήδη σε λειτουργία, αποτελώντας πρότυπο όχι μόνο για τα ελληνικά, αλλά και για τα ευρωπαϊκά δεδομένα, σε άμεση σύνδεση με το συγκρότημα του Αστέρα, που πρόσφατα περιήλθε στην ιδιοκτησία του εφοπλιστή, Γιώργου Προκοπίου. Επίκειται η ανάπλαση της Μαρίνας Αγίου Κοσμά, η ανακατασκευή της Μαρίνας Αλίμου και η αναβάθμιση της Μαρίνας Φλοίσβου. Παράλληλα, υπάρχουν ζυμώσεις για το ενδεχόμενο δημιουργίας μαρίνας στη Γλυφάδα, όπου αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει αντίστοιχη υποδομή ελλιμενισμού σκαφών. Οι μαρίνες αποτελούν τον συνδετικό κρίκο μεταξύ του θαλάσσιου και χερσαίου τουρισμού, καλύπτοντας τη ζήτηση για φιλοξενία σκαφών μεγάλου μήκους, περί τα 30 μέτρα, συνδέοντας την περιοχή με τα νησιά του Αργοσαρωνικού και την Πελοπόννησο.
Το άρθρο δημοσιεύτηκε στο περιοδικό “White Paper: The Big Business of the South”, την ειδική έκδοση της NouPou Media για το σήμερα και το αύριο της Αθηναϊκής Ριβιέρας.