Η αναβάθμιση της Ελλάδας στον παγκόσμιο τουριστικό χάρτη
Η ανάπλαση του νότιου μετώπου της Αττικής, οι μεγάλες ξενοδοχειακές αλυσίδες και το στοίχημα του συνεδριακού τουρισμού.
- 22/07/2025, 14:03
- Κείμενο: Μαρία Ακριβού
Έχοντας περάσει από διαδοχικές κρίσεις, η Ελλάδα τα τελευταία χρόνια βρίσκεται σε μια δυναμική τροχιά ανάπτυξης, με τα βλέμματα των διεθνών επενδυτών να είναι στραμμένα πάνω της. Ένα από τα σημαντικότερα έργα που αναμένεται να αναβαθμίσουν το προφίλ της χώρας, δημιουργώντας σχεδόν 75.000 νέες θέσεις εργασίας, είναι αναμφίβολα το Ελληνικό, επένδυση που αποτιμάται σε 8 δισεκατομμύρια ευρώ, με σημαντικά κεφάλαια να προέρχονται, τόσο από ιδιωτικές επενδύσεις, όσο και από ευρωπαϊκά κονδύλια. Η Αθηναϊκή Ριβιέρα, εντός της οποίας χτίζεται το Ελληνικό και η οποία εκτείνεται από το λιμάνι του Πειραιά έως το ακρωτήριο του Σουνίου, έχει αναδειχθεί σε έναν τουριστικό προορισμό για τουρίστες υψηλών εισοδηματικών κριτηρίων, με υποδομές και επίπεδο υπηρεσιών που ανεβάζουν το status της χώρας. Εκτός από τον Αστικό Περίπατο, έργο συνολικού προϋπολογισμού 19,13 εκατ. ευρώ, που θα συνδέει το παραλιακό μέτωπο από τον Δήμο Καλλιθέας έως τον Δήμο Βάρης- Βούλας-Βουλιαγμένης, σε εξέλιξη βρίσκεται η ανακατασκευή της Β’ Πλαζ Βούλας, η οποία θα παραδοθεί πλήρως ανανεωμένη το καλοκαίρι του 2026. Αντίστοιχα, ο Δήμος Βάρης-Βούλας-Βουλιαγμένης έχει επενδύσει σε ένα μοντέλο του ρισμού πολυτελείας με ξενοδοχεία 4 και 5 αστέρων, ενώ ο Αστέρας Βουλιαγμένης συνεχίζει να εξελίσσεται ως πρότυπη μονάδα φιλοξενίας, με περιβαλλοντική μαρίνα και νέα ανάπλαση των εξωτερικών χώρων. Επιπρόσθετα, στη Σαρωνίδα υλοποιείται επένδυση της Vita Development για το Saronida Olympos Golf Project, ύψους 840 εκατ. ευρώ που έχει ενταχθεί στο καθεστώς fast track των Στρατηγικών Επενδύσεων. Το σχέδιο προβλέπει, μεταξύ άλλων, την ανάπτυξη συγκροτήματος ξενοδοχείου, παραθεριστικών κατοικιών και golf σε έκταση 6.000 στρεμμάτων στην περιοχή. Σε ό,τι αφορά το Ελληνικό, εστιάζοντας μόνο στο μητροπολιτικό πάρκο, που θα καλύπτει το ένα τρίτο της συνολικής ανάπλασης, απαιτείται επένδυση ύψους 250 εκατ. ευρώ. Πρόκειται, δε, για ένα από τα μεγαλύτερα παράκτια πάρκα παγκοσμίως, καλύπτοντας έκταση πάνω από 2 εκατομμύρια τ.μ., ανοιχτό στο ευρύ κοινό, 1,5 φορά μεγαλύτερο από το Hyde Park του Λονδίνου και 12,5 φορές μεγαλύτερο από τον Εθνικό Κήπο, εντός του οποίου ο επισκέπτης θα έχει τη δυνατότητα να απολαύσει την περιήγησή του σε πράσινους χώρους με λίμνες, κήπους και κοινόχρηστους χώρους δραστηριοτήτων, να κάνει χρήση των αθλητικών εγκαταστάσεων, που αφορούν σε στίβο, γήπεδα ποδοσφαίρου, μπάσκετ, τένις και beach volley, να πάρει μέρος σε εκδηλώσεις και δραστηριότητες που διεξάγονται σε κατάλληλα διαμορφωμένους πολιτιστικούς χώρους και να ακολουθήσει τις διαδρομές πεζών και ποδηλάτων που θα ενσωματώνουν τμήματα των παλιών διαδρόμων απογείωσης και προσγείωσης του αεροδρομίου.
Σύμφωνα με τους επικεφαλής του έργου, το εν λόγω πάρκο σχεδιάστηκε με γνώμονα τη βιοποικιλότητα και τη βιωσιμότητα, ενώ θα συμβάλει στη ρύθμιση του μικροκλίματος και στη μείωση του ανθρακικού αποτυπώματος. Βάσει του αρχικού χρονοδιαγράμματος, η πρώτη φάση των έργων θα ολοκληρωθεί το 2027, με σημαντικές υποδομές, κατοικίες και εμπορικές αναπτύξεις, ενώ μέσα στο 2025, ένα μεγάλο μέρος του έργου θα έχει ήδη παραδοθεί, συμπεριλαμβανομένων πεζοδρόμων, ποδηλατοδρόμων, χώρων πρασίνου και της υπογειοποίησης της Λεωφόρου Ποσειδώνος. Εμβληματικός θα είναι και ο πράσινος ουρανοξύστης, Riviera Tower, ένας από τους ψηλότερους στη Μεσόγειο, ύψους 200 μέτρων με 50 ορόφους, ενώ σε στοίχημα αειφορίας ανάγεται το σύμπλεγμα κατοικιών Little Athens, η πρώτη πόλη στην Ελλάδα και στην Ευρώπη των «15 λεπτών», όπου οι κάτοικοι θα μετακινούνται εντός των ορίων της με ποδήλατο ή πεζοί.

Στο ραντάρ των μεγαλύτερων ξενοδοχειακών αλυσίδων
Βλέποντας τη μεγάλη εικόνα και τα οικονομικά οφέλη που μπορούν να προσπορίσουν μελλοντικά, παγκόσμιοι ξενοδοχειακοί κολοσσοί κονταροχτυπιούνται για το ποιος θα τοποθετηθεί πρώτος και θα αρπάξει τη μερίδα του λέοντος σε μια περιοχή… φιλέτο. Ηχηρά ονόματα, όπως εκείνα των Hyatt, Hilton και Accor φέρεται να έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον για επενδύσεις στην Ελλάδα, φέρνοντας νέα ξενοδοχειακά σήματα.
Η Marriott, Jing Jiang, IHG, Wyndham και HWorld Group συγκαταλέγονται επίσης στις αλυσίδες που επεκτείνουν την παρουσία τους στη χώρα, ενώ πολυτελή ξενοδοχειακοί όμιλοι, όπως οι Four Seasons, Mandarin Oriental, One&Only και Aman, ενισχύουν το προφίλ της Ελλάδας ως παγκόσμιου προορισμού πολυτελούς φιλοξενίας.
Οι τιμές κατοικιών ακολουθούν την ανιούσα στα Νότια
Ακολουθώντας τον νόμο της προσφοράς και της ζήτησης, η Αθηναϊκή Ριβιέρα πουλάει ακριβά το όνομά της, καθώς γνωρίζει ότι έχει εξελιχθεί σε έναν από τους πιο ελκυστικούς επενδυτικούς προορισμούς στην Ευρώπη. Το αποτέλεσμα είναι οι τιμές των ακινήτων να σημειώνουν συνεχή άνοδο με την ανάπλαση του Ελληνικού να αποτελεί καταλύτη για την αύξηση των αξιών, ενώ η περιορισμένη προσφορά νέων και ποιοτικών κατοικιών εντείνει την ανισορροπία μεταξύ προσφοράς και ζήτησης.
Οι τιμές πώλησης στα νότια προάστια έχουν αυξηθεί κατά 7,10% το τελευταίο έτος, ενώ τα ενοίκια έχουν σημειώσει άνοδο 8%, με τη Γλυφάδα, τη Βούλα και τη Βουλιαγμένη να πρωτοστατούν. Κάτοικοι από το Ηνωμένο Βασίλειο, τη Γερμανία, τις ΗΠΑ, την Κίνα και τις Αραβικές χώρες, δίνουν ψήφο εμπιστοσύνης στην Αθηναϊκή Ριβιέρα και είναι διατεθειμένοι να βάλουν βαθιά το χέρι στην τσέπη για την απόκτηση πολυτελών κατοικιών κοντά στη θάλασσα.
Ακολουθώντας τα σύγχρονα αρχιτεκτονικά πρότυπα, οι κατοικίες θα διακρίνονται για το μοντέρνο design και την υψηλή αισθητική. Καθαρές γραμμές, μεγάλες γυάλινες επιφάνειες που θα επιτρέπουν άπλετο φυσικό φως, καθώς και υλικά που θα εναρμονίζονται με το μεσογειακό τοπίο, θα αποτελέσουν το σήμα κατατεθέν.
Ιδιαίτερη έμφαση θα δοθεί στη βιοκλιματική προσέγγιση, με πράσινες στέγες, ενεργειακά αποδοτικά συστήματα και έξυπνες τεχνολογίες που θα μειώνουν το περιβαλλοντικό αποτύπωμα. Παράλληλα, οι κατοικίες θα διαθέτουν ιδιωτικούς κήπους, πισίνες και μεγάλες βεράντες, προσφέροντας μια αίσθηση πολυτέλειας και άνεσης.
Η συνολική αισθητική θα συνδυάζει minimal και high-end στοιχεία, δημιουργώντας έναν κοσμοπολίτικο χαρακτήρα που θα ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις των διεθνών επενδυτών και κατοίκων. Όσον αφορά τον πληθυσμό, σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις του Διευθύνοντος Συμβούλου της ΕΥΔΑΠ, Χαράλαμπου Σαχίνη, το Ελληνικό θα είναι μια πόλη 40.000 κατοίκων, και για την ολοκλήρωση της υδροδότησής του θα χρειαστούν πέντε με δέκα έτη.

Πόλος έλξης για ιδιοκτήτες σκαφών
Την ίδια στιγμή, η αναβάθμιση του παραλιακού μετώπου και η δημιουργία βιώσιμων υποδομών θα οδηγήσουν στη δημιουργία ενός νέου κόμβου για τους ιδιοκτήτες σκαφών, οι οποίοι αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα ελλιμενισμού των πλεούμενών τους και αναγκάζονται να πάνε σε γειτονικές χώρες, ελλείψει υποδομών.
Να σημειωθεί ότι το ελληνικό yachting συνεισφέρει περίπου 1,5% στο ΑΕΠ της χώρας, αποτελώντας έναν σημαντικό πυλώνα του θαλάσσιου τουρισμού. Ο κλάδος ενισχύει την τοπική οικονομία, δημιουργώντας θέσεις εργασίας και υποστηρίζοντας, κατά κύριο λόγο, επιχειρήσεις σε νησιωτικές και παράκτιες περιοχές.
Συνολικά, στη χώρα μας λειτουργούν 39 μαρίνες με 13.000 θέσεις ελλιμενισμού, προσφέροντας υπηρεσίες υψηλού επιπέδου, ενώ, όπως υπογραμμίζει η Ένωση Πλοιοκτητών Ελληνικών Σκαφών Τουρισμού (ΕΠΕΣΤ), περίπου 3.000 σκάφη αναψυχής μπορούν να φιλοξενηθούν στους ελληνικούς λιμένες, αριθμός, όμως, όχι ικανοποιητικός συγκριτικά με άλλες χώρες που διαθέτουν χαμηλότερο αριθμό νησιών και μήκος ακτογραμμής, όπως για παράδειγμα η Κροατία, η οποία έχει 167 μαρίνες με 18.179 θέσεις ελλιμενισμού.
Το στοίχημα των διεθνών συνεδρίων
Η δημιουργία μεγάλων συνεδριακών κέντρων, ικανών να φιλοξενήσουν εκδηλώσεις με περισσότερα από 5.000 άτομα, είναι επίσης ένα σενάριο, το οποίο εξετάζουν σοβαρά οι αρμόδιοι τουριστικοί φορείς, καθώς εκτιμούν ότι μια τέτοια κίνηση ματ θα βάλει την Ελλάδα στο επίκεντρο του ευρωπαϊκού συνεδριακού χάρτη.
Η Πρόεδρος του HAPCO & DES, CEO και Αντιπρόεδρος της AFEAS.A Travel & Congress Services, Σίσσυ Λιγνού, έχει επανειλημμένως δηλώσει ότι η Ελλάδα χάνει περισσότερες από 20 διεθνείς διοργανώσεις και περισσότερα από 100 corporate events, που θα μπορούσαν να προσελκύσουν κοινό άνω των 4.000 – 5.000 συνέδρων/συμμετεχόντων ανά διοργάνωση, κοινό υψηλού επιπέδου και εισοδήματος, οι οποίες αντίστοιχα θα μπορούσαν να δημιουργήσουν έμμεσο τζίρο στη χώρα, έως και 1 δισ. ευρώ ετησίως, αλλά και πολλαπλάσια άλλα οφέλη. Σύμφωνα με την Σίσσυ Λιγνού, ο «συνεδριακός» τουρίστας επενδύει στη χώρα έως και επτά φορές πάνω από τον τουρίστα αναψυχής, είναι επισκέπτης υψηλού εισοδήματος και επιπέδου, ενισχύει την τοπική οικονομία, συνδυάζοντας την επαγγελματική δραστηριότητα με τη διασκέδαση και μπορεί, αντίστοιχα, να αποτελέσει ιδανικό πρεσβευτή της χώρας μας στο εξωτερικό.
Μέρος του προβλήματος αναμένεται να λύσει το Ελληνικό, καθώς ο προγραμματισμός είναι να φιλοξενηθούν στις σύγχρονες υποδομές του διεθνή συνέδρια που θα ενισχύσουν τη θέση της περιοχής ως παγκόσμιου επιχειρηματικού και τουριστικού hub και θα προσελκύσουν κορυφαίους επαγγελματίες από όλο τον κόσμο.
Το άρθρο δημοσιεύτηκε στο περιοδικό “White Paper: The Big Business of the South”, την ειδική έκδοση της NouPou Media για το σήμερα και το αύριο της Αθηναϊκής Ριβιέρας.