Στο Neue Schule Athen η αυτοπεποίθηση του μαθητή ξεκινά από τη σχέση εμπιστοσύνης με τον δάσκαλο
Μεγαλώνοντας το Μέλλον
H Τερέζα Μπάουμ, ως εκπαιδευτικός και μητέρα, ονειρεύτηκε κάποτε το ιδανικό σχολείο για την κόρη της κι αυτό ακριβώς δημιούργησε. Ένα χαρούμενο, δίγλωσσο, ελληνογερμανικό σχολείο στην Ηλιούπολη, το Neue Schule Athen (που προφέρεται Νόιε Σούλε Ατέν).
- 11/09/2025, 10:28
- Κείμενο: Αλεξία Ζερβούδη
- Φωτογραφίες: Ιωάννα Μορφινού
«Ως μητέρα ήθελα για την κόρη μου ένα σχολείο όπου θα πήγαινε με κέφι και θα διατηρούσε σε όλη τη διάρκεια φοίτησής της την περιέργεια του να μαθαίνει. Η περιέργεια είναι κάτι που από τη φύση τους έχουν τα παιδιά. Οραματιζόμουν ένα σχολείο που θα την ενέπνεε να θέλει συνέχεια να μάθει κάτι καινούριο για να γίνει η καλύτερη εκδοχή του εαυτού της. Ένα μέρος στο οποίο και οι δυο μας θα νιώθαμε ασφαλείς. Ένα σχολείο που θα μας άφηνε ωραίες αναμνήσεις. Σε όλο αυτό, σκεφτόμουν πόσο σημαντική και απαραίτητη θα ήταν η συχνή επικοινωνία με τους εκπαιδευτικούς. Αυτό το σχολείο ονειρεύτηκα και αυτό το σχολείο δημιούργησα με τους συνεργάτες μου».

Το πρώτο σχολικό έτος του Neue Schule ήταν το 2014 και έκτοτε, μέσα στον δυναμικό του χώρο, τα παιδιά βρίσκουν μια δεύτερη οικογένεια. Η Τερέζα Μπάουμ, ιδρύτρια και Διευθύντρια του ελληνογερμανικού σχολείου στην Ηλιούπολη, μας μιλά για πανανθρώπινες δεξιότητες και αξίες που τα παιδιά έχουν ανάγκη να κατακτήσουν, και εξηγεί πως η σχέση παιδιού-δασκάλου είναι καθοριστική για την πρόοδό του σε πολλαπλά επίπεδα.
Σχέση ασφάλειας δασκάλου – μαθητή
«Η βάση της φιλοσοφίας του σχολείου μας είναι να νιώσει αρχικά το παιδί ασφάλεια με τον εκπαιδευτικό, τους άλλους συμμαθητές του (για να αναπτύξει κοινωνικές δεξιότητες) και το γνωστικό αντικείμενο. Η ασφαλής σχέση δασκάλου-εκπαιδευτικού είναι απαραίτητη προϋπόθεση για την πρόοδο του μαθητή. Βοηθά τον μαθητή να εξερευνήσει τις δεξιότητές του, χωρίς άγχος. Δεν τον τρομάζει το λάθος, επειδή νιώθει ασφάλεια», εξηγεί η κα Μπάουμ. Πάνω στα πολύ ισχυρά θεμέλια της ασφάλειας και της εμπιστοσύνης, το σχολείο και οι άνθρωποί του ξεκινούν να δουλεύουν αξίες και αρχές, ώστε να καλλιεργήσουν μαζί με τον μαθητή, την προσωπικότητά του. Σύμφωνα με την κα Μπάουμ, η καλλιέργεια της προσωπικότητας γίνεται κάθε ημέρα, σε κάθε ευκαιρία που παρουσιάζεται μέσα στην ημέρα αυτή, ακόμη και στις πιο αναπάντεχες στιγμές.

Τι σημαίνει σχέση ασφάλειας με τον εκπαιδευτικό; Σημαίνει ότι ο εκπαιδευτικός είναι πάντα σε εγρήγορση προκειμένου να μπορεί να κατανοήσει το συναίσθημα του παιδιού και να το συμπεριλάβει. «Το παιδί που έρχεται στεναχωρημένο ή θυμωμένο στο σχολείο, αν δεν νιώσει το ενδιαφέρον του δασκάλου του, δεν θα μάθει τίποτα εκείνη την ημέρα. Το συναίσθημα θα έχει κατακλύσει τη λογική. Η μέρα θα γίνεται συνεχώς χειρότερη». Επομένως, αυτό που χρειάζεται είναι απλά και μόνο να του πει ο δάσκαλος “σε βλέπω στεναχωρημένο ή κάνω λάθος;” και ανάλογα με το τι θα του απαντήσει το παιδί να του δείξει ότι είναι κοντά του, ότι τον νοιάζεται, να το διαβεβαιώσει ότι θα είναι στο διάλειμμα κοντά του αν θέλει να το συζητήσει. Αυτό ηρεμεί το συναίσθημα του παιδιού και τότε μπορεί να μάθει.
«Τα παιδιά δεν είναι μόνο εγκέφαλος. Είναι πρώτα από όλα συναίσθημα. Αν δεν δουλέψεις με αυτό, δεν μπορείς να διδάξεις. Έχοντας ένα ήρεμο συναίσθημα, μία ασφαλή σχέση και μία προσωπικότητα που είναι γεμάτη περιέργεια, είναι εύκολο να διδάξεις τα πάντα».
«Η αυτοπεποίθηση χτίζεται μέσα από τις αποτυχίες»
Η αυτοπεποίθηση χτίζεται (και) μέσα από τις αποτυχίες. Εμείς ως γονείς απλόχερα λέμε «μπράβο» σε κάθε επιτυχία του παιδιού. Τι γίνεται όμως, όταν μια προσπάθειά του αποτυγχάνει; Μια καλή, αλλά αποτυχημένη προσπάθεια έρχεται να διδάξει στο παιδί την ουσία της αυτοπεποίθησης κι εκεί θέλει να στρέψουμε το βλέμμα η Τερέζα Μπάουμ. «Πρωταρχικό μας μέλημα είναι η ανάπτυξη της αυτοπεποίθησης. Η αυτοπεποίθηση δεν χτίζεται μόνο μέσα από τις επιτυχίες. Κυρίως χτίζεται μέσα από τις αποτυχίες που ξεπερνά το παιδί. Από τα δύσκολα που καταφέρνει. Και εκεί θέλει στήριξη από τον εκπαιδευτικό για να μην μείνει ματαιωμένο αλλά να προσπαθήσει μέχρι να πετύχει».

Τα παιδιά βάζουν τους δικούς τους προσωπικούς στόχους και προσπαθούν να τους κατακτήσουν. Κατανοώντας το «γιατί», τα παιδιά γίνονται πρόθυμα να εξερευνήσουν τον εαυτό τους και κάθε πτυχή γνώσης χωρίς τον φόβο του λάθους. Ακολουθώντας τις πιο σύγχρονες διδακτικές προσεγγίσεις, στο Neue Schule οι δάσκαλοι αφήνουν τα παιδιά να εκτεθούν στην κριτική των άλλων χωρίς να καταρρέουν από τη ματαίωση. Αντιθέτως, μέσα από αυτή τη διαδικασία βελτιώνονται διαρκώς. «Δεν είμαστε το σχολείο του “μπράβο” και “όλα τέλεια”», υπογραμμίζει.

Ακόμη πιο αποτελεσματικό βεβαίως, είναι το να εκπαιδεύεις τους γονείς στην ίδια γραμμή, να βρίσκεσαι κοντά τους, να τους συμβουλεύεις και να τους βοηθάς να ευχαριστηθούν το μεγάλωμα των παιδιών, ενώ ταυτόχρονα ενισχύουν τη μεταξύ τους σχέση. Κάπως έτσι, δημιουργήθηκε η ανάγκη για την Ακαδημία Γονέων. Μέσα από μία εμπειρία 34 χρόνων, η κα. Τερέζα Μπάουμ μοιράζεται ό,τι έχει ανακαλύψει μέσα από τα παιδιά, το διάβασμα, την προσωπική αναζήτηση και την αλληλεπίδραση με τους γονείς και τους μαθητές της σε μια σειρά από βίντεο, «Μικρές Συμβουλές για Γονείς», στο κανάλι του Neue Schule στο Youtube.
«Σχολείο είναι τα πάντα, εντός κι εκτός τάξης»
Αν και συστήνεται ως Ελληνογερμανικό σχολείο, στο Neue Schule όλα τα μαθήματα είναι ιδιαίτερα σημαντικά και η ελληνική γλώσσα αποτελεί τη βάση όλων των άλλων. Τα παιδιά μαθαίνουν για τον πλούτο της ελληνικής γλώσσας και κατακτούν σε βάθος τη γραπτή έκφραση ως μέσο επικοινωνίας, την ανάλυση όλων των μορφών των κειμένων, ενώ παρακολουθούν μαθήματα φιλαναγνωσίας.

Τα μαθηματικά έχουν επίσης την τιμητική τους. «Τα μαθηματικά είναι παντού!», τονίζει ο κ. Γεώργιος Ανδρίκος, Υποδιευθυντής του Δημοτικού, και επισημαίνει ότι δεν υπάρχει ανέφικτος στόχος, το κάθε παιδί έρχεται σε αναμέτρηση με τον ίδιο τον εαυτό του και ο ρόλος των δασκάλων είναι να στέκεται δίπλα του στον προσωπικό του αγώνα κατάκτησης της γνώσης, της επιστημονικής τεκμηρίωσης, της ανάπτυξης της λογικής σκέψης. «Έχουμε φτιάξει δικό μας υλικό όπου δουλεύουμε στοχευμένα όλα όσα πρέπει να κατακτήσει σε βάθος ένας μαθητής. Τα Μαθηματικά είναι από τα αγαπημένα μας μαθήματα με τη χρήση υλικού εκτός Ελλάδας, με άπειρα μαθηματικά προβλήματα, επειδή αυτό που μας ενδιαφέρει είναι η ανάπτυξη της μαθηματικής σκέψης», συμπληρώνει η κα Μπάουμ.
Ωστόσο και η Ιστορία αναπτύσσει την κριτική σκέψη και όλα τα μαθήματα έχουν την ιδιότητα να μας μαθαίνουν κάτι πέρα από το προφανές. «Για εμάς το σχολείο είναι εντός και εκτός τάξης. Σχολείο είναι τα πάντα. Κάθε μέρα οι μαθητές μαθαίνουν τι έγινε “Σαν σήμερα” και συζητούν θέματα της επικαιρότητας. Αυτό που μας ενδιαφέρει είναι τα παιδιά μας να ξεχωρίζουν για το ήθος, τους τρόπους, τις γνώσεις αλλά κυρίως για τη χαρά που νιώθουν μέσα στο σχολείο τους. Αυτό χαρακτηρίζει το σχολείο μας: η χαρά. Θέλουμε να μαθαίνουν και να περνούν όμορφα και όχι να βλέπουν το σχολείο ως καταναγκαστικό έργο».

Τα Εικαστικά, η Μουσική, η Φυσική Αγωγή, το Θέατρο είναι ιδιαίτερα σημαντικά για έναν ολοκληρωμένο, καλλιεργημένο άνθρωπο. Η κα Έλενα Μαμασούκα, η θεατρολόγος του σχολείου αναγνωρίζει πως το μάθημα της θεατρικής αγωγής ενισχύει την αυτοπεποίθηση, την καλαισθησία, την κριτική σκέψη, την παιδεία, την ενσυναίσθηση. Μέσα από το θεατρικό παιχνίδι, τα παιδιά γνωρίζουν τον εαυτό τους και τους άλλους. Φυσικά, το μάθημα της θεατρικής αγωγής γίνεται τόσο στην ελληνική, όσο και στη γερμανική γλώσσα.
Παίρνοντας το παιχνίδι σοβαρά
Θα έχετε ίσως ακούσει τη φράση, «τα παιδιά παίρνουν το παιχνίδι πολύ σοβαρά» και αν έχετε παιδί προσχολικής ηλικίας, αισθάνεστε ότι μπαίνοντας στο Δημοτικό, ο χρόνος για παιχνίδι τελειώνει. Αλλά το Neue Schule παίρνει επίσης το παιχνίδι πολύ σοβαρά και αναγνωρίζει την αξία του, επομένως, η μετάβαση από το νήπιο στην Α’ Δημοτικού γίνεται ομαλά, χωρίς δουλειά για το σπίτι.«Όλα γίνονται στο σχολείο για να μπορούν τα παιδιά να επιστρέφουν σπίτι και να παίζουν. Το παιχνίδι είναι ιδιαίτερα σημαντικό για αυτές τις ηλικίες. Μέσα από το παιχνίδι μαθαίνουν. Η δουλειά για το σπίτι ξεκινά σιγά σιγά στη Β΄ τάξη και στην Γ΄ τάξη όπου τα παιδιά έχουν πλέον μάθει να δουλεύουν μόνα τους και στοχευμένα, τότε έχουν και μεγαλύτερο όγκο δουλειάς». Όσο για τα πρωτάκια, κάθε Παρασκευή, ο μικρός μαθητής επιστρέφει σπίτι με ένα φυλλάδιο που έχει σκοπό να ενημερώνει τους γονείς για το πού βρίσκονται σε σχέση με την ύλη.

Γερμανικά και Αγγλικά: οι γλώσσες ως κλειδιά άλλων πολιτισμών
«Μας αρέσουν πολύ οι ξένες γλώσσες, τα γερμανικά και τα αγγλικά, και τα διδάσκουμε σε ολιγομελή τμήματα. Όχι σε επίπεδα, και αυτό επειδή τα παιδιά βρίσκονται σε αναπτυξιακή φάση και αλλάζουν διαρκώς όταν έρχονται σε επαφή με έναν συμμαθητή τους, που έχει κάποιες άλλες δεξιότητες. Τελειώνοντας ένα παιδί το δημοτικό μας θα έχει επίπεδο γλωσσομάθειας Β1 στα αγγλικά και τα γερμανικά».
Πέραν όμως της μάθησης της γλώσσας, τα παιδιά μαθαίνουν πολλά περισσότερα από λεξιλόγιο και γραμματική. «Γλώσσες σημαίνει εντρυφώ στον πολιτισμό αυτό. Μαθαίνω για την ιστορία, την καθημερινότητα των κατοίκων της, τα προβλήματα που αντιμετωπίζει».
Ένα αληθινό σχολείο…
Η Τερέζα Μπάουμ περιγράφει: «Ένα σχολείο δεν είναι οι τοίχοι και η αυλή του. Είναι οι ήχοι των παιδιών, τα βήματά τους στη σκάλα, τα γέλια τους. Σχολείο είναι το χαμόγελο κι η κατανόηση του δασκάλου, τα αστεία που λέγονται στην τάξη. Αλλά και το μολύβι που συνέχεια σπάει η μύτη του, ή η άσκηση που δεν θέλει να λυθεί. Και τελικά, σχολείο είναι η χαρά που νιώθεις περνώντας την αυλόπορτα. Αυτό είναι ένα αληθινό σχολείο».

Η φοίτηση στο Neue Schule ξεκινά από το δίγλωσσο νηπιαγωγείο και το προνήπιο και ολοκληρώνεται στην ΣΤ’ Δημοτικού. Το σχολείο απευθύνεται όχι μόνο σε γερμανόφωνες οικογένειες που κατοικούν στη χώρα μας, αλλά κυρίως σε οικογένειες που θέλουν να διευρύνουν τους ορίζοντες των παιδιών τους και στη γερμανόφωνη εκπαίδευση. «Για το έτος 2025 – 2026 ανοίγουμε νέο τμήμα στην Δ’ τάξη για μεγαλύτερα παιδιά που θέλουν να έρθουν στο σχολείο μας και δεν γνωρίζουν γερμανικά».
Μετά το Δημοτικό, τα παιδιά μπορούν να συνεχίσουν σε όποιο γυμνάσιο επιθυμούν. Ωστόσο, εάν το παιδί και η οικογένειά του επιθυμεί να συνεχίσει σε γερμανόφωνο σχολείο, το Neue Schule συνεργάζεται με την Ελληνογερμανική Αγωγή, στην οποία τα παιδιά συνεχίζουν χωρίς να δώσουν εξετάσεις και τη Γερμανική Σχολή Αθηνών, όπου χρειάζεται να δώσουν εξετάσεις. «Το σημαντικότερο είναι να δούμε τις δεξιότητες του παιδιού και να προτείνουμε το Γυμνάσιο το οποίο θα ταιριάξει περισσότερο σε αυτό και στην οικογένειά του. Κάθε χρόνο, πολλά από τα παιδιά μας δίνουν εξετάσεις και φοιτούν στα Πρότυπα Γυμνάσια, σε Καλλιτεχνικά, Μουσικά Γυμνάσια και σε άλλα ιδιωτικά και δημόσια σχολεία».