Au Petit Bonheur στη Γλυφάδα: Ένα νηπιαγωγείο με Montessori προσέγγιση και οδηγό τη φυσική περιέργεια του παιδιού
Το Au Petit Bonheur είναι ο μοναδικός ελληνογαλλικός παιδικός σταθμός και νηπιαγωγείο στη Γλυφάδα. Λειτουργεί μέσα σε ένα οικογενειακό, ζεστό περιβάλλον, ενώ η φιλοσοφία του βασίζεται στη διατήρηση της φυσικής περιέργειας του παιδιού, εμπνευσμένη από τις αρχές της μεθόδου Montessori.
- 11/11/2025, 11:30
- Κείμενο: Αλεξία Ζερβούδη
Το ελληνογαλλικό νηπιαγωγείο Au Petit Bonheur στην Άνω Γλυφάδα είναι ένα σχολείο που δίνει μεγάλη βαρύτητα στην καλλιέργεια του ενδιαφέροντος των παιδιών για γνώση και στην απόκτηση της αυτοπεποίθησης. «Στην πραγματικότητα, αυτά τα δύο είναι περίπου το ίδιο πράγμα. Αυτοπεποίθηση δεν σημαίνει ότι πρέπει να γνωρίζεις πάντα την απάντηση, αλλά να πιστεύεις στην ικανότητά σου να τη βρεις. Στο σχολείο μας, θέλουμε τα παιδιά να νιώθουν ότι δεν υπάρχει τίποτα που δεν μπορούν να μάθουν. Η ενστάλαξη της αγάπης για τη μάθηση πηγαίνει πέρα από τη διδασκαλία των γραμμάτων και των αριθμών», εξηγεί η Dr. Jessica Kourniaktis, διευθύντρια του σχολείου.
Το σχολείο λειτουργεί στα Νότια Προάστια από το 1992, με ιδρύτρια και πρώτη του διευθύντρια την Marie Claude Léoment, μητέρα της Jessica. Η Jessica, ήταν και η πρώτη μαθήτρια του σχολείου κι αν κάτι της έμεινε από τη νηπιακή ηλικία και την εμπειρία της ως μαθήτρια του APB, είναι πως το να μαθαίνεις κάτι καινούργιο είναι πάντα μια πρόκληση.

«Για εμάς, το ζητούμενο είναι να βλέπουμε τη γνώση σαν παιχνίδι, σαν γρίφο, σαν κάτι που μας συναρπάζει και που δεν μας φοβίζει. Είμαι ζωντανό παράδειγμα αυτής της φιλοσοφίας, αφού φοίτησα στο σχολείο πριν από 30 χρόνια και από τότε η μάθηση παραμένει για μένα φυσική ανάγκη, όχι υποχρέωση. Τα παιδιά γεννιούνται με αυτή τη χαρά και την περιέργεια, και ο δικός μας ρόλος είναι να τη διατηρούμε ζωντανή, να την καλλιεργούμε και να τη σεβόμαστε. Οι δασκάλες μας είναι εξαιρετικά καταρτισμένες και δημιουργικές, βρίσκοντας πάντα νέους τρόπους για να μαθαίνουν τα παιδιά μέσα από ανοιχτού τύπου παιχνίδια και βιωματικές δραστηριότητες.»
Η βιωματική μάθηση στο APB στην πράξη
Κι αφού η γνώση δεν αφορά μόνο τα ελληνικά, τα γαλλικά, τους αριθμούς, αλλά καθημερινές, απλές για εμάς τους μεγάλους, δεξιότητες, συνάμα μικρές νίκες για τα παιδιά, στο APB οι μικρές αυτές νίκες πρέπει να γιορτάζονται. Το να πεις «μπράβο» σε ένα παιδί, το κάνει να αισθάνεται ενθουσιασμό για την αντιμετώπιση προκλήσεων. “Όταν η προσπάθεια γίνεται παιχνίδι, όταν γιορτάζεις την αναζήτηση και την ανακάλυψη – όχι μόνο το αποτέλεσμα – το παιδί νιώθει ενθουσιασμό μπροστά στις προκλήσεις και συνεχίζει να απολαμβάνει τη μάθηση (γιατί η περιέργεια στον πυρήνα της είναι δίψα για μάθηση). Όταν, με τις καλύτερες προθέσεις, προσπαθούμε να προλάβουμε κάθε δυσκολία για το παιδί, ξεχνάμε πως οι μικρές προκλήσεις είναι εκείνες που του επιτρέπουν να καλλιεργήσει την αυτοπεποίθηση και την δημιουργικότητα του. Το μυστικό είναι να το στηρίξουμε χωρίς να του αφαιρούμε τον χώρο της προσπάθειας και να το ενθαρρύνουμε να δοκιμάσει, να επιμένει, να ανακαλύψει”. Οι δεξιότητες αφορούν, μεταξύ άλλων, την ενίσχυση της αυτονομίας, που βασίζεται στην ενθάρρυνση των παιδιών να δοκιμάζουν νέα πράγματα και να ανακαλύπτουν τις δυνατότητές τους. Είτε μαθαίνουν να φορούν μόνα τους το μπουφάν τους, είτε να γεμίζουν το ποτήρι τους με νερό, αυτές οι μικρές καθημερινές κατακτήσεις χτίζουν μια βάση ανεξαρτησίας και προσωπικής υπερηφάνειας για όσα καταφέρνουν μόνα τους.

Βασικός πυλώνας στο APB είναι η καλλιέργεια της συνεργασίας. Άλλωστε, «Η ζωή είναι ομαδική προσπάθεια, και θέλουμε τα παιδιά να ανακαλύψουν τη χαρά και την αξία της συνεργασίας με τους άλλους. Η ανταλλαγή ιδεών, η επίλυση προβλημάτων μαζί και η αλληλοϋποστήριξη είναι δεξιότητες που θα τους χρησιμεύσουν σε κάθε στάδιο της ζωής τους».
Ελληνικά και Γαλλικά: Πώς λειτουργεί το δίγλωσσο σχολείο
Το σχολείο δεν απευθύνεται μόνο σε γαλλόφωνες οικογένειες, καθώς όπως μας εξήγησαν, υπάρχουν μαθητές που ξεκινούν τη φοίτησή τους χωρίς ποτέ πριν να έχουν έρθει σε επαφή με τη γαλλική γλώσσα. Είναι μια ευκαιρία να μάθει το παιδί γαλλικά με τρόπο βιωματικό και διασκεδαστικό – και μάλιστα, σε μια ηλικία όπου οι ξένες γλώσσες μπορούν να διδαχτούν εύκολα και γρήγορα. Το πόσο γρήγορα θα μάθει ένα παιδί τα γαλλικά εξαρτάται φυσικά από το ίδιο, αλλά όπως μας είπαν, συνήθως τα μη γαλλόφωνα παιδιά αρχίζουν να λένε κάποιες λεξούλες και τραγούδια στα γαλλικά μέσα στον πρώτο μήνα.

Από την άλλη, για τους γαλλόφωνους των Νοτίων Προαστίων, το APB αποτελεί μια σπουδαία πηγή κοινωνικοποίησης, καθώς έχουν την ευκαιρία να γνωρίσουν και άλλες γαλλόφωνες οικογένειες με παιδιά σε όμοιες ηλικίες. Οι φιλίες παιδιών και γονέων ενισχύονται από το ίδιο το σχολείο, καθώς το APB διοργανώνει μια φορά τον μήνα κάποια εκδήλωση (ανοιχτές ημέρες, halloween, χριστουγεννιάτικη παράσταση, κοπή βασιλόπιτας / Galette des Rois, αποκριάτικο πάρτυ κλπ) προσφέροντας την ευκαιρία να γνωριστούν όλοι μεταξύ τους.
Όσον αφορά τη διδασκαλία των γλωσσών, υπάρχει μια ξεκάθαρη δομή στη λειτουργία του σχολείου. «Στο τμήμα των Μικρών (2,5-4 ετών) έχουμε μια γαλλόφωνη και μια ελληνόφωνη δασκάλα οι οποίες δουλεύουν μαζί και η κάθε μια επικοινωνεί με τα παιδιά στη μητρική της γλώσσα. Στα τμήματα των Μεσαίων (4-5 ετών) και Μεγάλων (5-6 ετών) τα παιδιά κάνουν γαλλικά το πρωί, με την Γαλλίδα δασκάλα, στην αίθουσα που είναι για τα γαλλικά, και ελληνικά το μεσημέρι, με την ελληνόφωνη δασκάλα, στην αίθουσα των ελληνικών».
Από τα 4 έτη τα παιδιά εισάγονται στην αγγλική γλώσσα, όπου στο Au Petit Bonheur, μπορούν οι γονείς να επιλέξουν προαιρετικά επιπλέον ώρες διδασκαλίας, φτάνοντας συνολικά τις έξι ώρες την εβδομάδα, αρκετός χρόνος για να πει κανείς, ότι τελικά πρόκειται για ένα σχεδόν τρίγλωσσο σχολείο.
Επιπλέον, στο πρόγραμμα του σχολείου εντάσσονται δραστηριότητες yoga, mini sports, μουσικοκινητικής αγωγής, καθώς και μία σχολική εκδρομή κάθε μήνα.

Μικρά τμήματα με δύο δασκάλες
Το APB φιλοξενεί παιδιά ηλικίας 2,5 με 6 ετών, στα οποία προσφέρεται ειδικευμένη και διαφοροποιημένη διδασκαλία μέσα σε ένα περιβάλλον οικογενειακό και πάντοτε σε ολιγάριθμα τμήματα. Το κάθε τμήμα, που χωρίζεται ανά ηλικιακή ομάδα, δεν ξεπερνά τους 15 μαθητές, ενώ κάθε τάξη έχει μια ελληνόφωνη και μια γαλλόφωνη δασκάλα.
Οι μαθητές του APB προετοιμάζονται παράλληλα τόσο για το ελληνικό όσο και για το γαλλικό εκπαιδευτικό σύστημα. Το πρόγραμμα εκπαίδευσης είναι φτιαγμένο έτσι, ώστε να συνδυάζει τα καλύτερα στοιχεία της γαλλικής και της ελληνικής εκπαίδευσης, είτε το παιδί συνεχίσει σε ελληνικό, είτε σε γαλλικό σχολείο. Το APB είναι συνεργαζόμενο σχολείο του Lycée Eugène Delacroix της Αγίας Παρασκευής, το οποίο σημαίνει ότι τα παιδιά που δεν έχουν γαλλική υπηκοότητα και που αποφοιτούν από το APB έχουν προτεραιότητα στην εγγραφή και δεν χρειάζεται να περάσουν τεστ εισαγωγής για να ενταχθούν στη 1η δημοτικού στο LFH.

Πέρα από το μαθησιακό και την προετοιμασία για το Δημοτικό, το APB δίνει όμως έμφαση στην καλλιέργεια της περιβαλλοντικής συνείδησης. «Όλα όσα θα δείτε να εκτίθενται στους τοίχους μας είναι δημιουργίες των παιδιών, συνήθως χρησιμοποιώντας υλικά που έχουμε ανακυκλώσει με φαντασία. Ζωγραφίζουμε στην κενή πλευρά του τυπωμένου χαρτιού, επαναχρησιμοποιούμε τις συσκευασίες από χαρτόνι για να φτιάξουμε δεινοσαύρους ή DIY παιχνίδι Twister και μετατρέπουμε την ανακύκλωση σε παιχνίδι. Οργανώνουμε εκπαιδευτικές εκδρομές σε κοντινές τοποθεσίες φυσικού ενδιαφέροντος – τον Υμηττό πίσω από το σχολείο μας, την παραλία, τον ζωολογικό κήπο – και βγαίνουμε έξω στον κήπο μας για να ανακαλύψουμε τα ζουζούνια του, να φυτέψουμε και να μάθουμε προς ποια κατεύθυνση φυσάει ο άνεμος σήμερα».
Κατά τη διάρκεια των σχολικών διακοπών (2 εβδομάδες τα Χριστούγεννα, δύο εβδομάδες το Πάσχα και τον μήνα Ιούλιο), το Au Petit Bonheur προσφέρει ημερήσιο camp διακοπών για τη διευκόλυνση των γονέων και τη δημιουργική απασχόληση των παιδιών (ηλικίας 2 έως 8 ετών).
Au Petit Bonheur λοιπόν, όπως μια πρόποση σε οικογενειακό τραπέζι, με την ευχή να γιορτάζουμε κάθε μικρή ευτυχία της ζωής!