Εκπαιδευτήρια Λαμπίρη: Ανοίγοντας τον δρόμο προς τα Πανεπιστήμια του εξωτερικού μέσω του επιτυχούς προγράμματος IBDP

Όταν η πλουραλιστική εκπαίδευση συνδυάζεται με εξειδίκευση στους τομείς ενδιαφέροντος των μαθητών, τα δύο τελευταία χρόνια στα μαθητικά θρανία αποκτούν… άλλο ενδιαφέρον! Μέσα στις νέες υπερσύγχρονες εγκαταστάσεις των Εκπαιδευτηρίων Λαμπίρη στο Μοσχάτο, στεγάζεται το τμήμα Διεθνούς Απολυτηρίου (IB), που προετοιμάζει τους μαθητές για σπουδές σε Πανεπιστήμια σε όλο τον κόσμο.
- 08/05/2025
- Κείμενο: Αλεξία Ζερβούδη
Η μακριά ιστορία ενός σχολείου από μόνη της δημιουργεί την αίσθηση εμπιστοσύνης προς τον εκπαιδευτικό οργανισμό, αφού μαρτυρά την αφοσίωση και την αποδοτικότητα των κόπων, εκπαιδευτικών και μαθητών, στο πέρασμα του χρόνου. Έχοντας πάντοτε ως βάση την ελληνική παράδοση και ιστορία, για περισσότερο από μισό αιώνα, τα Εκπαιδευτήρια Λαμπίρη, ένα από τα πρώτα ιδιωτικά ιδρύματα της Αθήνας, έχουν ως στόχο να δημιουργήσουν τις απαραίτητες προϋποθέσεις και τις ευκαιρίες ώστε οι μαθητές τους να γίνουν δραστήριοι και δημιουργικοί ενήλικες.
Η φιλοσοφία του σχολείου ενδιαφέρεται τόσο για την ακαδημαϊκή όσο και για την προσωπική εξέλιξη των μαθητών του, ώστε στη μετέπειτα ζωή τους να συμβάλλουν ουσιαστικά στην πρόοδο του κοινωνικού συνόλου. Σε αυτή τη φιλοσοφία και ακολουθώντας τις απαιτήσεις της εποχής, ήρθε και ταίριαξε το Πρόγραμμα Διεθνούς Απολυτηρίου, ως εναλλακτική έναντι της Β’ και Γ’ Λυκείου. Τα Εκπαιδευτήρια Λαμπίρη αναγνωρίστηκαν ως πιστοποιημένο ΙΒ World School από το διεθνή Οργανισμό του International Baccalaureate (I.B.O.) το 2017, ανοίγοντας το δρόμο για σπουδές υψηλού ακαδημαϊκού επιπέδου σε διακεκριμένα διεθνή πανεπιστήμια.
Ένας διαφορετικός δρόμος από τις Πανελλήνιες..
Όλοι οι άνθρωποι είμαστε διαφορετικοί και διαφορετικός είναι ο τρόπος που μας αρέσει να μαθαίνουμε. Το IB, πέραν από τις δυνατότητες που προσφέρει για διεθνείς σπουδές ή και τη βαρύτητα που ίσως φέρει για κάποιον που επιθυμεί μια καριέρα στο εξωτερικό – όχι μόνο στην Ευρώπη, αλλά οπουδήποτε στον κόσμο! – διαφέρει από το σύστημα του Ενιαίου Λυκείου και ως προς τον τρόπο διδασκαλίας. Μια βασική διαφορά από το παραδοσιακό ελληνικό σύστημα, είναι ότι οι μαθητές μπορούν να επιλέξουν ποια μαθήματα θα παρακολουθούν. Η ελευθερία κι η ευελιξία της επιλογής προσδίδει στο μαθητή την αυτοπεποίθηση που χρειάζεται, ώστε να ξεδιπλώσει τις δυνατότητές του και να βρίσκει πραγματικό ενδιαφέρον στη μάθηση. Όπως όλοι μας άλλωστε, όταν κάνουμε κάτι που μας αρέσει, αποδίδουμε και καλύτερα.
Συγκεκριμένα, οι μαθητές του IB καλούνται να επιλέξουν 3 μαθήματα ανώτερου επιπέδου και 3 μαθήματα βασικού επιπέδου από 6 θεματικές ομάδες. Εκτός από τα πιο παραδοσιακά μαθήματα όπως η γλώσσα και η λογοτεχνία, η βιολογία, τα μαθηματικά, η χημεία και η φυσική, τα υπόλοιπα μαθήματα θυμίζουν περισσότερο πρωτοετείς σπουδές πανεπιστημίου, ή έχουν τον ρόλο να προετοιμάσουν τους μαθητές ακριβώς για αυτό. Αυτά αναφέρονται σε Διοίκηση επιχειρήσεων, σε Οικονομικά, σε Ψυχολογία, σε Περιβαλλοντικές και Κοινωνικές Επιστήμες και δεν μπορεί φυσικά να απουσιάζουν οι Εικαστικές Τέχνες.
Η αντιμετώπιση των «λυκειόπαιδων» ως μικρών φοιτητών δεν σταματά στη διδασκαλία των συγκεκριμένων αντικειμένων, αφού το Πρόγραμμα Διεθνών Σπουδών ενδιαφέρεται περισσότερο στην καλλιέργεια της κριτικής σκέψης. Μέσα από τη «Θεωρία της Γνώσης» (ΤΟΚ), οι εκπαιδευτικοί εφοδιάζουν τους μαθητές με εργαλεία που τους βοηθούν να αναπτύξουν μια βαθύτερη κατανόηση και εφαρμογή γνώσεων, ανεξάρτητα από τα μαθήματα και τις κλίσεις τους. Βάσει αυτής της μεθοδολογίας, ο μαθητής καλείται να θέτει ερωτήματα, εξίσου σημαντικά με τις απαντήσεις τους, να αμφισβητεί, να συζητά, να ερμηνεύει. Πρόκειται για μια στοχαστική διαδικασία που «δείχνει το δρόμο» προς τη γνώση και συγκρούεται μετωπικά με την μηχανική αποστήθιση.
Οι εργασίες και η έρευνα είναι εξίσου σημαντικές με τις εξετάσεις. Οι μαθητές του IB συμμετέχουν σε όλη τη διάρκεια φοίτησής τους στο πρόγραμμα, σε ερευνητικές εργασίες, σε πρακτικά έργα, καλούνται να ετοιμάσουν παρουσιάσεις , ενώ η αξιολόγησή τους είναι συνεχιζόμενη και πολύπλευρη. Στο 3ο τρίμηνο του IB1 ο μαθητής ξεκινά να ετοιμάζει μια εκτεταμένη ερευνητική εργασία (Extended Essay), που καλείται να παραδώσει σε 4.000 λέξεις μέχρι τον Ιανουάριο της επόμενης σχολικής χρονιάς. Μπορεί να επιλέξει οποιοδήποτε θέμα εργασίας επιθυμεί, εφόσον σχετίζεται με ένα από τα 6 μαθήματα επιλογής του προγράμματος. Στα Εκπαιδευτήρια Λαμπίρη, προσφέρεται η δυνατότητα παράδοσης της εργασίας στην ελληνική, στην αγγλική και στην κινεζική γλώσσα. Η εκτεταμένη εργασία θυμίζει την «πτυχιακή» εργασία των φοιτητών κι αποτελεί μια πρώτη εμπειρία ακαδημαϊκής έρευνας.
Οι μαθητές συμμετέχουν παράλληλα με τη φοίτηση τους σε δραστηριότητες που σχετίζονται με τη δημιουργικότητα την φυσική δραστηριότητα και τη συμμετοχή σε εθελοντικές δράσεις. Τα Προγράμματα δημιουργικότητας, δραστηριότητας και υπηρεσίας (CAS) δίνουν χώρο και χρόνο για προσωπική καλλιέργεια, στα κατά παράδοση εξουθενωτικά και πιεστικά τελευταία δύο χρόνια του σχολείου. Αλλά εκτός από το προσωπικό όφελος, αυτές οι δεξιότητες αξιολογούνται αναλόγως από τα Πανεπιστήμια του Εξωτερικού, που ενδιαφέρονται για τη συνολική ανάπτυξη της προσωπικότητας των δυνητικών φοιτητών τους, πέραν από τις βαθμολογίες.
Τα τμήματα του IB είναι ολιγομελή, επιτρέποντας στη διαδικασία διδασκαλίας μια πιο προσωπική προσέγγιση των καθηγητών στον κάθε μαθητή. Η διαφορετική προσέγγιση στην εκπαίδευση, με το διεθνές σύστημα IB έχει αποδείξει πως, όταν ασχοληθείς με ένα παιδί κι όταν το παιδί βρίσκει χώρο έκφρασης και ενδιαφέρον σε αυτό που του διδάσκεις, μπορεί να ξεπεράσει κάθε προσδοκία. Για παράδειγμα, ένας μέτριος μαθητής στο παραδοσιακό σύστημα εκπαίδευσης, μπορεί να λειτουργεί καλύτερα μέσα σε ένα πιο διαδραστικό εκπαιδευτικό πλαίσιο, σαν το IB. Στα Εκπαιδευτήρια Λαμπίρη παρέχονται επιπρόσθετες ώρες διδασκαλίας χωρίς καμία οικονομική επιβάρυνση, ώστε όλοι οι μαθητές να λαμβάνουν τη βοήθεια που χρειάζονται, μέσα από τη σχολική τους δομή.
Όνειρα και σπουδές δίχως σύνορα!
Στη νέα πραγματικότητα την οποία ζούμε, οι γνώσεις, οι εμπειρίες και οι δεξιότητες που μπορούμε να αποκτήσουμε δεν υπακούν σε γεωγραφικούς περιορισμούς, αρκεί να μας δοθεί η ευκαιρία. Η πολυπολιτισμικότητα και η συνεχής εξέλιξη δεν αποτελούν πλέον πρόκληση, αλλά έναν νέο τρόπο ζωής. Η επιλογή του IB αντί του παραδοσιακού Ενιαίου Λυκείου απευθύνεται σε μαθητές που επιθυμούν να φοιτήσουν σε Πανεπιστήμιο του εξωτερικού. Παραδοσιακά, οι Έλληνες που σπούδαζαν στο εξωτερικό έδειχναν μια προτίμηση προς τα Πανεπιστήμια της Αγγλίας, της Ιταλίας, της Γερμανίας, της Γαλλίας και της Ελβετίας.
Όπως αποδεικνύουν οι επιτυχόντες των Εκπαιδευτηρίων Λυκείου, τα όνειρα και οι σπουδές δεν γνωρίζουν σύνορα και μάλιστα, δεν περιορίζονται ούτε στα σύνορα της Ευρώπης. Απόφοιτοι του IB από τα Εκπαιδευτήρια Λαμπίρη έχουν εισαχθεί σε κορυφαία Πανεπιστήμια σε Αυστραλία, Καναδά, Κίνα, Αραβικά Εμιράτα και Χονγκ Κονγκ. Τα τελευταία χρόνια, στις προτιμήσεις των Ευρωπαϊκών προορισμών για σπουδές, έχουν προστεθεί και πανεπιστήμια Σκανδιναβικών χωρών, όπου επίσης δίνουν το παρόν οι απόφοιτοι των Εκπαιδευτηρίων Λαμπίρη.
Το σχολείο δεσμεύεται να καθοδηγήσει τους μαθητές και να τους βοηθήσει να κάνουν αίτηση σε οποιοδήποτε Πανεπιστήμιο στον κόσμο. Το σχολείο αναλαμβάνει να στείλει τη βαθμολογία κάθε μαθητή σε έως 6 κορυφαία Πανεπιστήμια. Η παροχή αυτή δίδεται δωρεάν, εφόσον το έχει αιτηθεί ο μαθητής πριν από την τελική διαμόρφωση της βαθμολογίας.
Αναζητώντας την ουσία της εκπαίδευσης
Τα Εκπαιδευτήρια Λαμπίρη αναζητούν την ουσία της εκπαίδευσης προσεγγίζοντας τη γνώση με τρόπο βιωματικό, ενώ προάγουν τη συνεργασία και την κριτική σκέψη. Σε όλες τις βαθμίδες, από τα πρώτα χρόνια της σχολικής τους ζωής, οι μαθητές έχουν τη δυνατότητα να συμμετέχουν σε δράσεις, σε ομίλους και δραστηριότητες που καλλιεργούν όλες τις πτυχές τους, ώστε φτάνοντας τελικά στο Λύκειο, να επιλέγουν συνειδητά τι επιθυμούν να ακολουθήσουν. Προς αυτή την κατεύθυνση αισιοδοξούν να στραφούν και τα δημόσια σχολεία, αφού από το Σεπτέμβριο του 2026, σύμφωνα με πρόσφατη απόφαση του Υπουργείου Παιδείας, αναμένεται να εφαρμοστεί πιλοτικά σε 5 από τα 21 Πρότυπα Λύκεια της χώρας.