Γιώργος και Γιάννης Μαλλιάρας: Η νέα γενιά στα Νέα Εκπαιδευτήρια Μαλλιάρα
Έπειτα από 33 χρόνια επιτυχούς λειτουργίας υπό τον Νικόλαο Μαλλιάρα - και με συνολική εκπαιδευτική πορεία επτά περίπου δεκαετιών - η σκυτάλη της Γενικής Διεύθυνσης των Νέων Εκπαιδευτηρίων Γ. Μαλλιάρα παραδίδεται από τον πατέρα στους υιούς. Προερχόμενοι από διαφορετικά επιστημονικά πεδία, ο Γιάννης και ο Γιώργος Μαλλιάρας ενώνουν τις δυνάμεις τους, φέρνοντας αέρα ανανέωσης στο ιστορικό σχολείο των νοτίων προαστίων.
- 15/10/2025, 10:25
- Κείμενο: Αλεξία Ζερβούδη
- Φωτογραφίες: Λεωνίδας Τούμπανος
Η ιστορία των Εκπαιδευτηρίων Μαλλιάρα ξεκίνησε – αν και με διαφορετική επωνυμία – το 1957 στο Παλαιό Φάληρο, όταν ένας δημοδιδάσκαλος κι ένας φιλόλογος οραματίστηκαν τη δημιουργία ενός σύγχρονου για την εποχή, ιδιωτικού δημοτικού σχολείου. Το όραμα έγινε πράξη και το σχολείο λειτούργησε για περισσότερο από μια δεκαετία, έως ότου η συνεργασία λύθηκε, η διεύθυνση έμεινε στα χέρια του Γεώργιου Μαλλιάρα και το σχολείο απέκτησε το όνομα που έμελλε να γράψει τη δική του ιστορία: Τα Νέα Εκπαιδευτήρια Γ. Μαλλιάρα αύξησαν τους μαθητές, τους καθηγητές, τις τάξεις τους, απέκτησαν φήμη και τελικά καθιερώθηκαν ως ένα από τα παλαιότερα ιδιωτικά σχολεία των Νοτίων Προαστίων.
Σήμερα, τα Νέα Εκπαιδευτήρια Γ. Μαλλιάρα στεγάζονται σε δύο ανεξάρτητα διδακτήρια: Το Νηπιαγωγείο και το Δημοτικό στεγάζονται σε οικόπεδο 4 στρεμμάτων επί της οδού Ερεχθείου, ενώ το Γυμνάσιο και το Λύκειο είναι κτισμένα σε έκταση περίπου 5 στρεμμάτων στην οδό Πυθαγόρα – και τα δύο στον Άλιμο.
Τα Νέα Εκπαιδευτήρια Γ. Μαλλιάρα
Στις αρχές της δεκαετίας του ’90, μετά τον θάνατο του πατέρα του και ιδρυτή των εκπαιδευτηρίων, ο Νικόλαος Μαλλιάρας αναλαμβάνει την ηγεσία, ανανεώνει το σήμα του σχολείου, δημιουργεί Γυμνάσιο κι αργότερα Λύκειο. Γίνονται και άλλες κτιριακές αλλαγές, μετακομίσεις και επεκτάσεις και φτάνοντας στο σήμερα, τα Νέα Εκπαιδευτήρια Μαλλιάρα εδρεύουν στον Άλιμο, σε σύγχρονες υποδομές και το βλέμμα στραμμένο στο μέλλον. Κρατώντας τον συμβουλευτικό του ρόλο, ο κ. Νικόλαος Μαλλιάρας παραδίδει τη σκυτάλη της Διεύθυνσης στους γιους του, Γιώργο και Γιάννη Μαλλιάρα, τους οποίους προσεγγίσαμε για να γνωρίσουμε καλύτερα.

«Εδώ και αρκετά χρόνια, οι συζητήσεις στο οικογενειακό μας τραπέζι περιστρέφονταν γύρω από το ζήτημα της μετάβασης και της αλλαγής. Ο πατέρας μας υπηρέτησε το σχολείο με αφοσίωση και συνέπεια στη θέση του Γενικού Διευθυντή για περισσότερες από τρεις δεκαετίες. Ολοκληρώνοντας το μεγαλύτερο μέρος των σπουδών μας, θεωρήσαμε ότι είχε έρθει η κατάλληλη στιγμή να προχωρήσουμε στη σταδιακή μεταβίβαση, μια διαδικασία που είχε ήδη ξεκινήσει να προετοιμάζεται εδώ και τρία- τέσσερα χρόνια. Η επίσημη ανακοίνωση έγινε πέρυσι, σηματοδοτώντας την αρχή μιας νέας εποχής για το σχολείο, με σεβασμό στο έργο του πατέρα μας αλλά και με όραμα στο μέλλον. Σήμερα, ο ρόλος του στο σχολείο είναι κατά κύριο λόγο συμβουλευτικός και υποστηρικτικός, παραμένει όμως ενεργός».
Η σκέψη της εξέλιξης και της προόδου είναι πάντοτε το κύριο μέλημα της οικογένειας Μαλλιάρα, γι΄αυτό και η «παράδοση της σκυτάλης» δεν ήταν κάτι που ξάφνιασε τον Γιώργο και τον Γιάννη. «Έχουμε μεγαλώσει μέσα στο σχολείο, πρώτα πρώτα ως μαθητές και πλέον καλούμαστε να το υπερασπιστούμε από έναν πιο διοικητικό και εποπτικό ρόλο». Ο καθένας τους έχει ακολουθήσει διαφορετικό δρόμο σπουδών – ο Γιάννης στην Πληροφορική και ο Γιώργος στην Ψυχολογία – δύο επιστήμες που ενώ φαινομενικά δεν συνδέονται, λειτουργούν συχνά σε πλήρη αρμονία. «Πολλές φορές αλληλοσυμπληρώνονται. Πρόθεσή μας είναι να επενδύσουμε αυτή τη γνώση στο σχολείο που μας μεγάλωσε, μας διαμόρφωσε, μας έδωσε τρόπο σκέψης, αξίες και μεθοδικότητα, ώστε να συνεχίσει να εξελίσσεται και να προσφέρει στις επόμενες γενιές».

Όπως τονίζουν, η ηγεσία του σχολείου δεν ήταν προδιαγεγραμμένη μοίρα τους, καθώς, όπως λένε, ο πατέρας τους δεν πίεσε ποτέ να ακολουθήσουν τον δρόμο που είχε ήδη χαράξει εκείνος. Ο ίδιος ανέλαβε αυτόν τον ρόλο από τον πατέρα του πολύ ξαφνικά, χωρίς να είναι όσο θα ήθελε προετοιμασμένος. «Σε εμάς έδωσε τον χρόνο και την καθοδήγηση ώστε η μετάβαση να είναι ομαλή. Η συμβολή -και όχι η συμβουλή- του πατέρα μας αποτέλεσε καθοριστικό παράγοντα στη διαμόρφωση της επαγγελματικής μας προσωπικότητας. Αν έπρεπε να αναδείξουμε μόνο μία από τις πλευρές της θα ήταν ότι πρέπει πάντοτε να εξετάζουμε το πνεύμα κάθε απόφασης, τα μακροπρόθεσμα αποτελέσματά της και όχι μόνο την ίδια την απόφαση. Είναι κάτι στο οποίο και οι δυο επιστρέφουμε συχνά».


Αδιαμφισβήτητα, τόσες δεκαετίες μετά, η αρχή και το τέλος της επιτυχίας του σχολείου είναι το ζεστό, οικογενειακό κλίμα. Ο κ. Νικόλαος Μαλλιάρας καλλιέργησε το πνεύμα της συνεργασίας και του αμοιβαίου σεβασμού ώστε τα Νέα Εκπαιδευτήρια Μαλλιάρα να μην είναι απλώς ένας χώρος μάθησης, αλλά ένα κέντρο ιδεών και πολιτισμού, με πολύ υψηλές εκπαιδευτικές προδιαγραφές, το οποίο διαχρονικά επιθυμεί και στοχεύει στη σφαιρική ανάπτυξη των μαθητών του.
«Ο οικογενειακός χαρακτήρας είναι βασικό κομμάτι της ταυτότητας του σχολείου μας, είναι το στοιχείο που δεν σκοπεύουμε να αλλάξουμε. Αυτό που θέλουμε να εξελίξουμε πρωτίστως είναι ο τρόπος με τον οποίο αξιοποιούμε την τεχνολογία, τα εργαλεία και τα επιστημονικά δεδομένα, τόσο στις εκπαιδευτικές όσο και στις διοικητικές διαδικασίες. Στόχος μας είναι να προσφέρουμε στα παιδιά περισσότερες ευκαιρίες να εξελίξουν τις γνώσεις και τις δεξιότητές τους, διδάσκοντάς τους παράλληλα τη χρήση των νέων τεχνολογιών προς όφελός τους, χωρίς να εξαρτώνται από αυτές. Επιθυμούμε οι μαθητές μας να δημιουργούν και όχι μόνο να συνθέτουν. Άλλωστε, η ουσία δεν είναι να αλλάξουμε τον παιδαγωγικό στόχο του σχολείου, αλλά να τον προσαρμόσουμε στις ανάγκες της εποχής, πάντοτε σε αρμονία με τις αξίες που μας καθοδηγούν εδώ και 68 χρόνια».

Ποιες είναι τελικά οι προσθήκες που έφερε μαζί της η νέα Διεύθυνση;
«Ένα βασικό μας μέλημα είναι να προσφέρουμε στα παιδιά ποικίλα ερεθίσματα, μέσα από τη συμμετοχή τους σε διασχολικούς ή μαθητικούς διαγωνισμούς, εκδρομές και επιμορφωτικά προγράμματα, σύμφωνα με τα ενδιαφέροντά τους. Θέλουμε οι μαθητές μας να ζήσουν εμπειρίες συμμετοχής και συνεργασίας, τόσο με τους συμμαθητές τους όσο και με τους εκπαιδευτικούς μας.
Παράλληλα, δίνουμε ιδιαίτερη σημασία στην εξωστρέφεια του σχολείου. Κάνουμε την παρουσία μας στα κοινωνικά και μη δίκτυα πιο οργανωμένη και συνεπή και ταυτόχρονα επιδιώκουμε να διοργανώνουμε εκδηλώσεις που φέρνουν πιο κοντά τα παιδιά με τους γονείς, τους αποφοίτους μας και την κοινωνία γενικότερα. Θέλουμε οι γονείς να περνούν ποιοτικό χρόνο με τα παιδιά τους και να μοιράζονται εμπειρίες, ενώ παράλληλα οι μαθητές μας να έχουν την ευκαιρία να παρακολουθούν συναυλίες, ομιλίες, και δραστηριότητες από τις οποίες αντλούν πολύτιμες γνώσεις και συμβουλές για τα επόμενα βήματά τους, τόσο στην επαγγελματική τους πορεία όσο και στη ζωή τους συνολικά. Εφόσον οι εκδηλώσεις μας πετυχαίνουν αυτούς τους στόχους, θα συνεχίσουμε να τις εξελίσσουμε και να τις εμπλουτίζουμε».
Η εκπαίδευση στην εποχή μας είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την τεχνολογία, όχι μόνο ως προς τη μαθησιακή διαδικασία, αλλά και σε ό,τι αφορά τις διοικητικές διαδικασίες που τη στηρίζουν. Αυτός είναι και ο λόγος που η συνεχής αναβάθμιση και εξέλιξη του λογισμικού και του τεχνολογικού εξοπλισμού του σχολείου αποτελεί προτεραιότητα και αναγκαιότητα για τη νέα Διεύθυνση. «Με αυτόν τον τρόπο οι μαθητές και οι μαθήτριές μας εξοικειώνονται με τα σύγχρονα μέσα, καλλιεργούν τη φαντασία τους, προετοιμάζονται καλύτερα για τις προκλήσεις του μέλλοντος και αποκτούν δεξιότητες που θα τους είναι χρήσιμες για όλη τους τη ζωή».

Η εμπλοκή της νεότερης γενιάς στη διεύθυνση του σχολείου ξεκίνησε ήδη από το 2021, όταν ξεκίνησε να λειτουργεί ένα λογισμικό διαχείρισης (erp) των περισσότερων σχολικών διαδικασιών, από τα δρομολόγια των σχολικών λεωφορείων και τις λογιστικές καταγραφές, μέχρι το εβδομαδιαίο εκπαιδευτικό πρόγραμμα και την ασύγχρονη ηλεκτρονική τάξη (e-class). Το ψηφιακό εργαλείο δημιουργήθηκε εξολοκλήρου από το σχολείο και αναβαθμίζεται συνεχώς, προσαρμόζεται στις ανάγκες του, ενώ ταυτόχρονα εκσυγχρονίζει και διευκολύνει όλες τις διαδικασίες, καθιστώντας τις πιο αποδοτικές και αποτελεσματικές.
«Το επόμενο μεγάλο βήμα για εμάς εστιάζει στη συνεχή βελτίωση της καθημερινότητας των μαθητών και των εκπαιδευτικών μας. Φέτος το καλοκαίρι πραγματοποιήσαμε σημαντικές ανακαινίσεις και κτιριακές βελτιώσεις και στα δύο κτίρια, αλλά από τις σημαντικότερες επενδύσεις ήταν η τοποθέτηση κλιματιστικών σε πολλές αίθουσες του Γυμνασίου μας. Πολύ σύντομα σκοπεύουμε να επεκτείνουμε αυτή την αναβάθμιση και στις υπόλοιπες τάξεις και στις δύο σχολικές μονάδες.

Επιπλέον, δίνουμε ιδιαίτερη έμφαση στον εκσυγχρονισμό των ψηφιακών μας υποδομών. Το λογισμικό ERP που δημιουργήσαμε από την αρχή και ήδη χρησιμοποιούμε, θέλουμε να εξελιχθεί σε ένα ολοκληρωμένο και εύχρηστο ψηφιακό οικοσύστημα, το οποίο θα μας εξυπηρετεί όλους. Έτσι, η κάθε πληροφορία σχετικά με το σχολείο θα είναι άμεσα διαθέσιμη, ανά πάσα στιγμή. Συγχρόνως, πραγματοποιούμε συνεχείς αναβαθμίσεις, επεκτάσεις και σχεδιάζουμε νέα λογισμικά, ώστε να ανταποκρινόμαστε στις απαιτήσεις της εποχής και να αξιοποιούμε την τεχνολογία με τον καλύτερο δυνατό τρόπο».
Σύγχρονη ματιά στην εκπαίδευση, στην πραγματική της διάσταση
Καθώς η εκπαίδευση χαράσσει τη δική της πορεία στον χρόνο και η κάθε γενιά μαθητών φέρει τα δικά της ιδιαίτερα χαρακτηριστικά, η αντίληψη των αλλαγών, η προσαρμοστικότητα, η ισορροπία και η ενσυναίσθηση γίνονται βασικά ζητούμενα για τους ανθρώπους που βρίσκονται σε ηγετικές θέσεις σχολείου. Πώς αντιλαμβάνεται η νέα ηγεσία των εκπαιδευτηρίων Μαλλιάρα αυτές τις αλλαγές;
Αν κάτι έχει αλλάξει ουσιαστικά σε σχέση με την εποχή που ήμασταν εμείς μαθητές, αυτό είναι η σχέση του Γενικού Διευθυντή με τη σχολική κοινότητα. Θυμόμαστε τον Γενικό Διευθυντή περισσότερο αποστασιοποιημένο, μια αυστηρή φιγούρα που τον συναντούσες μόνο σε ειδικές περιστάσεις. «Εμείς επιδιώκουμε να είμαστε πιο παρόντες, προσιτοί και διαθέσιμοι σε όλους – εκπαιδευτικούς, γονείς και κυρίως στα παιδιά μας. Θέλουμε να γνωρίζουν ότι η Διεύθυνση είναι εδώ όχι για να επιβλέπει από μακριά, αλλά για να στέκεται δίπλα, να στηρίζει και να ενθαρρύνει».
Οι σύγχρονες εκπαιδευτικές τάσεις είναι μαθητοκεντρικές και δίνουν έμφαση στην καλλιέργεια δεξιοτήτων, την ανάλυση, την κριτική σκέψη και τη σταδιακή ένταξη των παιδιών στην κοινωνία και την αγορά εργασίας. «Παρόλα αυτά, αν τις φανταστούμε σαν μια παιδική ζωγραφιά, αυτές αποτελούν τα κλαδιά ενός δέντρου, ενώ ο κορμός και οι ρίζες του σχολείου παραμένουν η συναισθηματική ανάπτυξη, η συστηματική και μεθοδική σκέψη και η καλλιτεχνική έκφραση. Οι νέες τάσεις πρέπει να εντάσσονται στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα με φειδώ και ύστερα από προσεκτική σκέψη, ώστε να ενισχύουν τον βασικό μας στόχο: την πλήρη και σφαιρική διαμόρφωση των παιδιών».
Ο κ. Γιώργος Μαλλιάρας εξομολογείται ότι ο ρόλος του Γενικού Διευθυντή είναι πολύ πιο απαιτητικός από όσο φαντάζει. Κάθε ημέρα στο σχολείο είναι διαφορετική. Υπάρχουν καθημερινές συναντήσεις, προκλήσεις, έκτακτα ζητήματα που απαιτούν άμεση αντιμετώπιση και λήψη αποφάσεων. «Η καθημερινότητα είναι πολύ πιο πολυποίκιλη και απαιτητική. Ας μην ξεχνάμε ότι το Σχολείο είναι οι άνθρωποί του και όλοι έχουν ανάγκη από ενθάρρυνση, καθοδήγηση, στοχοθεσία, μερικές φορές ακόμα και έμπνευση – από τον παλαιότερο εκπαιδευτικό, μέχρι το νεότερο άτομο του βοηθητικού προσωπικού μας. Έτσι, καμία μέρα δεν μοιάζει με την προηγούμενη ή την επόμενη».

Ωστόσο, πάντα έρχεται αυτή η επόμενη ημέρα και παρά την απρόβλεπτη καθημερινότητα, στα Νέα Εκπαιδευτήρια Μαλλιάρα προετοιμάζονται για το μέλλον της εκπαίδευσης και το μέλλον του σχολείου τους. Ο κ. Γιάννης Μαλλιάρας, ως προγραμματιστής και άνθρωπος της τεχνολογίας, βλέπει την εκπαίδευση του μέλλοντος με μεγάλο ενδιαφέρον και πληθώρα προοπτικών. «Ωστόσο, διαπιστώνω ότι τα τελευταία χρόνια υπάρχει ένας έντονος τεχνοκρατικός προσανατολισμός στο εκπαιδευτικό περιβάλλον και παρότι είναι χρήσιμος και με καλές προθέσεις, θεωρώ ότι δεν πρέπει να αμελήσουμε τις διαπροσωπικές σχέσεις και τις συναισθηματικές δεξιότητες των παιδιών στον βωμό της τεχνολογικής εξέλιξης. Η επένδυση στη βελτίωση των δεξιοτήτων είναι εξίσου σημαντική με τη γνώση και δεν πρόκειται να επιτευχθεί αυτόματα – είναι μια συνεχής και βαθιά προσωπική διαδικασία».
«Για να γίνει κάποιος πραγματικός δημιουργός του εαυτού του, χρειάζεται να έχει ενεργό ρόλο στη μόρφωση και την καλλιέργειά του»
Αν μπορούσε να δώσει μια συμβουλή ο κ. Γιώργος Μαλλιάρας στους μαθητές της επόμενης γενιάς, αυτή θα ήταν να απολαμβάνουν -όσο περισσότερο μπορούν- τις εμπειρίες που τους προσφέρει απλόχερα το σχολείο, να το αγαπήσουν όπως το αγάπησαν κι εκείνοι, να φροντίζουν τους εαυτούς τους, να μην αφήνονται στις εύκολες λύσεις της εποχής και να προσπαθούν πάντα για το καλύτερο.

«Θέλουμε το σχολείο να παραμένει ένας ζωντανός χώρος που δίνει στα παιδιά αυτή τη δυνατότητα: να δημιουργούν τον εαυτό τους με στήριγμα τόσο την οικογένεια, όσο και τους εκπαιδευτικούς τους. Ο αδερφός μου και εγώ νιώθουμε ιδιαίτερα τυχεροί που περιτριγυριζόμαστε από γονείς και εκπαιδευτικούς που έχουν ζήσει την εκπαίδευση σε πολλές διαφορετικές φάσεις στην Ελλάδα – ως μαθητές, νέοι εκπαιδευτικοί ή έμπειροι πλέον σήμερα – γιατί αυτή η γνώση και η σοφία τους μας εμπνέει και μας καθοδηγεί».