International Metropolitan School: Εκπαίδευση με το βλέμμα στο μέλλον

Η Έλενα Δεμερτζή, Διευθύντρια του Δημοτικού του International Metropolitan School και Συντονίστρια του Προγράμματος PYP, μας παρουσιάζει ένα εκπαιδευτικό μοντέλο που συνδυάζει το εθνικό αναλυτικό πρόγραμμα του Υπουργείου Παιδείας με τη διεθνή παιδαγωγική προσέγγιση του International Baccalaureate Organization (IBO), εφαρμόζοντας τις αρχές του, τόσο στην πρωτοβάθμια όσο και στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση.
- 11/06/2025
- Κείμενο: Αλεξία Ζερβούδη
- Φωτογραφίες: Ιωάννα Μορφινού
Η ιστορία του International Metropolitan School έχει τις ρίζες της στον Πειραιά, από το 1922. Σήμερα η διοίκηση βρίσκεται στα χέρια της τρίτης γενιάς, η οποία ηγείται ενός ομίλου εκπαιδευτικών μονάδων, που περιλαμβάνει το International School of Piraeus, το Sporty’s International School και το International Metropolitan School (IMS).
Η εφαρμογή του Primary Years Programme (PYP) σε συνδυασμό με το εθνικό αναλυτικό πρόγραμμα αποτελεί ένα καινοτόμο παράδειγμα παιδαγωγικής σύνθεσης.
Ποιο είναι το εκπαιδευτικό μοντέλο που εφαρμόζετε στο IMS;
Στο IMS εφαρμόζουμε ένα υβριδικό εκπαιδευτικό μοντέλο που συνδυάζει το εθνικό αναλυτικό πρόγραμμα του Υπουργείου Παιδείας με το Primary Years Programme (PYP) του International Baccalaureate (IBO). Στόχος μας είναι να προσφέρουμε μια εκπαίδευση που καλλιεργεί δεξιότητες για τον 21ο αιώνα, με έμφαση στην κριτική σκέψη, τη διερεύνηση, τη συνεργασία και τη δημιουργικότητα.
Τι αλλάζει στην πράξη για τον μαθητή μέσα στην τάξη;
Η μάθηση στο IMS είναι μια ενεργή, διερευνητική διαδικασία. Οι μαθητές δεν είναι παθητικοί δέκτες πληροφοριών. Αντιθέτως, καλούνται να διαμορφώσουν οι ίδιοι τη γνώση μέσα από ερωτήματα, συζήτηση, έρευνα και διαθεματικές συνδέσεις. Ο εκπαιδευτικός λειτουργεί ως καθοδηγητής και συνεργάτης τους, διευκολύνοντας τη σύνδεση της γνώσης με την πραγματική ζωή.
Πώς ενισχύεται αυτή η φιλοσοφία μέσα από το πρόγραμμα PYP;
Το PYP είναι ένα διεθνές μαθητοκεντρικό πρόγραμμα, που οργανώνεται γύρω από έξι θεματικούς άξονες, όπως «Ποιοι είμαστε», «Πώς οργανώνουμε τους εαυτούς μας» και «Πώς μοιραζόμαστε τον πλανήτη». Μέσα από αυτούς, οι μαθητές εξερευνούν πολύπλοκα ζητήματα της σύγχρονης κοινωνίας, πάντα με βάση τα ενδιαφέροντά τους. Η εκπαίδευση γίνεται διαθεματική, ζωντανή και άρρηκτα συνδεδεμένη με την πραγματικότητα.
Έχετε τονίσει την αξία της διγλωσσίας. Τι ρόλο παίζει η αγγλική γλώσσα στο IMS;
Η διδασκαλία των αγγλικών στο IMS δεν περιορίζεται στην εκμάθηση μιας δεύτερης γλώσσας. Είναι ένα μέσο διεύρυνσης του τρόπου σκέψης. Τα παιδιά μαθαίνουν τη γλώσσα οργανικά, μέσα από καθημερινές δραστηριότητες και εμπειρίες. Η επιλογή μας να προσφέρουμε ένα δίγλωσσο πρόγραμμα βασίζεται σε μελέτες, οι οποίες δείχνουν ότι η διγλωσσία ενισχύει τη συγκέντρωση, τη λήψη αποφάσεων και την ευελιξία σκέψης—όλα είναι δεξιότητες απαραίτητες στον σύγχρονο κόσμο.
Ποια είναι η στάση σας απέναντι στην τεχνολογία και τη χρήση συσκευών όπως το iPad;
Η τεχνολογία, όταν χρησιμοποιείται σωστά, είναι ένα πολύτιμο εργαλείο μάθησης. Το iPad, για παράδειγμα, χρησιμοποιείται στο σχολείο ως εργαλείο έρευνας, πρόσβασης σε ψηφιακές βιβλιοθήκες και δημιουργικής έκφρασης. Φυσικά, υπάρχουν αυστηροί κανόνες χρήσης και σαφείς παιδαγωγικοί στόχοι. Δεν μπορούμε να αποκόψουμε τα παιδιά από τα νέα μέσα. Αντίθετα, οφείλουμε να τους δείξουμε πώς να τα χρησιμοποιούν με κριτική σκέψη και υπευθυνότητα.
Το IMS προχωρά και στο Λύκειο. Τι να περιμένουμε από τη νέα βαθμίδα;
Από το σχολικό έτος 2025-2026, ξεκινά η λειτουργία της Α’ Λυκείου. Στη συνέχεια, στη Β΄και Γ΄Λυκείου, οι μαθητές μας θα μπορούν να επιλέξουν μεταξύ του IB Diploma Programme και του ελληνικού Γενικού Λυκείου το οποίο οδηγεί σε Πανελλήνιες εξετάσεις. Θέλουμε να προσφέρουμε επιλογές, ώστε κάθε παιδί να μπορεί να σχεδιάσει την εκπαιδευτική του πορεία σύμφωνα με τις φιλοδοξίες του—είτε στο ελληνικό σύστημα είτε σε διεθνή πανεπιστήμια.
Πώς ενισχύετε την ολόπλευρη ανάπτυξη των μαθητών εκτός του μαθήματος;
Οι Όμιλοι Δραστηριοτήτων είναι αναπόσπαστο μέρος του σχολικού μας προγράμματος. Οι μαθητές επιλέγουν δραστηριότητες που ανταποκρίνονται στα προσωπικά τους ενδιαφέροντα—αθλητισμό, μουσική, εικαστικά, τεχνολογία, ρομποτική και πολλά άλλα. Αυτό ενισχύει την αυτονομία τους και τους δίνει την ευκαιρία να εξερευνήσουν νέες πτυχές της προσωπικότητάς τους.
Ποιος είναι ο απώτερος στόχος αυτής της εκπαιδευτικής φιλοσοφίας;
Να δημιουργήσουμε ενεργούς, σκεπτόμενους και συνειδητοποιημένους πολίτες του κόσμου. Θέλουμε οι μαθητές μας να αποκτήσουν πολυπολιτισμική ταυτότητα, να αγαπούν τη γνώση, να συνεργάζονται και να συνεισφέρουν σε ένα καλύτερο μέλλον. Η εκπαίδευση δεν είναι απλώς μεταφορά γνώσης—είναι ο θεμέλιος λίθος για έναν πιο βιώσιμο και δίκαιο κόσμο.
Τι κάνει το σχολείο σας ξεχωριστό;
Αναμφισβήτητα, η ειδοποιός διαφορά του σχολείου μας έγκειται στην εκπαιδευτική του φιλοσοφία και στο γεγονός ότι προσφέρει μια ολοκληρωμένη και συνεκτική μαθησιακή διαδρομή. Στόχος μας είναι κάθε μαθητής να φτάσει στο μέγιστο των δυνατοτήτων του, πολλαπλασιάζοντας τις μελλοντικές του επιλογές και ευκαιρίες.
Για εμάς κάθε παιδί είναι μοναδικό — το ίδιο και κάθε οικογένεια. Γι’ αυτό και δίνουμε ιδιαίτερη έμφαση στην ουσιαστική και σταθερή συνεργασία μεταξύ σχολείου και οικογένειας, καθώς μοιραζόμαστε έναν κοινό στόχο: την πολυδιάστατη ενδυνάμωση και πρόοδο των παιδιών μας, ώστε να προχωρήσουν με αυτοπεποίθηση και όρεξη για μάθηση.
Ένα ακόμη στοιχείο που μας διαφοροποιεί είναι το ανθρώπινο δυναμικό μας. Οι εκπαιδευτικοί μας αποτελούν μια ιδιαίτερα δυναμική και αφοσιωμένη ομάδα, με υψηλό επίπεδο γνώσεων, εμπειρία, αγάπη για το έργο τους και βαθιά αίσθηση ευθύνης απέναντι στους μαθητές. Είναι άνθρωποι με γνώσεις, αφοσίωση, αγάπη για το επάγγελμά τους και, πάνω απ’ όλα, διάθεση να σταθούν δίπλα σε κάθε παιδί. Από την πλευρά μας, ως σχολείο, φροντίζουμε να τους υποστηρίζουμε με συνεχή επιμόρφωση και ευκαιρίες εξέλιξης, ώστε να εμπνέουν και να καθοδηγούν τους μαθητές τους με σύγχρονες παιδαγωγικές προσεγγίσεις.