Μάρη Ρεντζέπη: Ένας παιδικός σταθμός-νηπιαγωγείο σε έναν ανθισμένο κήπο στην Καλλιθέα

Στον Πρότυπο Παιδικό Σταθμό - Νηπιαγωγείο ΜΑΡΗ ΡΕΝΤΖΕΠΗ στην Καλλιθέα τα παιδιά μεγαλώνουν με αγάπη, δημιουργικότητα και ελευθερία. Εδώ, η εκπαίδευση γίνεται παιχνίδι, η φιλία θεμέλιο, και η φύση αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητας.
- 28/04/2025
- Κείμενο: Αλεξία Ζερβούδη
- Φωτογραφίες: Ιωάννα Μορφινού
Ο σύγχρονος κόσμος με τους τόσο γρήγορους ρυθμούς και τα πολλά, αλλά συνήθως παθητικά ερεθίσματα, γίνεται ολοένα και πιο απαιτητικός ως προς τα παιδιά. Η εκπαίδευση και η καλλιέργεια στριμώχνονται σε κουτάκια και ξεχνάμε ότι ένας τόσο στενός και αυστηρός χώρος είναι εκ διαμέτρου αντίθετος από την αληθινή φύση του παιδιού.
«Το παιδί γεννιέται με έμφυτες ικανότητες. Είναι μοναδικό, εφευρετικό, δραστήριο», τονίζει η Μάρη Ρεντζέπη, ιδρύτρια του «ΜΑΡΗ ΡΕΝΤΖΕΠΗ Πρότυπου Παιδικού Σταθμού – Νηπιαγωγείου» στην Καλλιθέα. Ο σταθμός λειτουργεί μέσα σε μια αληθινή όαση στην καρδιά της Καλλιθέας και δέχεται παιδάκια από 2 ετών έως 6 ετών. Μπαίνοντας στον ιδιόκτητο χώρο συναντάς την πρώτη αυλή 200τμ, γεμάτη περιπέτεια, παιχνίδια, μικροσκοπικά τραπεζάκια και καρεκλίτσες. Πρόκειται για μια σχεδόν «μαγική» αυλή, βγαλμένη από παραμύθι, που είναι αδύνατο να μην εντυπωσιάσει ένα παιδί! Όμως η μεγάλη έκπληξη κρύβεται στο πίσω μέρος του οικοπέδου, όπου εκτείνεται ένας εντυπωσιακός κατάφυτος κήπος 500τμ, δίνοντας την εντύπωση ότι βρίσκεσαι εκτός πόλης.
Η οικογένεια του σχολείου, η αγάπη κι η φιλία
Εκπαιδευτικός η ίδια, η κα Μάρη Ρεντζέπη ασχολείται με την εκπαίδευση τα τελευταία 24 χρόνια, ενώ από το 2001 λειτουργεί το σχολείο της σε έναν καλαίσθητο, χαρούμενο χώρο, ακριβώς όπως θα ονειρευόταν ένας γονιός για το παιδί του. Ωστόσο, δεν είναι οι χώροι και ο εξοπλισμός που κάνουν ένα σχολείο να διαφέρει, αλλά ο παλμός και η ψυχή των ανθρώπων που εργάζονται μέσα σε αυτόν, ώστε τα παιδιά να αισθάνονται αγάπη και ασφάλεια. Η βάση για ό,τιδήποτε θα μάθει ένα μικρό παιδί, είναι άλλωστε η σχέση εμπιστοσύνης με τις δασκάλες του, με όλους τους ενήλικες που θα συναναστραφεί εντός του σχολείου, από τη μαγείρισσα μέχρι τον οδηγό και τη συνοδηγό του σχολικού, αλλά και με τους πολύτιμους εξωτερικούς συνεργάτες.
Η οικογένεια του σχολείου είναι σημαντική και η αξία που δίνει σε κάθε παιδί βασίζεται στην ουσιαστική επικοινωνία και ενεργό συμμετοχή των γονέων. Πέρα από τους μικρούς μαθητές, το σχολείο στοχεύει και στην επιμόρφωση των γονέων ως προς την αγωγή των παιδιών τους, αλλά και στην ενεργή συμμετοχή τους σε δρώμενα της σχολικής μονάδας.
«Όλα τα παιδιά που ανήκουν στην οικογένεια του σχολείου μας, μαθαίνουν από την πρώτη ημέρα να ερμηνεύουν τον κόσμο και τον εαυτό τους μέσα από δύο βασικά συστατικά: Τη φιλία και την αγάπη», εξηγεί η κα Μάρη Ρεντζέπη. Η αγάπη και η φιλία χτίζονται μέρα τη μέρα, στο πλαίσιο αποδοχής της διαφορετικότητας με οποιοιδήποτε προέκταση αυτής. Μέσα στον ασφαλή χώρο της φιλίας και της αγάπης, τα παιδιά γνωρίζουν τα όρια και τις ικανότητές τους, ενώ παράλληλα, προετοιμάζονται για την πρωτοβάθμια εκπαίδευση, με τον πλέον δημιουργικό και βιωματικό τρόπο διδασκαλίας.

Το διδακτικό προσωπικό συμμετέχει σε επιμορφωτικά και ερευνητικά προγράμματα, καθώς επίσης και σε επιστημονικά συνέδρια, ώστε να εμπλουτίζονται οι γνώσεις και να αξιοποιούνται με το μέγιστο δυνατό τρόπο οι δεξιότητες, οι ικανότητες και η εμπειρία τους, με απώτερο στόχο την πολύπλευρη κάλυψη των εκπαιδευτικών αναγκών του νηπιαγωγείου. Οι ενδοσχολικές επιμορφώσεις πραγματοποιούνται με πρωτοβουλία της Προϊσταμένης και του Συλλόγου Διδασκόντων.
Ολιστική υποστήριξη για κάθε παιδί
«Στο νηπιαγωγείο μας, πιστεύουμε ότι η εκπαίδευση και η ανάπτυξη ενός παιδιού δεν περιορίζονται μόνο στη γνωστική μάθηση αλλά πρέπει να δημιουργεί τις συνθήκες για μια ολιστική και υγιή εκπαίδευση, όπου κάθε παιδί μπορεί να αναπτυχθεί συναισθηματικά, κοινωνικά και γνωστικά. Για να υποστηρίξουμε πλήρως τα παιδιά μας, είναι απαραίτητη η συνεργασία με εξειδικευμένους επιστήμονες που συμβάλλουν στην ολόπλευρη ανάπτυξή τους».
Η παρουσία ειδικών όπως ψυχολόγος, λογοθεραπευτής, εργοθεραπευτής, παιδοψυχίατρος και παιδίατρος εξασφαλίζει την έγκαιρη αναγνώριση και παρέμβαση σε δυσκολίες, διευκολύνοντας τη σχολική προσαρμογή των παιδιών. Επιπλέον, υποστηρίζει τους γονείς, προσφέροντάς τους καθοδήγηση για τη βέλτιστη ανάπτυξη των παιδιών τους, αλλά και δίνει στους εκπαιδευτικούς τα κατάλληλα εργαλεία για να διαμορφώσουν ένα εκπαιδευτικό περιβάλλον που ανταποκρίνεται στις ανάγκες όλων των παιδιών. «Η διεπιστημονική προσέγγιση δεν είναι πολυτέλεια, αλλά θεμελιώδης προϋπόθεση για ένα σχολείο που πραγματικά αγκαλιάζει κάθε παιδί και το βοηθά να αναπτυχθεί στο μέγιστο των δυνατοτήτων του», σχολιάζει η κα Μάρη Ρεντζέπη.
Ο ρόλος του ψυχολόγου επεκτείνεται και στη συνεργασία με τους γονείς και τους εκπαιδευτικούς, συμβάλλοντας σε ένα υγιές σχολικό περιβάλλον. Όσον αφορά τα παιδιά, τα βοηθά στην αναγνώριση και στη διαχείριση συναισθημάτων, στη ρύθμιση της συμπεριφοράς και στην ανάπτυξη κοινωνικών δεξιοτήτων. Όσον αφορά τους γονείς, προσφέρει καθοδήγηση σε θέματα που αφορούν την ανάπτυξη, την επικοινωνία και τη διαχείριση προκλήσεων στην καθημερινότητα του παιδιού. Κι όταν γονιός και παιδί αντιμετωπίζουν μια κοινή δυσκολία, όπως το άγχος αποχωρισμού, την κοινωνική ένταξη και τις προκλήσεις της πρώιμης παιδικής ηλικίας, είναι κοντά τους για να παρέμβει όπου και όπως χρειάζεται.
Η συμβολή του ψυχολόγου στη διαμόρφωση του εκπαιδευτικού προγράμματος είναι καθοριστική, καθώς συμβάλλει στη δημιουργία δραστηριοτήτων που ενισχύουν τη συναισθηματική και κοινωνική ανάπτυξη των παιδιών και βοηθά στην προσαρμογή του προγράμματος, ώστε να ανταποκρίνεται στις ανάγκες κάθε παιδιού. Ο ψυχολόγος προτείνει τρόπους για την ενίσχυση της ενσυναίσθησης, της αυτορρύθμισης και της επικοινωνίας μέσα στην τάξη.
Επιπλέον, ο συνεργάτης Λογοθεραπευτής, αξιολογεί και υποστηρίζει την ανάπτυξη του λόγου και της επικοινωνίας, βοηθώντας τα παιδιά που αντιμετωπίζουν δυσκολίες στην άρθρωση, στην κατανόηση και στην έκφραση της γλώσσας. Αντίστοιχα, ο Εργοθεραπευτής συμβάλλει στη βελτίωση των κινητικών δεξιοτήτων, της αισθητηριακής επεξεργασίας και της αυτονομίας, ώστε το παιδί να μπορεί να ανταποκρίνεται καλύτερα στις καθημερινές του δραστηριότητες.
Στην ομάδα των ειδικών βρίσκονται και δύο κρίσιμες ειδικότητες ιατρών, αυτές του Παιδοψυχίατρου και του Παιδίατρου. Ο Παιδοψυχίατρος παρέχει εξειδικευμένη διάγνωση και καθοδήγηση σε πιο σύνθετες ψυχοσυναισθηματικές και αναπτυξιακές δυσκολίες, συμβάλλοντας στην έγκαιρη ανίχνευση και υποστήριξη παιδιών που μπορεί να χρειάζονται εξειδικευμένη παρέμβαση και ο Παιδίατρος εξασφαλίζει τη συνολική σωματική υγεία των παιδιών, εντοπίζοντας έγκαιρα πιθανές ιατρικές ή αναπτυξιακές δυσκολίες που μπορεί να επηρεάζουν την καθημερινότητά τους στο σχολείο.
Πολύπλευρη νοητική ανάπτυξη
«Ένα παιδί θέλει να ερμηνεύει τον κόσμο και να ανακαλύπτει δρόμους επικοινωνίας μ’ αυτόν». Το σχολείο φροντίζει να δημιουργηθούν οι συνθήκες εκείνες που θα επιτρέπουν στα παιδιά να εκφράζουν τα συναισθήματάτους δίνοντας τους τα κατάλληλα ερεθίσματα ώστε να ξεδιπλώσουν τα ταλέντα και τις κλίσεις τους μέσα σε ένα ασφαλές περιβάλλον. Καθώς λειτουργούν 5 τμήματα (μεταβρεφικό, παιδικός σταθμός, μικρό προνήπιο, προνήπιο και νήπιο), το παιδί καλείται να εξερευνήσει όλες τις δυνατότητές του και να καλλιεργήσει με τον βέλτιστο τρόπο τις δεξιότητές του σε κάθε στάδιο ανάπτυξης κατά την προσχολική ηλικία. Μέσα από βιωματικές δραστηριότητες, τα παιδιά εξερευνούν, πειραματίζονται και αποκτούν νέες γνώσεις, ενώ παράλληλα ενισχύουν σημαντικές δεξιότητες που θα τους συνοδεύουν σε όλη τους τη ζωή.
Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα σχεδιάζεται με στόχο τη σφαιρική ανάπτυξη των παιδιών, λαμβάνοντας υπόψη το αναπτυξιακό τους στάδιο και εστιάζοντας στους βασικούς γνωστικούς τομείς, όπως η καλλιέργεια προφορικού λόγου, όπου τα παιδιά ενθαρρύνονται να εκφράζονται με σαφήνεια, να αφηγούνται ιστορίες και να εμπλέκονται σε συζητήσεις που αναπτύσσουν τις γλωσσικές τους ικανότητες, τον εμπλουτισμό λεξιλογίου, όπου μέσα από δημιουργικές δραστηριότητες, αφήγηση παραμυθιών και διαδραστικά παιχνίδια, τα παιδιά διευρύνουν το λεξιλόγιό τους και το εντάσσουν σιγά σιγά στον ελεύθερο επικοινωνιακό τους λόγο.
Η ικανότητα προγραφής & προανάγνωσης, όπου τα παιδιά αναπτύσσουν λεπτές κινητικές δεξιότητες για τη γραφή και αρχίζουν σταδιακά να κατανοούν βασικές αρχές ανάγνωσης μέσα από παιχνίδια και δραστηριότητες. «Ένας άλλος σημαντικός μαθησιακός στόχος είναι η ανάπτυξη των προμαθηματικών δεξιοτήτων. Τα παιδιά έρχονται σε πρώτη επαφή με την αρίθμηση, την ταξινόμηση, τις έννοιες του χώρου και των ποσοτήτων, καθώς και με τις βασικές αρχές της λογικομαθηματικής σκέψης. Μέσα από παιχνίδια, κατασκευές και βιωματικές δραστηριότητες, καλλιεργούμε την παρατηρητικότητα, τη σύγκριση και την ικανότητα επίλυσης προβλημάτων, δημιουργώντας τις βάσεις για μια θετική σχέση με τα μαθηματικά».
Στον παιδικό σταθμό & νηπιαγωγείο Μάρη Ρεντζέπη τα παιδιά έρχονται σε επαφή με την Αγγλική γλώσσα τρεις φορές την εβδομάδα, ενώ στο Νηπιαγωγείο έρχονται να προστεθούν τα Γαλλικά. Με το βλέμμα στο μέλλον και για την αξιοποίηση των απέραντων δυνατοτήτων των σύγχρονων παιδιών, το σχολείο έχει εντάξει τη Ρομποτική στο βασικό του πρόγραμμα, σε συνεργασία με καθηγήτρια πληροφορικής όπου τα παιδιά έρχονται σε επαφή με τις βασικές αρχές της ρομποτικής, καλλιεργώντας την αλγοριθμική σκέψη και την ικανότητα επίλυσης προβλημάτων. Μέσα από τις δραστηριότητες ρομποτικής, τα παιδιά αναπτύσσουν τηλογική σκέψη, την ομαδική εργασία, την επιμονή και τη δημιουργικότητα, ενώ ταυτόχρονα έρχονται σε επαφή με τις τεχνολογίες του αύριο, χωρίς επιπλέον χρηματική επιβάρυνση.
Μάθηση μέσα από την εμπειρία
Μέσα από βιωματικές δραστηριότητες και διαθεματικά προγράμματα που εμπνέουν την περιέργεια και τη δημιουργικότητα, τα παιδιά ανακαλύπτουν τον κόσμο με τρόπο διασκεδαστικό, δημιουργικό και εκπαιδευτικό βοηθώντας τα να αναπτύξουν κριτική σκέψη, να αναρωτιούνται, να πειραματίζονται και να καταλήγουν σε συμπεράσματα, ενισχύοντας έτσι τη φυσική τους περιέργεια και την αγάπη για τη μάθηση. Δεξιότητες που θα του χρησιμεύσουν αργότερα όχι μόνο στα σχολικά χρόνια αλλά και στην ενήλικη ζωή, όπως το πρόγραμμα «Βήματα για τη ζωή» που έχει σαν στόχο την ενίσχυση της ψυχικής ανθεκτικότητας, της επινοητικότητας και της κριτικής σκέψης από μικρή ηλικία. Σκοπός του προγράμματος είναι να διδαχθούν τα παιδιά έναν ελεύθερο τρόπο σκέψης, να αναπτύξουν την αυτοεκτίμησή τους και να καλλιεργήσουν τις ατομικές και κοινωνικές τους δεξιότητες.
«Τα προγράμματα αυτά συνδυάζουν την εκπαίδευση με το παιχνίδι, καλλιεργώντας τη φυσική περιέργεια των παιδιών και ενισχύοντας την αυτονομία και την αυτοπεποίθησή τους. Κάθε δραστηριότητα είναι σχεδιασμένη ώστε να ενθαρρύνει την εξερεύνηση, τη συνεργασία και τη χαρά της μάθησης!», αναφέρει η κα Ρεντζέπη.
✔Μουσικοκινητικές δραστηριότητες: Τα παιδιά εκφράζονται μέσα από τη μουσική και τον ρυθμό, αναπτύσσοντας την κοινωνικότητά τους και τη συνεργασία.
✔Πειράματα φυσικής: Μέσα από απλά, διαδραστικά πειράματα, τα παιδιά γνωρίζουν βασικές φυσικές έννοιες και ανακαλύπτουν τις αρχές που διέπουν τον κόσμο γύρω τους.
✔Περιβαλλοντικά προγράμματα: Μέσα από δράσεις για την κλιματική αλλαγή, την ανακύκλωση και την εξοικονόμηση ενέργειας, τα παιδιά μαθαίνουν τη σημασία της προστασίας του πλανήτη μας.
✔Κηπουρική: Τα παιδιά εξερευνούν τον κόσμο των φυτών, μαθαίνοντας βασικές γνώσεις για την καλλιέργεια και τη φροντίδα τους, ενισχύοντας έτσι τη σύνδεσή τους με τη φύση.
✔Μαγειρική: Σε κάθε ευκαιρία, οι μικροί μας σεφ συμμετέχουν σε δραστηριότητες μαγειρικής, γνωρίζοντας την αξία των τροφίμων, τη σημασία της σωστής διατροφής και αναπτύσσοντας τη δημιουργικότητά τους στην κουζίνα.
✔Χορός : Τα παιδιά εκφράζονται μέσα από το σώμα τους δίνοντάς τους την ευκαιρία να έρθουν σε επαφή με το συναίσθημά και την φαντασία τους.
✔MessyPlay και SensoryPlay :Από την ηλικία των 2 ετών τα παιδιά εξερευνούν υλικά όπως άμμο, νερό, χρώματα και ζυμάρι, ενισχύοντας τη δημιουργικότητα, τη λεπτή κινητικότητα και την αισθητηριακή ολοκλήρωση, βοηθώντας τη γνωστική ανάπτυξη, την επεξεργασία αισθητηριακών ερεθισμάτων και τη ρύθμιση συναισθημάτων και δημιουργώντας μια πλούσια βιωματική εμπειρία.
Συμβουλευτική Γονέων: Μια πολύτιμη υπηρεσία για την οικογένεια
Εκτός από το αμιγώς εκπαιδευτικό πρόγραμμα, η ανατροφή ενός παιδιού είναι μια μοναδική και απαιτητική διαδρομή. «Στόχος μας είναι να δημιουργήσουμε ένα υποστηρικτικό περιβάλλον όπου οι γονείς νιώθουν ασφαλείς να μοιραστούν τις ανησυχίες τους και να λάβουν καθοδήγηση από ειδικούς, αφού πιστεύουμε ακράδαντα ότι μαζί μπορούμε να συμβάλλουμε στη συναισθηματική ευημερία και την ισορροπημένη ανάπτυξη των παιδιών μας!» Η συμβουλευτική γονέων στοχεύει στη δημιουργία μιας υγιούς σχέσης μεταξύ γονέα και παιδιού και προσφέρει όλα τα απαραίτητα εργαλεία και στρατηγικές για τη διαχείριση δύσκολων συμπεριφορών.
Κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς, διοργανώνονται «σχολές γονέων», που αποτελούν μια ευκαιρία για τους γονείς να λάβουν επιστημονικά τεκμηριωμένες πληροφορίες, να ανταλλάξουν εμπειρίες και να βρουν υποστήριξη σε ένα περιβάλλον κατανόησης και συνεργασίας.
Σε αυτή τη μικρή όαση, φιλοξενήθηκε το Noupou.gr μένοντας με τις καλύτερες εντυπώσεις και την ελπίδα ότι κάποτε, όλα τα παιδιά, μέσα από τη φιλία και την αγάπη, αλλά και τη δίψα για γνώση – μια γνώση που τους προσφέρεται μέσα από ένα σχολείο που σέβεται την παιδική ηλικία, θα δημιουργήσουν ένα καλύτερο αύριο γεμάτο φως.