Πολυπολιτισμικότητα στην πράξη σε ένα διαφορετικό δίγλωσσο (ή μήπως τρίγλωσσο!) σχολείο

Αν κάποτε ένα ονειροπόλο παιδί οραματίστηκε την εκπαίδευση ως διαδραστικό παιχνίδι, τη μάθηση ως εμπειρία και τον κόσμο δίχως σύνορα, αυτό το παιδί ήταν η Μπίλη Κωνσταντάρα, η ιδρύτρια του ΔΕΣ! Η απενεχοποίηση της έννοιας «διαφορετικότητα» βρήκε μια θέση ανάμεσα στα παιδιά του σήμερα και αντικαταστάθηκε από τη λέξη «ποικιλία».
- 06/05/2025
- Κείμενο: Αλεξία Ζερβούδη
Είδα κάποτε σε ένα επεισόδιο σειράς κινουμένων σχεδίων, συγκεκριμένα στο «Ντίπα και Ανούπ», τα παιδιά πρωταγωνιστές να σκαρφίζονται δικές τους γιορτές φτιάχνοντας ένα πολυπολιτισμικό μίγμα από ποικίλες διεθνείς παραδόσεις. Απλώς επέλεγαν διαφορετικά κομμάτια από διαφορετικούς πολιτισμούς, με μοναδικό κριτήριο εάν τους αρέσει ή όχι, προσέθεταν και αφαιρούσαν στοιχεία και τα ενσωμάτωναν στο αποτέλεσμα φτιάχνοντας τελικά κάτι δικό τους. Αργότερα, διάβασα σε ένα βιβλίο για τα διαφορετικά σχήματα οικογενειών, όπου μεταξύ άλλων, ένα ζευγάρι γονιών με διαφορετικά πιστεύω, γιόρταζαν στο σπίτι τους πολλά ήθη κι έθιμα, διαφορετικών πολιτισμικών προελεύσεων. Σκέφτηκα, ότι ήταν μια καλή ιδέα, που αν χωρούσε σε ένα εκπαιδευτικό σύστημα, πραγματικά θα έκανε μεγάλη διαφορά ως προς την καλλιέργεια της ενσυναίσθησης, την κατανόηση του ποικιλόμορφου κόσμου μας και, όπως τραγούδησε κάποτε ο Τζον Λένον, τη θέληση των ανθρώπων να ζουν ειρηνικά.
Η Δρ. Μπίλη Κωνσταντάρα, ιδρύτρια και Διευθύνουσα Σύμβουλος του Διαδραστικού Ευρωπαϊκού Σχολείου, ενστερνιζόμενη αυτή την «καλή ιδέα», μας μιλά για την πολυπολιτισμικότητα στην πράξη!

Το ΔΕΣ είναι ένα αυθεντικό ευρωπαϊκό σχολείο ως προς τη δομή και τη λειτουργία του. Ποιες είναι οι βασικές διαφοροποιήσεις ως προς τις αρχές και τη φιλοσοφία του από ένα παραδοσιακό ελληνικό σχολείο;
Το ΔΕΣ είναι δίγλωσσο, διεθνές σχολείο. Ήδη από τα βασικά στοιχεία του τίτλου του, στοιχειοθετείται τόσο ο χαρακτήρας όσο και οι διαφοροποιήσεις του από το παραδοσιακό ελληνικό σχολείο. Είναι σημαντικό να αναφερθεί, ωστόσο, ότι οι διαφοροποιήσεις αυτές δεν αποξενώνουν το ΔΕΣ από τον και ελληνικό χαρακτήρα του, αντίθετα ενσωματώνουν τα στοιχεία που αποτελούν κομβικά σημεία της ελληνομάθειας σε ένα πρόγραμμα με Ευρωπαϊκό χαρακτήρα. Ένας από τους βασικούς πυλώνες της φιλοσοφίας του σχολείου είναι η διγλωσσία και η παράλληλη ενίσχυση του προγράμματος με μια επιπλέον ευρωπαϊκή γλώσσα, Γερμανικά, Γαλλικά ή Ισπανικά. Η γλωσσομάθεια έχει πολλαπλά οφέλη για τους μαθητές, όχι μόνο τους δίνει τα επικοινωνιακά, επιστημονικά και κοινωνικά εφόδια που χρειάζονται για τον κόσμο γύρω τους αλλά και τους δίνει την ικανότητα να μπορούν να σκεφθούν σε μια άλλη γλώσσα, να αντιληφθούν καλύτερα τον πολιτισμό και τη σκέψη άλλων, ευρωπαϊκών και μη, λαών.
Η ποιότητα του προγράμματος διασφαλίζεται, επιπλέον, από τον διεθνή χαρακτήρα του IB- Ιnternational Baccalaureate. Ο τρόπος διδασκαλίας, ο εμπλουτισμός του γνωστικού αντικειμένου, η κατάρτιση των εκπαιδευτικών και η δόμηση του προγράμματος με βάση τις αρχές του IB, καθιστούν το σχολείο ένα σύγχρονο, ευρωπαϊκό εκπαιδευτικό ίδρυμα. Ο ελληνικός χαρακτήρας του ΔΕΣ υποστηρίζεται μέσα από την συστηματική και σε βάθος διδασκαλία της ελληνικής που ακολουθεί την ορισμένη στοχοθεσία και πιστοποιεί το επίπεδο σπουδών των μαθητών. Η ιστορία και ο πολιτισμός της Ελλάδας διδάσκονται με τη σπουδαιότητα που αρμόζει και παίρνουν τη θέση τους όχι ως κάτι μεμονωμένο αλλά ως κομμάτι της ευρύτερης, ευρωπαϊκής και παγκόσμιας κοινότητας στην οποία ανήκουμε.
Άλλες θεμελιώδεις αρχές του ΔΕΣ αποτελούν η διαφοροποίηση στη διδασκαλία που επιτρέπει την ισότιμη ένταξη και συμπερίληψη όλων των μαθητών στη μαθησιακή διαδικασία. Στο πλαίσιο της διαφοροποίησης, η εκμάθηση των ελληνικών για τους ξενόγλωσσους μαθητές γίνεται μια ευχάριστη διαδικασία, σε ξεχωριστά γκρουπ όπου ανεξάρτητα από την τάξη που φοιτούν, μπορούν να μάθουν τα ελληνικά από την αρχή, στον δικό τους ρυθμό χωρίς αυτό να επηρεάζει τα λοιπά γνωστικά αντικείμενα ή τους συνομήλικους συμμαθητές τους που βρίσκονται σε υψηλότερο γνωστικό επίπεδο. Η ιδιαίτερη έμφαση που δίνει, επίσης, στη συναισθηματική και ψυχολογική ανάπτυξη των μαθητών, σε συνδυασμό με τα παραπάνω το καθιστά το πλέον φιλικό περιβάλλον για τους νέους μαθητές. Τα διαφοροποιά στοιχεία της ταυτότητας του ΔΕΣ από το παραδοσιακό ελληνικό σχολείο, σε συνδυασμό με την υψηλή ποιότητα του διδακτικού προγράμματος, είναι ο συνδυασμός που έχει οδηγήσει σε πολλές διακρίσεις των μαθητών του σε ελληνικούς και διεθνείς διαγωνισμούς, κυρίως μαθηματικών και STEM.
Πόσοι μαθητές φοιτούν συνολικά στα τέσσερα σχολεία (παιδικός σταθμός, νηπιαγωγείο, δημοτικό, γυμνάσιο) και πόσοι από αυτούς προέρχονται από άλλες χώρες;
Τα σχολεία ΔΕΣ έχουν την ποιότητα των μικρών, οικογενειακών σχολείων. Δεν είναι εμπορικός ο χαρακτήρας τους αλλά στοχεύει σε μια σχέση και διάδραση που μόνο με έναν μικρό αριθμό μαθητών μπορεί να εξασφαλιστεί. Ο συνολικός αριθμός των μαθητών μας και στα τέσσερα σχολεία δεν ξεπερνά τους 500. Στο σύνολο των μαθητών, περίπου το 70% του πληθυσμού θα λέγαμε ότι είναι ελληνικής καταγωγής ενώ το υπόλοιπο 30% μαθητές από άλλες χώρες. Αυτό σημαίνει ότι σε μια τάξη περίπου 20 μαθητών, περίπου οι 6-8 μαθητές είναι άλλης εθνικότητας. Οι χώρες προέλευσης των μαθητών είναι πολλές και διαφορετικές κι αυτό κάνει τον πολυεθνικό χαρακτήρα του ΔΕΣ ένα ιδιαίτερα ενδιαφέρον μωσαϊκό. Μεγάλο ποσοστό μαθητών μας έρχεται από την Αμερική, την Αγγλία, τον Καναδά, την Κίνα, την Ρωσία, την Ουκρανία, το Ιράν και πολλές άλλες χώρες όπως τη Δανία, τη Σουηδία, την Πορτογαλία, τη Γαλλία κ.ά.
Πως γίνεται υποδοχή αυτών των παιδιών και πως γίνεται αποδεκτός ο πολιτισμός τους; Ποια είναι τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά τους;
Οι αλλοεθνείς μαθητές μας γίνονται αποδεκτοί άμεσα και φυσικά, όπως οι μαθητές του ίδιου έθνους. Αποτελούν μέρος της κοινότητάς μας και απολαμβάνουν ένα διαφοροποιημένο πρόγραμμα που διασφαλίζει τη συμπερίληψή τους και τη διαμόρφωση ενός αρμονικού, κοινωνικού περιβάλλοντος. Ιδιαίτερα, από τις χώρες που αναφέρθηκαν, η Κίνα και το Ιράν παρουσιάζουν μεγάλες διαφορές από τις ευρωπαϊκές χώρες καθώς ο πολιτισμός τους είναι εξίσου μεγάλος, ιστορικός και «μακρινός». Είναι σημαντικό για εμάς και για τους ίδιους να αντιμετωπίζουμε την πολιτισμική τους ταυτότητα με σεβασμό και να τους ενσωματώνουμε στη σχολική κοινότητα χωρίς να αλλοιώνουμε τα εθνικά τους χαρακτηριστικά. Για τους λόγους αυτούς μέρος των σχολικών μας εκδηλώσεων αποτελούν και εκδηλώσεις για τις σημαντικές ημέρες της δικής τους εθνικότητας, οι οποίες οργανώνονται από το σχολείο, τους ίδιους τους μαθητές και τους γονείς τους και γιορτάζονται στο σχολείο μας με τη συμμετοχή όλων των μαθητών όπως οι δικές μας γιορτές και επέτειοι.
Γνωρίζοντας έναν συμμαθητή από άλλη χώρα
Ρωτήσαμε τους ίδιους τους μαθητές για την εμπειρία του να γνωρίζεις άτομα από διαφορετικές χώρες, τη φιλία που αναπτύσσουν και τη ζωή στο ΔΕΣ. Η Φαίδρα Παπαδάκη Πεσκίρη εξηγεί πόσο απλό και φυσικό είναι για ένα μικρό παιδί, να κάνει ένα νέο φίλο από άλλη χώρα: «Πηγαίναμε Α’ Δημοτικού, απλώς την ρώτησα αν θέλει να γίνουμε φίλες και μου είπε ναι! Από τότε, γίναμε οι καλύτερες φίλες. Η φιλία μας είναι πολύ δυνατή. Τίποτα δεν μπορεί να τη σπάσει, παρόλο που έχουμε διαφορετικές κουλτούρες και παραδόσεις».
Τα παιδιά έχουν πάντα κοινά ενδιαφέροντα, απ’ όπου κι αν προέρχονται, εξηγεί η Ντεσίλ από τον Λίβανο. «Δύο από τους κοντινούς μου φίλους είναι Έλληνες. Στην αρχή δεν γνωριζόμασταν καλά, αλλά όταν αρχίσαμε να παίζουμε μαζί στο διάλειμμα, ανακαλύψαμε ότι έχουμε πολλά κοινά! Μας αρέσει η ίδια μουσική, παίζουμε τα ίδια παιχνίδια, κ.ά. Αυτή η φιλία μού έμαθε ότι άνθρωποι από διαφορετικές χώρες μπορεί να έχουν διαφορετικούς τρόπους, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι ένας είναι καλύτερος από τον άλλο!»

Για τη φιλία μάς μίλησε και η Σεσίλια Φλασκή: «Έχω μια καλή φίλη από τον Λίβανο. Έχω μάθει πολλά νέα πράγματα μαζί της, όπως να δοκιμάζω παραδοσιακά φαγητά και να βλέπω χορούς από τον πολιτισμό της. Η φιλία μας με δίδαξε να είμαι πάντα καλή και να αποδέχομαι όλους, ανεξάρτητα από το πού προέρχονται ή ποιος είναι ο πολιτισμός τους.»
Πως νιώθει ένας μαθητής όταν ξεκινά σε ένα ελληνικό σχολείο, χωρίς να γνωρίζει ούτε μια λέξη στα ελληνικά;
Η ελληνική γλώσσα δεν είναι μόνο ένα χρήσιμο εργαλείο για το σχολείο. Πολλοί μαθητές, παρά τη δυσκολία στην αρχή της εκμάθησής της, εξερεύνησαν τη γλώσσα μας με ενδιαφέρον, ανακαλύπτοντας την ομορφιά της. «Η πρώτη μου σχολική χρονιά στο ΔΕΣ ήταν λίγο δύσκολη. Τα ελληνικά είναι δύσκολη γλώσσα και είχα κάποιες δυσκολίες στο να τη μάθω. Σύντομα βρήκα και άλλα παιδιά σαν εμένα, που όμως ήταν πιο προχωρημένα γιατί οι γονείς τους μιλούσαν ελληνικά. Οι δάσκαλοί μου με υποστήριξαν δίνοντάς μου επιπλέον ελληνικές εργασίες και με δίδαξαν να διαβάζω και να γράφω. Η ελληνική είναι πολύ όμορφη γλώσσα», περιγράφει η Αρίν, μαθήτρια από τον Λίβανο.
Η Μανέλι κατάγεται από το Ιράν και αφηγείται πως μέχρι το τέλος της πρώτης χρονιάς φοίτησής της στο ΔΕΣ, κατέκτησε τη θέση της ανάμεσα στους μαθητές. «Όταν μπήκα πρώτη φορά στο ΔΕΣ, δεν ήξερα καθόλου ελληνικά και ένιωθα νευρική. Οι δάσκαλοι ήταν ευγενικοί και εξηγούσαν στα αγγλικά, κάτι που με βοήθησε να αποκτήσω αυτοπεποίθηση. Εφόσον το ΔΕΣ χρησιμοποιεί και τις δύο γλώσσες, αγγλικά και ελληνικά, μπορούσα να παρακολουθώ τα μαθήματα στα αγγλικά. Μέχρι το τέλος της χρονιάς, ένιωθα περήφανη για το πόσα έμαθα και για το ότι έγινα κομμάτι του σχολείου».
Ίσως η δυσκολία της γλώσσας είναι κάτι που περισσότερο φοβούνται οι γονείς, παρά τα παιδιά. Ένας ακόμα μαθητής από τον Λίβανο, ο Νάρεγκ, εξηγεί: «Η πρώτη μου χρονιά στο ΔΕΣ δεν ήταν τόσο δύσκολη. Δεν ήξερα καθόλου ελληνικά, αλλά ένιωσα πολύ ευπρόσδεκτος γιατί όλοι οι συμμαθητές και οι δάσκαλοί μου μιλούσαν στα αγγλικά. Ήταν όλοι υπομονετικοί και δεν με κορόιδευαν καθόλου. Με τη βοήθεια των δασκάλων, άρχισα να κάνω επιπλέον μαθήματα ελληνικών και πολύ γρήγορα άρχισα να μιλάω και να γράφω στα ελληνικά. Τώρα μου αρέσει πολύ να μιλάω ελληνικά με τους φίλους μου στο σχολείο!».

Η Ντίμπα από το Ιράν αφηγείται τις δυσκολίες της πρώτης χρονιάς στο σχολείο, τη μετέπειτα πορεία της και το καταφύγιο της φιλίας: «Ήρθα στην Ελλάδα όταν ήμουν 6 χρονών. Ξεκίνησα το ΔΕΣ στο νηπιαγωγείο. Η χρονιά είχε ήδη προχωρήσει όταν ξεκίνησα, χωρίς να γνωρίζω λέξη ελληνικά και με δυσκολία στα αγγλικά. Μέσα σε αυτά τα 3,5 χρόνια, είχα την ευκαιρία να γνωρίσω τον ελληνικό πολιτισμό και την κοινότητα γύρω μου, ενώ παράλληλα μάθαινα αγγλικά και ελληνικά. Κοιτώντας πίσω, βλέπω τεράστια διαφορά στις γνώσεις μου. Κάθε τάξη ήταν πιο διασκεδαστική από την προηγούμενη».
Η πρώτη σχολική χρονιά της Σάσα από τη Ρωσία συνέπεσε με την πρώτη χρονιά του COVID. «Η εκπαίδευση έγινε διαδικτυακή τον Μάρτιο, τη στιγμή που μόλις είχα αρχίσει να μαθαίνω ελληνικά. Η δεύτερή μου χρονιά ήταν επίσης επηρεασμένη από τον COVID, αλλά στην αμέσως επόμενη, είχα την πρώτη μου “κανονική” σχολική χρονιά, όπου έμαθα σωστά ελληνικά, εξέπληξα τόσο τους δασκάλους όσο και τους γονείς μου και από τότε εξελίσσομαι σταθερά και ευτυχισμένα».
«Στο ΔΕΣ πιστεύουμε στην τριγλωσσία»
Η εκμάθηση μιας ξένης γλώσσας αποτελεί αναμφισβήτητα έναν δίαυλο επικοινωνίας. Η σπουδαιότητά της είναι μεγάλη καθώς καταργεί τα πνευματικά σύνορα και δημιουργεί νέες προσλαμβάνουσες που επιτρέπουν την ουσιαστική κατανόηση του πολιτισμού, τον τρόπο σκέψης και έκφρασης, τις νοηματικές συνδέσεις ανάμεσα στις σκέψεις και στις λέξεις που προκύπτουν από την διαφορετική κουλτούρα.
Η ηλικία που μαθαίνει κάποιος μια ξένη γλώσσα είναι συχνά καθοριστική για το γνωστικό βάθος και την ουσιαστική κατάκτησή της. Ποια είναι η χρυσή συνταγή του ΔΕΣ; Η Δρ. Κωνσταντάρα απαντά «Σε νεαρές ηλικίες η εκμάθηση της γλώσσας γίνεται εύκολη υπόθεση, πολύ περισσότερο όταν η έκθεση σε αυτήν είναι συστηματική, καθημερινή και ακολουθεί μοτίβα έκθεσης στον αλλόγλωσσο ήχο παιγνιωδών και διαδραστικών μεθόδων διδασκαλίας, πριν ξεκινήσει η δομημένη διδασκαλία και εκμάθηση. Η διαδικασία αυτή είναι χρονοβόρα και ενώ ξεκινά από πολύ νεαρή ηλικία, αποδίδει καρπούς σταδιακά, αλλά ουσιαστικά, κυρίως μέσα από βιωματικές διεργασίες που διασφαλίζουν όχι μόνο τις επικοινωνιακές δεξιότητες αλλά και την πολυπολιτισμικότητα της πολυγλωσσίας. Για τους λόγους αυτούς στο ΔΕΣ πιστεύουμε στην τριγλωσσία. Η ηλικία των μαθητών μας στο δημοτικό επιτρέπει την απρόσκοπτη εκμάθηση περισσότερων ξένων γλωσσών. Καθώς τα αγγλικά και τα ελληνικά είναι ουσιαστικά σε επίπεδο μητρικής γλώσσας, η βιωματική και διαδραστική εκμάθηση της γερμανικής, γαλλικής ή ισπανικής γλώσσας αποτελούν μια προσθήκη που εισέρχεται στον πνευματικό ορίζοντα των μαθητών με συστηματοποίηση τέτοια που οδηγεί σε αφομοίωση χωρίς να δημιουργεί καμία σύγχυση αφενός και αφετέρου χωρίς να δημιουργεί την αίσθηση πίεσης στους μαθητές».

Οι γιορτές που τιμούν, μαθαίνουν και ενώνουν
«Είναι σημαντικό για εμάς να υπάρχει ισορροπία ανάμεσα στις διαφορετικές εθνικότητες του σχολείου μας και στην ελληνική του ταυτότητα. Για τον λόγο αυτόν, εκτός από τις εθνικές επετείους και τις θρησκευτικές μας εορτές, θεωρούμε -όπως ανέφερα και νωρίτερα- μεγάλης σημασίας το να ενσωματώνουμε στοιχεία και εορτασμούς που αφορούν άλλους πολιτισμούς. Όχι μόνο πιστεύουμε ότι κάτι τέτοιο αποτελεί ένδειξη σεβασμού και αποδοχής προς τους ίδιους αλλά αποτελεί και εξαιρετική ευκαιρία για εμάς να βιώνουμε νέες συγκινήσεις, να γνωρίζουμε καλύτερα τους ανθρώπους τις κοινότητας μας, να καταλαβαίνουμε τις δικές τους ανάγκες και να αποκτούμε γνώσεις και εμπειρίες που διαμορφώνουν τη σκέψη και τον χαρακτήρα μας» υπογραμμίζει η Δρ. Κωνσταντάρα.
Μέσα από τα μάτια της Σαμίν από το Ιράν, η Κινεζική Πρωτοχρονιά είναι κάτι το «πραγματικά εκπληκτικό και όμορφο». Περιγράφοντας την εμπειρία της εξιστορεί «Υπήρχαν πολύχρωμες διακοσμήσεις, συναρπαστικοί χοροί και νόστιμο φαγητό. Ως άτομο από το Ιράν, μου άρεσε να συγκρίνω αυτή τη γιορτή με τη δική μας Πρωτοχρονιά, το Nowruz» και εξηγεί «Το Nowruz αφορά την άνοιξη, ένα ειδικό τραπέζι που λέγεται Haft-Seen, και το να είσαι με την οικογένεια. Και οι δύο γιορτές είναι γεμάτες χαρά και νέα ξεκινήματα, αλλά η καθεμία έχει τον δικό της ξεχωριστό τρόπο να γιορτάζει. Αισθάνομαι πολύ τυχερή που βρίσκομαι σε αυτό το σχολείο, όπου όλοι είναι φιλικοί και μπορώ να μαθαίνω για διαφορετικούς πολιτισμούς. Με κάνει να εκτιμώ πόσο όμορφος και ενδιαφέρον είναι ο κόσμος μας!».
Εκτός από την Κινεζική και την Ιρανική Πρωτοχρονιά, στο ΔΕΣ εορτάζονται τα Χριστούγεννα, η 28η Οκτωβρίου, η 25η Μαρτίου, οι τρεις Ιεράρχες, το Halloween και οι Απόκριες, η Καθαρά Δευτέρα, η έναρξη της Σαρακοστής, το Πάσχα αλλά και το Easter Bunny με κυνήγι γλυκισμάτων και του Πασχαλινού λαγού στον φυσικό προαύλιο χώρο του σχολείου. Το ΔΕΣ γιορτάζει επίσης τις ημέρες κρέπας και τορτίγιας, την ημέρα του St. Patrick και άλλες παραδοσιακές ημέρες, διαφορετικών λαών. «Η σκοπιμότητα είναι μέσα από αυτό το μωσαϊκό να κατανοήσουν οι μαθητές ότι η συνύπαρξη είναι μια γιορτινή συνθήκη, μια συνθήκη που μας ενώνει και να νιώθουν όλοι μέρος της μεγάλης, ισότιμης ομάδας του σχολείου».
Διεθνές Φεστιβάλ Φαγητού στο ΔΕΣ
Το φαγητό υπήρξε ανέκαθεν κοινωνική στιγμή, πολύ περισσότερο υπήρξε πάντα αυτό που πρωτίστως επιδιώκει να γευτεί κάθε ταξιδιώτης. Είναι η πρώτη και βασική γνωριμία μας με κάθε ξένο πολιτισμό καθώς οι γεύσεις συχνά μας φέρνουν πιο κοντά στις συνήθειες των λαών. Συχνά τα στοιχεία του πολιτισμού που αποτυπώνονται στο φαγητό δημιουργούν την αίσθηση ότι μεταξύ μας υπάρχουν πολλά κοινά ή διαφορετικά στοιχεία που όμως τελικά μας είναι αρεστά. Είναι γεγονός ότι η γαστρονομία είναι διεθνής γλώσσα, καθώς και η αγάπη μας για το φαγητό είναι πανανθρώπινο φαινόμενο. Μέσα από το φαγητό, τις διαφορετικές χώρες και γεύσεις του φεστιβάλ γίνεται ξεκάθαρο ότι αυτός ο πλουραλισμός έχει πάντοτε μεγαλύτερο ενδιαφέρον και σίγουρα προσφέρει ευκαιρίες για νέες γευστικές ανακαλύψεις. Αυτή ήταν και η αρχική σκέψη που ενέπνευσε την οργάνωση του φεστιβάλ φαγητού.
Το Διεθνές Φεστιβάλ φαγητού στο ΔΕΣ εγκαινιάζει την περίοδο λήξης του σχολικού έτους. Αποτελεί μια ιδιαίτερη και αγαπητή γιορτή γιατί επισφραγίσει με τον πιο εκφραστικό τρόπο τη συνύπαρξη μας και την αρμονία της κοινότητας του σχολείου. «Η ιδέα ξεκίνησε σε συνεργασία με τον σύλλογο γονέων του σχολείου μας που εκπροσωπείται από αλλοεθνείς μαμάδες! Ο σκοπός ήταν να οργανωθεί μια γιορτή τέτοια που να δώσει την ευκαιρία σε όλες τις εθνικότητες του σχολείου να παρουσιάσουν τον χαρακτήρα, τις γεύσεις και τα αγαπημένα φαγητά της χώρας τους, να έρθουν σε επαφή και να δημιουργήσουν μια ενοποιητική εμπειρία στους μαθητές και στους γονείς τους. Εκτός αυτού, στόχος ήταν να αποτελέσει το Φεστιβάλ έναν συμβολισμό της αρμονικής και ισορροπημένης ένωσης πολιτισμών που συμβαίνει στο σχολείο μας. Όπως οι γεύσεις, τα αρώματα και οι υφές συνυπάρχουν χωρίς να εξουδετερώνουν η μια την άλλη αλλά δημιουργώντας ενδιαφέρουσες ενώσεις έτσι και ο πληθυσμός μας συνυπάρχει διατηρώντας την ταυτότητα του και εμπλουτίζοντας τη βιωματική και γνωστική εμπειρία του.
Σε συνδυασμό με το φαγητό στη διάρκεια του Φεστιβάλ, οι διαφορετικές χώρες παρουσιάζουν και στοιχεία του πολιτισμού τους, μουσικές, ιδιαίτερα χαρακτηριστικά και συνήθειες, αλλά και αντικείμενα που συνοδεύουν το φαγητό τους, ώστε η γαστρονομική τους συμβολή να πλαισιώνεται πιο ολοκληρωμένα από την πολιτισμική.
Διαδραστικό Ευρωπαϊκό Σχολείο
Παιδικός Σταθμός: Καλύμνου 9Α, Βάρη| Τηλ: 210-9689426
Νηπιαγωγείο: Δεμέστιχα 4, Βάρκιζα| Τηλ: 210-8974143
Δημοτικό: Λόφος Μπαράκου (πάνω από Ribas), Βάρκιζα | Τηλ: 210-9656691
Γυμνάσιο: Αγία Μαρίνα Κορωπίου | Τηλ: 210-9656691
www.deschool.eu
Facebook | Instagram | YouTube