«Το σπίτι των μικρών»: Ένας χώρος ασφαλής, που ανήκει στα παιδιά

Το σχολείο είναι το δεύτερο σπίτι των παιδιών. Όταν πηγαίνουν με χαρά κάθε ημέρα στο σχολείο, τότε σίγουρα κάτι γίνεται σωστά. Ο παιδικός σταθμός– νηπιαγωγείο «Το σπίτι των μικρών» στον Άλιμο, είναι ο ασφαλής χώρος που χρειάζεται κάθε παιδί για να είναι ο εαυτός του.
- 18/06/2025
- Κείμενο: Αλεξία Ζερβούδη
- Φωτογραφίες: Ιωάννα Μορφινού
Το σχολείο βρίσκεται σε μια ήσυχη περιοχή στον Άλιμο με εσωτερικό χώρο 320 τ.μ, κήπο 800 τ.μ και είναι κτισμένο με προδιαγραφές για χώρο εκπαίδευσης. Όλες οι τάξεις έχουν πρόσβαση στον κήπο, δίνοντας τη δυνατότητα τα προγράμματα να εξελίσσονται τόσο μέσα στην τάξη όσο και έξω από αυτήν. Εκεί, τα παιδιά έρχονται σε επαφή με φυσικά υλικά όπως το χώμα, το νερό, τα φυτά και τα δέντρα. «Επιλέγουμε και τη φύση ως περιβάλλον μάθησης, γιατί ο άνθρωπος είναι φτιαγμένος να μαθαίνει μέσα από αυτήν. Στη φύση γεννιούνται οι πιο καθαρές και ζωντανές σκέψεις. Το παιδί σκέφτεται με εικόνες, νιώθει χαρά και απολαμβάνει τη γνώση μέσα από την εμπειρία».
Η κα Φωτεινή Τζιβίλογλου, ιδιοκτήτρια του Κέντρου Προσχολικής Αγωγής – Νηπιαγωγείου «Το σπίτι των μικρών», υπογραμμίζει τη σημασία και την έννοια της ασφάλειας και εξηγεί πως «Στο σχολείο, το παιδί διαπιστώνει πως και άλλοι άνθρωποι μπορεί να το αγαπήσουν πέρα από την οικογένειά του». Ο χώρος και οι άνθρωποι του σχολείου γίνονται μέρος της ζωής του, μια μικρή κοινωνία, σαν αυτή που θα συναντήσει αργότερα, στο «μεγαλύτερο» σχολείο και μετέπειτα στη ζωή πέρα από τις σχολικές δομές. Το «Σπίτι των μικρών» είναι ακριβώς στα μέτρα του παιδιού σε αυτό το στάδιο κοινωνικοποίησης, στη διαδικασία της ένταξης, στην καλλιέργεια του αισθήματος του «να ανήκεις κάπου», να βρίσκεις τον ρόλο σου μέσα στην ομάδα και να μπορείς να λειτουργείς συνεργατικά. Εδώ, το παιδί μαθαίνει πως υπάρχουν δικαιώματα αλλά και υποχρεώσεις, ενώ ταυτόχρονα μπορεί να μοιράζεται πράγματα και να στηρίζεται στις δικές του δυνάμεις. Σύμφωνα με τη φιλοσοφία του σχολείου, ο ασφαλής χώρος – φυσικός και νοητός – θέτει τις βάσεις για την κατάκτηση της ανεξαρτησίας.
Όσον αφορά για το μαθησιακό κομμάτι, αναφέρει «Σχεδιάζουμε προγράμματα που ταιριάζουν στη φυσική ανάπτυξη και τα ενδιαφέροντα των παιδιών. Μέσα από βιωματικές εμπειρίες, μαθαίνουν να καταλαβαίνουν τις σκέψεις τους, τις ανάγκες τους, τα συναισθήματα τους και τον τρόπο που βλέπουν τον κόσμο γύρω τους. Έτσι, αποκτούν καλύτερη γνώση του εαυτού τους και του περιβάλλοντός τους, ώστε να συνειδητοποιούν τι ζουν κάθε στιγμή και να επιλέγουν με επίγνωση πώς θα δράσουν».
Η ασφάλεια γεννά την ανεξαρτησία
Η αγάπη και ο σεβασμός είναι άρρηκτα συνδεδεμένα μεταξύ τους. Η φιλοσοφία του σχολείου είναι βασισμένη σε αυτή τη σχέση αγάπης και σεβασμού προς το παιδί, την προσωπικότητα και τον χαρακτήρα του. «Κάθε παιδί είναι διαφορετικό κι είναι σημαντικό να το αποδεχόμαστε όπως είναι, να του δείχνουμε θαυμασμό για όσα προσπαθεί να καταφέρει μόνο του. Εμείς, απλώς του δίνουμε τον χώρο να το κάνει. Όπως λέμε στους γονείς, ανεξάρτητα από τις προσδοκίες και τις απαιτήσεις μας, πρέπει να “ακούμε” το παιδί και να το αφήνουμε να εξελιχθεί στον δικό του ρυθμό, με τον δικό του τρόπο. Ο ρόλος του σχολείου είναι να δώσει τα ερεθίσματα κι έπειτα, ξεχωριστά στο κάθε παιδί, να στέκεται δίπλα του, στη διαδρομή της γνώσης και της δημιουργίας», επισημαίνει η κα Τζιβίλογλου.
Η ατομική προσέγγιση του κάθε παιδιού έχει σαφώς σχέση με την ηλικία του. Αλλά και παιδιά στην ίδια ηλικία χρειάζονται εξατομικευμένη προσοχή και φροντίδα. Το κάθε παιδί φέρει τα δικά του γονίδια, το δικό του δείκτη νοημοσύνης, τη δική του αγωγή από την οικογένεια και, τέλος, το δικό του “ταμπεραμέντο” ως άτομο. Οι ανασφάλειες των παιδιών, τις οποίες είναι φυσικό να έχουν κι εκείνα όπως όλοι μας, μπορούν να ξεπεραστούν καθώς διαμορφώνει τον χαρακτήρα του στις μικρές ηλικίες, τις τόσο κρίσιμες μέχρι τα 5 έτη.
Στο μικροκλίμα του σχολείου, το παιδί γνωρίζει όλες τις πτυχές της κοινωνίας και είναι φυσικό να συναντήσει και την αποτυχία. Βιωματικά, δοκιμάζοντας τις δυνατότητές του, μαθαίνει ότι και τα λάθη είναι μέρος της ζωής και πως μόνο δοκιμάζοντας φτάνει κανείς στο επιθυμητό αποτέλεσμα και στη χαρά της επιτυχίας.
Η εκπαίδευση των μικρών μέσα σε έναν πολύχρωμο κόσμο
Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα στο «Σπίτι των μικρών» βασίζεται στις αρχές της βιωματικής προσέγγισης της γνώσης. Η επιλογή των εκπαιδευτικών θεμάτων στηρίζεται στα ενδιαφέροντα και τα βιώματα των παιδιών και απαιτεί την ενεργητική συμμετοχή τους. «Kάθε παιδί έχει δική του πορεία προς τη μάθηση και δικό μας μέλημα είναι να αξιοποιήσουμε τα βιώματά του και να του ενισχύσουμε τα ενδιαφέροντά του ώστε να ακολουθήσει τον δρόμο προς την κατάκτηση της γνώσης. Μεγάλη σημασία έχει για εμάς η σωστή οργάνωση και ο σχεδιασμός του μαθησιακού περιβάλλοντος. Παρέχουμε στα παιδιά ένα εμπλουτισμένο περιβάλλον, γεμάτο κίνητρα για μάθηση».
Εκτός από τη δημιουργικότητα, τη φαντασία, την εφευρετικότητα και την έκφραση συναισθημάτων και σκέψεων, τα παιδιά εξερευνούν τον γραπτό και τον προφορικό λόγο, τη γραφή, καλλιεργούν τη μαθηματική σκέψη και την περιβαλλοντική συνείδηση. Σε όλους τους τομείς, η εξερεύνηση, ο πειραματισμός και οι παιδαγωγικές δραστηριότητες κάνουν τη μάθηση να μοιάζει με παιχνίδι, σχεδιασμένη ακριβώς έτσι ώστε όλα να γίνονται ευχάριστα και κατανοητά από τα παιδιά.
Τμήματα ανά ηλικιακό γκρουπ και δραστηριότητες
Το σχολείο δέχεται παιδιά από 2 χρόνων – 6 χρόνων και η μάθηση προσαρμόζεται με τις ανάγκες κάθε ηλικίας.
- Στην ηλικία των 2–3 ετών, τα παιδιά αναπτύσσουν αυτονομία σε βασικά πράγματα, γλώσσα και κινητικές δεξιότητες. Μέσα από το παιχνίδι μαθαίνουν να εκφράζονται και να συνεργάζονται σε ασφαλές περιβάλλον.
- Στην ηλικία των 3-4 το πρόγραμμα στηρίζει τη μάθηση μέσα από το παιχνίδι και τη συνεργασία. Τα παιδιά αναπτύσσουν γλωσσικές, κινητικές και κοινωνικές δεξιότητες και καλλιεργούν την αυτοεκτίμηση τους. Μέσα από βιωματικές εμπειρίες μαθαίνουν για τον εαυτό τους σε ένα υποστηρικτικό περιβάλλον.
- Στα 4-5 έτη, τα παιδιά κάνουν σημαντικά βήματα στη μάθηση και την ανάπτυξη τους. Κατανοούν γλωσσικές και μαθηματικές έννοιες και γίνονται πιο αυτόνομα, ενώ η επιβράβευση και η θετική ανατροφοδότηση ενισχύουν την ανάπτυξη τους.
- Στην ηλικία των 5-6 τα παιδιά συνεργάζονται σε ομάδες, εκφράζουν ιδέες και προτείνουν λύσεις. Ενισχύουν την αυτοπεποίθηση και αναπτύσσουν κριτική σκέψη και προφορικό λόγο. Επίσης, μαθαίνουν την κοινωνική αλληλεπίδραση και την υπευθυνότητα μέσω της ομαδικής δουλειάς.
Οι μαθητές στο «Σπίτι των μικρών» έρχονται σε πρώτη επαφή με την Αγγλική γλώσσα, τον χορό και τη μουσικοκινητική, μαθαίνουν να εκφράζονται μέσω της δραματοποίησης και διοργανώνουν τις δικές τους θεατρικές παραστάσεις. Όλο τον χρόνο, διενεργούνται βιωματικές εκπαιδευτικές επισκέψεις, επισκέψεις σε μουσεία και τα παιδιά παρακολουθούν θεατρικές παραστάσεις και εκπαιδευτικές ταινίες.
Όσο για τα διαλείμματα, είναι άκρως απολαυστικά, καθώς τα παιδιά μπορούν να παίξουν ελεύθερα στον κήπο των 800τμ του σχολείου, μέσα στον οποίο υπάρχει οργανωμένη παιδική χαρά. Στον ίδιο προαύλιο χώρο, παιδιά διδάσκονται τένις, στο πλαίσιο των δραστηριοτήτων που παρέχει το σχολείο.