Νέα Σμύρνη: Το πρώτο πλήρως αυτοματοποιημένο σούπερ μάρκετ χωρίς υπαλλήλους και ταμεία
Πώς λειτουργεί ένα σούπερ μάρκετ χωρίς υπαλλήλους και ταμεία για κάποιες ώρες; Το πρώτο πλήρως αυτοματοποιημένο κατάστημα άνοιξε στη Νέα Σμύρνη, φέρνοντας στην περιοχή μια νέα εμπειρία αγορών.
- 30/09/2025, 15:16
- Κείμενο: Γιώργος Λαμπίρης
Η ιδέα ενός καταστήματος που λειτουργεί χωρίς ταμεία και προσωπικό φάνταζε πριν από λίγα χρόνια σχεδόν επιστημονική φαντασία. Κι όμως, το 2016 η Amazon έκανε το πρώτο βήμα στις Ηνωμένες Πολιτείες, παρουσιάζοντας το Amazon Go, το οποίο αποτέλεσε το πρώτο πλήρως αυτοματοποιημένο σημείο πώλησης παγκοσμίως. Η αρχική του λειτουργία περιορίστηκε στα κεντρικά γραφεία της εταιρείας, όπου εξυπηρετούσε αποκλειστικά εργαζομένους της. Δύο χρόνια αργότερα, τον Ιανουάριο του 2018, άνοιξε τις πόρτες του και στο ευρύ κοινό, εγκαινιάζοντας μια νέα πραγματικότητα για το λιανικό εμπόριο.
Το πρώτο αυτό κατάστημα επικεντρώθηκε σε έτοιμα γεύματα, βασικά είδη παντοπωλείου και αλκοολούχα ποτά. Ακολούθησε το 2020 ένα δεύτερο σημείο στο Σιάτλ, στην περιοχή Capitol Hill, με πιο διευρυμένη γκάμα προϊόντων. Τον Μάρτιο της ίδιας χρονιάς η Amazon προχώρησε σε ακόμη πιο ριζοσπαστική κίνηση: άρχισε να παραχωρεί την τεχνολογία σε τρίτους λιανοπωλητές, επιτρέποντάς τους να εφαρμόσουν το μοντέλο αγορών χωρίς ταμίες στα δικά τους καταστήματα. Έτσι, η εμπειρία του «τα παίρνω και φεύγω» χωρίς καμία ανθρώπινη διαμεσολάβηση έγινε διαθέσιμη σε περισσότερους καταναλωτές.
Στην Ελλάδα, το συγκεκριμένο τεχνολογικό μοντέλο έκανε το ντεμπούτο του μόλις πρόσφατα, με το Smart Shop στη Νέα Σμύρνη. Το κατάστημα ανήκει στην Core Innovations, θυγατρική του ομίλου Motor Oil, και σηματοδοτεί μια τομή στον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβανόμαστε την καθημερινή αγορά τροφίμων και ειδών πρώτης ανάγκης.
Πώς λειτουργεί ο συγκεκριμένος τύπος καταστήματος
Σύμφωνα με τον γενικό διευθυντή της εταιρείας, Λευτέρη Γιαννακουδάκη, το νέο κατάστημα υπόσχεται «ανατροπή της κλασικής αγοραστικής εμπειρίας». Μέχρι τις 11 το βράδυ λειτουργεί με την παρουσία προσωπικού, αλλά από εκείνη την ώρα έως τις 7 το πρωί μετατρέπεται σε αυτόνομο mini market χωρίς υπαλλήλους. Τότε όλα γίνονται ψηφιακά, από την είσοδο μέχρι την πληρωμή, με το σύστημα να περνάει σε «αυτόματο πιλότο».
Η διαδικασία εισόδου είναι χαρακτηριστική: ο πελάτης σκανάρει την τραπεζική του κάρτα σε ειδικό μηχάνημα στην είσοδο, δηλώνει το email του και επιβεβαιώνει ότι είναι άνω των 18 ετών. Η διαδικασία ολοκληρώνεται σε δευτερόλεπτα, με το σύστημα να δεσμεύει προσωρινά 3 ευρώ, ποσό που είτε συμψηφίζεται με την αγορά είτε επιστρέφεται αν δεν πραγματοποιηθεί συναλλαγή. Η πόρτα ανοίγει αυτόματα και ο καταναλωτής μπορεί να ψωνίσει χωρίς καμία ανθρώπινη παρέμβαση.
Στο εσωτερικό, το κατάστημα διαθέτει περίπου 2.500 προϊόντα, με δυνατότητα να φτάσει τα 2.800. Η γκάμα καλύπτει όλες τις καθημερινές ανάγκες: από ψυγείο και είδη παντοπωλείου μέχρι σνακ, αναψυκτικά και ποτά. Επιπλέον, το σημείο λειτουργεί και ως χώρος παραλαβής ηλεκτρονικών παραγγελιών από το e-shop της Core Innovations, γεφυρώνοντας τον φυσικό με τον ψηφιακό κόσμο της λιανικής.
Το εγχείρημα της Νέας Σμύρνης δεν αποτελεί μεμονωμένη κίνηση. Αντίθετα, η Core Innovations βλέπει σε αυτό το πιλοτικό project το πρώτο βήμα για ένα νέο μοντέλο λιανεμπορίου. Η εταιρεία διαθέτει σήμερα δίκτυο 28 καταστημάτων, τα οποία λειτουργούν ως αυτόνομες μονάδες. Η εμπειρία που θα αποκτηθεί από το Smart Shop θα χρησιμοποιηθεί ως οδηγός για την πιθανή επέκταση του concept, είτε με νέα σημεία είτε μέσω συνεργασιών τύπου franchise.

Αξιοσημείωτο είναι το πώς λειτουργεί το σύστημα καταγραφής και χρέωσης των προϊόντων. Πλήθος καμερών τοποθετημένων στην οροφή παρακολουθεί κάθε κίνηση του πελάτη. Όταν αφαιρεί ένα προϊόν από το ράφι και το βάζει στην τσάντα του, το λογισμικό αναγνωρίζει το είδος και καταγράφει την αξία του στον λογαριασμό του. Με την έξοδο από το κατάστημα, η τελική χρέωση γίνεται αυτόματα στην κάρτα που είχε δηλωθεί στην είσοδο.
Το κατάστημα της Νέας Σμύρνης ανήκει στην κατηγορία των convenience stores, δηλαδή μικρών σημείων ευκολίας που συνδυάζουν γρήγορη εξυπηρέτηση και ευρεία γκάμα ειδών. Η Core Innovations φιλοδοξεί σταδιακά να μετατρέψει όλα τα καταστήματα που απέκτησε μετά την εξαγορά της αλυσίδας Twenty 4 Shopen σε Smart Shops, συνολικά 25 σημεία, ενώ σχεδιάζει και τη λειτουργία δύο ακόμη καταστημάτων εκτός πρατηρίων καυσίμων.
Ορατό το ενδεχόμενο δημιουργίας αντίστοιχων σούπερ μάρκετ και εντός των πρατηρίων της Shell
Δεν αποκλείεται, πάντως, να δούμε στο μέλλον Smart Shops και εντός πρατηρίων Shell, καθώς ο κ. Γιαννακουδάκης δεν απέκλεισε ένα τέτοιο ενδεχόμενο. Υπενθυμίζεται ότι μετά τη λήξη της συνεργασίας της Coral με την ΑΒ Βασιλόπουλος, που αφορούσε 79 καταστήματα AB Shop & Go σε πρατήρια Shell, τα σημεία αυτά μετονομάστηκαν ήδη σε Smart Shop.
Με λίγα λόγια, η τεχνολογία που πριν λίγα χρόνια παρουσιάστηκε ως καινοτομία από την Amazon στις ΗΠΑ, σήμερα βρίσκει εφαρμογή και στην ελληνική αγορά. Το κατάστημα της Νέας Σμύρνης είναι το πρώτο κομμάτι ενός ευρύτερου παζλ που μπορεί να αλλάξει ριζικά τον τρόπο που ψωνίζουμε. Και το αν οι Έλληνες καταναλωτές θα αγκαλιάσουν την ιδέα του πλήρως αυτόνομου μίνι μάρκετ, μένει να φανεί στα επόμενα βήματα της Core Innovations.