Πώς να αντιμετωπίσετε την αύξηση στην τιμή του ηλεκτρικού ρεύματος

Το καλοκαίρι του 2025 βρίσκει την ελληνική αγορά ηλεκτρικής ενέργειας αντιμέτωπη με ένα νέο κύμα αυξήσεων, το οποίο – σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις – δεν αποτελεί μια παροδική μεταβολή, αλλά την απαρχή μιας περιόδου συνεχούς πίεσης για τον καταναλωτή.
- 13/06/2025
- Κείμενο: Γιώργος Λαμπίρης
- Φωτογραφίες: Ιωάννα Μορφινού
Οι πρώτες ενδείξεις από τον Ιούνιο επιβεβαιώνουν τις εκτιμήσεις των ειδικών, καθώς οι τιμές χονδρικής εμφανίζονται αισθητά αυξημένες σε σχέση με τον Μάιο, γεγονός που αποδίδεται κυρίως στην πρόωρη άφιξη του καύσωνα και στην έντονη αύξηση της ζήτησης. Τα Συμβόλαια Μελλοντικής Εκπλήρωσης (futures), όπως δημοσιεύονται στην επίσημη ιστοσελίδα του European Energy Exchange, προειδοποιούν για μια θερμή – κυριολεκτικά και μεταφορικά – συνέχεια μέσα στους μήνες που ακολουθούν.
Η εμπειρία του περσινού καλοκαιριού είναι ακόμη νωπή. Τον Ιούλιο του 2024, οι χονδρεμπορικές τιμές ενέργειας αυξήθηκαν σημαντικά, φτάνοντας έως και 30%, και οι πάροχοι αντέδρασαν με διαφορετικούς τρόπους: κάποιοι απορρόφησαν μέρος του κόστους για να προστατεύσουν τη βάση των πελατών τους, ενώ άλλοι επέλεξαν να μεταφέρουν εξ ολοκλήρου τις αυξήσεις στα τελικά τιμολόγια, οδηγώντας έτσι τους καταναλωτές σε λογαριασμούς αυξημένους ακόμη και κατά 66% σε υψηλές καταναλώσεις. Εκείνη την περίοδο, τα futures για τους μήνες Ιούλιο και Αύγουστο είχαν προειδοποιήσει για τιμές που κινούνταν στα επίπεδα των 125 έως 132 ευρώ ανά MWh, και δυστυχώς επαληθεύτηκαν.
Η κρατική παρέμβαση, παρά τις προσδοκίες, ήταν περιορισμένη. Ένα μικρό επίδομα ρεύματος δόθηκε, ενώ και οι επιχειρήσεις επωμίστηκαν δυσανάλογο βάρος στα τιμολόγιά τους.
Πολλοί καταναλωτές πλήρωσαν το τίμημα αυτής της στασιμότητας. Χιλιάδες νοικοκυριά είδαν τους λογαριασμούς τους να διπλασιάζονται ή ακόμη και να τριπλασιάζονται, καθώς είτε δεν πρόλαβαν να αντιδράσουν, είτε δίστασαν να αλλάξουν πρόγραμμα, είτε αφέθηκαν στην προσμονή μιας κρατικής λύσης που τελικά δεν ήρθε. Η φράση «δεν βαριέσαι, τώρα θα πάω διακοπές» αποδείχθηκε καταστροφική, καθώς τον Σεπτέμβριο πολλοί βρέθηκαν με ληξιπρόθεσμες οφειλές, εκκρεμείς διακανονισμούς και σοβαρές δυσκολίες στην αποπληρωμή, λίγο πριν την έναρξη της σχολικής χρονιάς.

Οι τηλεφωνικές γραμμές εξυπηρέτησης γέμισαν από αιτήματα για αλλαγή προγράμματος. Η αναμονή ξεπερνούσε τα είκοσι λεπτά, και όταν επιτέλους ο ενδιαφερόμενος συνδεόταν με εκπρόσωπο, τα προγράμματα που τον ενδιέφεραν είχαν ήδη αποσυρθεί από την αγορά. Η πραγματικότητα είναι απλή: οι χαμηλές τιμές δεν διαρκούν για πάντα και τα καλά τιμολόγια δεν περιμένουν.
Το σημαντικότερο μήνυμα της περσινής εμπειρίας είναι ότι η πρόληψη είναι πάντα πιο αποτελεσματική από την αντίδραση. Δεν προστατεύεται κανείς όταν αντικρίζει τον υπέρογκο λογαριασμό. Προστατεύεται όταν επιλέγει εγκαίρως, με ψυχραιμία και επίγνωση, ένα πρόγραμμα που ανταποκρίνεται στις ανάγκες του, πριν το κόστος καταστεί απαγορευτικό. Ο έξυπνος καταναλωτής δεν περιμένει να επιβεβαιωθούν οι προβλέψεις. Αρκεί να δράσει με βάση τα σημάδια της αγοράς και τις ευκαιρίες που έχει μπροστά του – όσο υπάρχουν ακόμα.
Σε αυτό το πλαίσιο, η συμβολή του fthinorevma.gr είναι καθοριστική. Με τη βοήθεια των έμπειρων ενεργειακών της συμβούλων, η εταιρεία αναλύει το υφιστάμενο τιμολόγιο ρεύματος κάθε καταναλωτή και τον καθοδηγεί με ακρίβεια στο κατάλληλο πρόγραμμα, είτε αυτό σημαίνει ανανέωση, είτε αλλαγή παρόχου. Όσο περνούν οι εβδομάδες, τα εμπορικά προγράμματα που διατίθενται σε περιόδους αύξησης τιμών γίνονται σταδιακά ακριβότερα. Γι’ αυτό και η έγκαιρη πρόληψη είναι η πιο οικονομική και ασφαλής λύση.

Επιπλέον, χιλιάδες καταναλωτές δεν έχουν καν αντιληφθεί ότι το πρόγραμμα που έχουν έχει λήξει, με αποτέλεσμα να μεταπέσουν αυτόματα σε ακριβότερες χρεώσεις, χωρίς ειδοποίηση. Σε αυτό το κομμάτι, δεν υπάρχει περιθώριο για εφησυχασμό. Υπάρχει μόνο η ευθύνη για σωστή ενημέρωση και έγκαιρη δράση.
Λύση μπορεί να προσφέρει η είσοδος στη σελίδα fthinorevma.gr, αλλά και η ανάγνωση των αξιολογήσεων της υπηρεσίας στην Google – με συνολική βαθμολογία 4.9/5. Η εταιρεία δραστηριοποιείται ως ένας από τους αποτελεσματικότερους συμβούλους στον τομέα της ενέργειας. Αρκεί ο κάθε καταναλωτής να αναζητήσει περισσότερες πληροφορίες και να μάθει πώς δουλεύει η συγκεκριμένη επιχείρηση, χωρίς να περιμένει να έρθει ο λογαριασμός για να αναρωτηθεί αν μπορούσε να έχει κάνει κάτι διαφορετικά. Η εταιρεία μπορεί να του παρέχει όλες τις απαραίτητες πληροφορίες για το εάν το πρόγραμμα που έχει, χρήζει αλλαγής ή βελτίωσης. Για να μην χρειαστεί κανείς να ξαναζήσει αυτό που συνέβη το περσινό καλοκαίρι, το καλύτερο μέσο αντιμετώπισης είναι η ενημέρωση και η πρόληψη.