Μετρό: Στην αφετηρία οι μελέτες για Γλυφάδα και Ελληνικό – Νέος χάρτης επεκτάσεων
Ο διευθύνων σύμβουλος της Ελληνικό Μετρό, Νίκος Κουρέτας, ανακοίνωσε τις μεγάλες επεκτάσεις του Μετρό Αθήνας, που επιτέλους μπαίνουν σε φάση μελετών.
- 23/09/2025, 17:36
- Κείμενο: Γιώργος Λαμπίρης
Σε φάση μελετών μπαίνουν οι μεγάλες επεκτάσεις του Μετρό της Αθήνας, με αιχμή τη διασύνδεση του Ελληνικού και της Γλυφάδας, όπως γνωστοποίησε ο διευθύνων σύμβουλος της Ελληνικό Μετρό, Νίκος Κουρέτας. Η ανακοίνωση έγινε στο πλαίσιο του 8ου Συνεδρίου Υποδομών και Μεταφορών – ITC 2025, που πραγματοποιείται στις 23 και 24 Σεπτεμβρίου στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.
Η εκκίνηση του προγράμματος, σύμφωνα με τον κ. Κουρέτα, αφορά την επέκταση από την Ανθούπολη προς το Ίλιον. Το έργο θα περιλαμβάνει τρεις νέους σταθμούς –στην Παλατιανή, το Ίλιον και τον Άγιο Νικόλαο–, ενώ παράλληλα δρομολογείται ο εκσυγχρονισμός του αμαξοστασίου στον Ελαιώνα. Πρόκειται για την πρώτη από μια σειρά παρεμβάσεων που θα αλλάξουν σημαντικά τον συγκοινωνιακό χάρτη της πρωτεύουσας.
Η προτεραιότητα του Ελληνικού – Έχουν ήδη ξεκινήσει οι μελέτες
Μετά την ολοκλήρωση της γραμμής προς Ίλιον, η επόμενη κίνηση θα είναι η σύνδεση του μετρό με το Ελληνικό και τη Γλυφάδα. «Εκεί δημιουργείται μια νέα πόλη μέσα στην πόλη», ανέφερε χαρακτηριστικά ο επικεφαλής της Ελληνικό Μετρό, επισημαίνοντας ότι οι μελέτες έχουν ήδη ξεκινήσει ώστε η επέκταση να εξυπηρετήσει το πολυσυζητημένο έργο ανάπλασης, αλλά και τις αυξανόμενες μετακινήσεις στα νότια προάστια.
Σχέδια για τη Γραμμή 4
Στην ατζέντα βρίσκονται και οι προεκτάσεις της υπό κατασκευή Γραμμής 4. Οι σχεδιασμοί κινούνται σε δύο κατευθύνσεις:
- Από το Γουδή μέσω της Λεωφόρου Κηφισίας με τελικό προορισμό τη Λυκόβρυση και τα Μελίσσια.
- Από το Γαλάτσι προς τα βόρεια, φτάνοντας σχεδόν έως την Εθνική Οδό Αθηνών–Λαμίας.
Οι μελέτες βρίσκονται σε προπαρασκευαστικό στάδιο, με στόχο να εξυπηρετηθούν περισσότεροι κάτοικοι των βόρειων περιοχών και να ανακουφιστεί η κυκλοφορία σε βασικές αρτηρίες της πρωτεύουσας.
Νέα σύνδεση με το ΚΠΙΣΝ
Παράλληλα, εξετάζεται και η δημιουργία σύνδεσης του Κέντρου Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος με το υφιστάμενο δίκτυο του μετρό. Η συγκεκριμένη προοπτική θεωρείται ιδιαίτερα σημαντική, καθώς ο πολιτιστικός αυτός πόλος συγκεντρώνει χιλιάδες επισκέπτες ετησίως και παραμένει μέχρι σήμερα προσβάσιμος κυρίως με λεωφορεία και ΙΧ.
Το χρονοδιάγραμμα και οι προκλήσεις που αναδύονται
Αναφερόμενος στους χρόνους υλοποίησης, ο κ. Κουρέτας υπογράμμισε ότι οι παρεμβάσεις αυτές απαιτούν μακροχρόνιο σχεδιασμό. «Ορισμένα έργα μπορεί να ολοκληρωθούν σε πέντε με δέκα χρόνια, ενώ άλλα θα χρειαστούν ακόμη περισσότερο», σημείωσε. Εξήγησε επίσης ότι τα έργα μετρό είναι σύνθετα και δύσκολα, καθώς περιλαμβάνουν διαδοχικά στάδια μελετών πριν προχωρήσουν στη φάση των συμβάσεων.
Η ανάγκη για ολοκληρωμένες μελέτες, σωστή επίβλεψη και άμεση αντιμετώπιση τυχόν προβλημάτων τονίστηκε ως βασική προϋπόθεση ώστε τα έργα να προχωρήσουν απρόσκοπτα.
Το ευρύτερο όραμα για την ανάπτυξη των μέσων σταθερής τροχιάς
Ο διευθύνων σύμβουλος της Ελληνικό Μετρό στάθηκε και στη σημασία ανάπτυξης τόσο των μέσων σταθερής τροχιάς στα μεγάλα αστικά κέντρα όσο και του υπεραστικού σιδηρόδρομου στην υπόλοιπη χώρα. Όπως είπε, οι επενδύσεις στον τομέα των μεταφορών αποτελούν κρίσιμο μοχλό για την οικονομία και τη βιώσιμη κινητικότητα, δημιουργώντας προοπτικές ανάπτυξης και καλύτερης ποιότητας ζωής.
Ένα έργο πολλών διαστάσεων
Η σταδιακή επέκταση του μετρό σε περιοχές με έντονη οικιστική ανάπτυξη, όπως τα νότια και τα βόρεια προάστια, αναμένεται να αποσυμφορήσει το οδικό δίκτυο και να αναβαθμίσει την καθημερινότητα χιλιάδων πολιτών. Την ίδια στιγμή, η ένταξη του Ελληνικού στο δίκτυο θα εξασφαλίσει κρίσιμη σύνδεση με τη μεγαλύτερη αστική ανάπλαση στη χώρα, καθιστώντας το μετρό βασικό πυλώνα υποστήριξης του έργου. Με βάση τα παραπάνω δεδομένα και τις μελέτες να έχουν ήδη ξεκινήσει, όπως υποστήριξε ο κύριος Κουρέτας, το στοίχημα είναι πλέον η εξασφάλιση της απαραίτητης χρηματοδότησης και η τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων, σε μια περίοδο που η ανάγκη για βιώσιμες μετακινήσεις γίνεται ολοένα και πιο επιτακτική.