Εσπλανάδα και υπόγειο πάρκινγκ στη Γλυφάδα: Ο χρόνος του Ταμείου Ανάκαμψης τελειώνει και το μεγαλύτερο έργο της πόλης βρίσκεται στον αέρα
Share this
Σε κρίσιμο σημείο βρίσκεται το έργο της Εσπλανάδας και του υπόγειου πάρκινγκ στη Γλυφάδα. Μετά το αυστηρό τελεσίγραφο του Δήμου προς την ανάδοχο κοινοπραξία έως τις 30 Ιουνίου, ο Γιώργος Παπανικολάου, η αντιπολίτευση και οι κατασκευαστές ανοίγουν τα χαρτιά τους στο NouPou
Η αντίστροφη μέτρηση για το Ταμείο Ανάκαμψης φέρνει στο πιο κρίσιμο σημείο του το έργο της Εσπλανάδας και του υπόγειου πάρκινγκ στη Γλυφάδα. Με τα χρονικά περιθώρια να στενεύουν δραματικά και τις εργασίες να απέχουν σημαντικά από τα ορόσημα που απαιτεί η ευρωπαϊκή χρηματοδότηση, το εμβληματικό έργο που σχεδιάστηκε για να συνδέσει το εμπορικό κέντρο με το παραλιακό μέτωπο βρίσκεται αντιμέτωπο με τον κίνδυνο να χάσει τα 19,22 εκατ. ευρώ που έχουν εξασφαλιστεί από το Ταμείο Ανάκαμψης.
Μέσα σε αυτό το σκηνικό αυξημένης πίεσης, το Δημοτικό Συμβούλιο Γλυφάδας προ ημερών απέρριψε το αίτημα της αναδόχου κοινοπραξίας για παράταση ενός έτους και χορήγησε προθεσμία έως τις 30 Ιουνίου, προκειμένου να κλείσουν κρίσιμες εκκρεμότητες που αφορούν μελέτες, άδειες, μέτρα ασφαλείας και συμβατικές υποχρεώσεις. Η απόφαση ανοίγει πλέον τον δρόμο ακόμη και για έκπτωση του αναδόχου, κατάπτωση εγγυητικών επιστολών και δικαστικές διεκδικήσεις.
Το έργο αφορά τη δημιουργία της Εσπλανάδας, μιας πεζογέφυρας που θα συνδέει το εμπορικό κέντρο της Γλυφάδας με το παραλιακό μέτωπο, καθώς και την κατασκευή υπόγειου χώρου στάθμευσης κάτω από την πλατεία μπροστά από το Δημαρχείο. Σύμφωνα με τον αρχικό σχεδιασμό, ο σταθμός στάθμευσης προβλεπόταν να αναπτυχθεί σε τρία υπόγεια επίπεδα, ωστόσο στη συνέχεια το σχέδιο αναθεωρήθηκε και περιορίστηκε σε ένα επίπεδο, διατηρώντας πάντως σημαντικό αριθμό θέσεων στάθμευσης. Η παρέμβαση συνοδεύεται από αναπλάσεις κοινόχρηστων χώρων και την ευρύτερη αναβάθμιση της σύνδεσης του κέντρου της πόλης με το παραλιακό μέτωπο.
Πρόκειται για μια παρέμβαση, η οποία χρηματοδοτείται κατά 19,22 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης και αποτέλεσε ένα από τα μεγαλύτερα αναπτυξιακά στοιχήματα της δημοτικής αρχής.
Ανάδοχος είναι η κοινοπραξία «ΕΡΕΤΒΟ Α.Ε. – ΧΩΡΟΤΕΧΝΙΚΗ Α.Τ.Ε.», η οποία συστάθηκε τον Ιούνιο του 2024 αποκλειστικά για την εκτέλεση του συγκεκριμένου έργου. Πρόκειται για εταιρικό σχήμα ειδικού σκοπού, στο οποίο η ΕΡΕΤΒΟ συμμετέχει με ποσοστό 56,75% και η ΧΩΡΟΤΕΧΝΙΚΗ με 43,25%, με αποκλειστικό αντικείμενο την εκπόνηση των μελετών, την κατασκευή και την ολοκλήρωση της συγκεκριμένης παρέμβασης.
Παπανικολάου: «Η ανοχή μας πλέον είναι μηδενική»
Ο δήμαρχος Γλυφάδας Γιώργος Παπανικολάου, μιλώντας αποκλειστικά στο Noupou, επιμένει ότι πρόκειται για ένα έργο στρατηγικής σημασίας για την πόλη και αποδίδει τη σημερινή κρίση στις καθυστερήσεις της αναδόχου κοινοπραξίας. «Η λειτουργική διασύνδεση του παραλιακού μετώπου με το εμπορικό κέντρο της Γλυφάδας, μέσω της εμβληματικής πεζογέφυρας Εσπλανάδας και η δημιουργία ενός μεγάλου υπόγειου σταθμού στάθμευσης, αποτελεί όραμα δεκαετιών. Ξεκινήσαμε την υλοποίησή του με τεράστιες προσδοκίες, εξασφαλίζοντας τελικά χρηματοδότηση ύψους 19,22 εκατομμυρίων ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης, το οποίο όμως έθεσε ασφυκτικά χρονικά ορόσημα».
Όπως αναφέρει, από τα πρώτα στάδια υλοποίησης άρχισαν να εμφανίζονται σημαντικές καθυστερήσεις. «Δυστυχώς, από τα πρώτα στάδια υλοποίησης του έργου προέκυψαν σημαντικές καθυστερήσεις με ευθύνη της κοινοπραξίας που το ανέλαβε. Η πρόοδος παρέμεινε πίσω από τα αυστηρά χρονοδιαγράμματα, των οποίων η τήρηση αποτελεί ουσιώδη όρο της σύμβασης. Η συνεργασία με την ανάδοχο κοινοπραξία οδηγήθηκε σε σοβαρή κρίση, με συνεχείς εκκρεμότητες που εμποδίζουν την εξέλιξη του έργου».
Η στάση του Δήμου αποτυπώθηκε και στην απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου. «Η ανοχή μας πλέον είναι μηδενική. Το Δημοτικό μας Συμβούλιο απέρριψε κατηγορηματικά το παράλογο αίτημα του εργολάβου για παράταση ενός ολοκλήρου έτους, απαντώντας θεσμικά και αδιαπραγμάτευτα. Αντίθετα, δόθηκε μόνο ένα αυστηρό τελεσίγραφο δεκαοκτώ ημερών, αποκλειστικά για τη διευθέτηση κατεπειγόντων ζητημάτων».
Παρά την εμπλοκή, ο κ. Παπανικολάου εμφανίζεται βέβαιος ότι το έργο μπορεί να συνεχιστεί. «Το μήνυμά μας είναι ξεκάθαρο και η δέσμευσή μας παραμένει απόλυτη. Αυτό το έργο είναι ζωτικής σημασίας για το παρόν και το μέλλον της πόλης μας και θα υλοποιηθεί στο ακέραιο. Ο Δήμος μας κινείται ήδη με όλες του τις δυνάμεις, σχεδιάζοντας τα επόμενα αποφασιστικά βήματά του. Μέσα στον Ιούλιο θα ενημερώσουμε αναλυτικά για τις οριστικές εξελίξεις και τη συνέχιση των εργασιών».
Οι εκκρεμότητες που έφεραν το έργο σε αδιέξοδο
Κατά τη διάρκεια της πολύωρης συνεδρίασης του τελευταίου Δημοτικού Συμβουλίου, η δημοτική αρχή υποστήριξε ότι βασικές μελέτες εφαρμογής που ζητούνταν εδώ και μήνες κατατέθηκαν μόλις μία ημέρα πριν από τη συνεδρίαση, ενώ εξακολουθούν να υπάρχουν εκκρεμότητες που αφορούν αδειοδοτήσεις, διορθώσεις τεχνικών στοιχείων και ζητήματα ασφαλείας στο εργοτάξιο.
Η απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου προβλέπει ότι έως τις 30 Ιουνίου η κοινοπραξία θα πρέπει να καταθέσει πλήρεις μελέτες, να προχωρήσει στην έκδοση οικοδομικής άδειας, να τακτοποιήσει παρεμβάσεις που έχουν επισημανθεί από την Υπηρεσία Δόμησης, να ανανεώσει τις εγγυητικές επιστολές και να λάβει πρόσθετα μέτρα ασφαλείας για το ανοικτό εργοτάξιο.
Παράλληλα, καλείται να δώσει αναλυτικά στοιχεία για τη διαχείριση της προκαταβολής που έχει λάβει, ύψους περίπου 1,3 εκατ. ευρώ.
Η κριτική της αντιπολίτευσης
Από την πλευρά του, ο επικεφαλής της μείζονος αντιπολίτευσης Παναγιώτης Γιάχος δήλωσε στο Noupou ότι θεωρεί ότι η ευθύνη δεν βαρύνει αποκλειστικά την ανάδοχο εταιρεία.
Υποστηρίζει ότι η δημοτική αρχή δεν έλεγξε επαρκώς τις δυνατότητες της κοινοπραξίας πριν από την ανάθεση του έργου, ενώ αμφισβητεί και τη διαγωνιστική διαδικασία, επισημαίνοντας ότι η σύμβαση κατακυρώθηκε με έκπτωση μόλις 0,01%.
Παράλληλα, υποστηρίζει ότι ο Δήμος καθυστέρησε τη δημοπράτηση, παρά το γεγονός ότι τα χρονοδιαγράμματα του Ταμείου Ανάκαμψης ήταν ήδη γνωστά, ενώ εκτιμά ότι τόσο η δημοτική αρχή όσο και η ανάδοχος εταιρεία φέρουν ευθύνες για τη σημερινή κατάσταση.
Ο κ. Γιάχος εξακολουθεί επίσης να διαφωνεί με τη φιλοσοφία της παρέμβασης. Όπως αναφέρει, η πόλη χρειαζόταν περισσότερους χώρους στάθμευσης, ωστόσο η σύνδεση του κέντρου με το παραλιακό μέτωπο θα μπορούσε να επιτευχθεί με ηπιότερες παρεμβάσεις και στοχευμένες υπογειοποιήσεις, χωρίς το εύρος και το κόστος του συγκεκριμένου σχεδιασμού.
Παράλληλα, θέτει ερωτήματα για τη βιωσιμότητα του έργου, το λειτουργικό του κόστος και τις προτεραιότητες της πόλης, υποστηρίζοντας ότι θα έπρεπε να προηγηθούν κρίσιμες υποδομές όπως τα αντιπλημμυρικά έργα.
Τι λέει η κοινοπραξία
Το NouPou επικοινώνησε με την ανάδοχο κοινοπραξία προκειμένου να καταγράψει τη δική της θέση για τις εξελίξεις. Σύμφωνα με όσα ανέφεραν εκπρόσωποί της, η υπόθεση βρίσκεται σε εξέλιξη και δεν επιθυμούν προς το παρόν να υπάρξει επίσημη δημόσια τοποθέτηση. Ωστόσο, σημείωσαν ότι το βασικό πρόβλημα πλέον αφορά τα ασφυκτικά χρονικά περιθώρια που συνδέονται με το Ταμείο Ανάκαμψης.
Όπως ανέφεραν χαρακτηριστικά, με τα σημερινά δεδομένα το έργο δεν μπορεί να προχωρήσει εντός των χρονοδιαγραμμάτων που απομένουν, ενώ οι επόμενες κινήσεις θα εξαρτηθούν από τις εξελίξεις του επόμενου διαστήματος και από το κατά πόσο μπορεί να βρεθεί λύση για τη συνέχισή του.