Γεννάδειος Σχολή: Εκπαίδευση με ψυχή, γνώση με ουσία
Η νέα εποχή της Εκπαίδευσης
Με ένα ζεστό, οικογενειακό περιβάλλον, έναν σύγχρονο σχολικό χώρο, πλήρως εξοπλισμένο για να ανταποκρίνεται στις σύγχρονες ανάγκες (που εκτείνεται μάλιστα σε 9.000 τ.μ.!), ένα καταπράσινο προαύλιο και ένα πλούσιο πρόγραμμα σπουδών που ξεπερνά τα καθιερωμένα, η Γεννάδειος Σχολή στον Άλιμο προετοιμάζει τους μαθητές για το αύριο, καλλιεργώντας όχι μόνο τον νου αλλά πάνω απ' όλα τον χαρακτήρα τους.
- 07/03/2025
- Κείμενο: Άννυ Τζαβέλλα
- Φωτογραφίες: Φανή Τουμπουλίδου
Πώς γίνεται ένα σχολείο να είναι ταυτόχρονα καινοτόμο και σταθερό στις αξίες του; «Αυστηρό» στις αρχές του, αλλά ευέλικτο στις προσεγγίσεις του; Η Γεννάδειος Σχολή έχει στον πυρήνα της φιλοσοφίας της την επιδίωξη αυτής ακριβώς της ισορροπίας. Από το 1967 μέχρι σήμερα, οι άνθρωποί της εργάζονται με στόχο να δημιουργήσουν ένα περιβάλλον στο οποίο κάθε παιδί να νιώθει ενεργό μέλος ενός συνόλου. Βαθιά τους πεποίθηση πως η Γεννάδειος δεν είναι απλώς ένας εκπαιδευτικός οργανισμός, αλλά μια μεγάλη οικογένεια που συνοδεύει τον μαθητή από τα πρώτα του βήματα στην Προσχολική Αγωγή μέχρι την ενηλικίωσή του.
Έτσι, από τις πρώτες ημέρες στο Νηπιαγωγείο, τα παιδιά εισέρχονται σε ένα περιβάλλον όπου η μάθηση είναι αλληλένδετη με την προσωπική τους ανάπτυξη. Μέσα από το παιχνίδι, την εξερεύνηση και τις δημιουργικές δραστηριότητες, τα μικρότερα παιδιά μαθαίνουν να εκφράζονται και να συνεργάζονται, αναπτύσσοντας ταυτόχρονα τη συναισθηματική τους νοημοσύνη και τις κοινωνικές τους δεξιότητες.
Όσο μεγαλώνουν και περνούν στις μεγαλύτερες τάξεις, η εκπαιδευτική φιλοσοφία της σχολής παραμένει πιστή στην αρχή ότι η μάθηση δεν περιορίζεται μόνο στα βιβλία, αλλά επεκτείνεται σε κάθε πτυχή της καθημερινής τους ζωής. Με πρωτοποριακές μεθόδους διδασκαλίας, βιωματικές δράσεις και ένα πλούσιο πρόγραμμα εκπαιδευτικών εμπειριών, η Γεννάδειος επιδιώκει να σταθεί αντάξια αυτής της φιλοσοφίας, καλλιεργώντας ένα σχολικό περιβάλλον που ενθαρρύνει την κριτική σκέψη, την αυτονομία και τη δια βίου μάθηση.
Είχαμε την ευκαιρία να συναντήσουμε στον υπέροχο προαύλιο χώρο του σχολείου -ή όπως το ονομάζουν οι άνθρωποί του «το καταπράσινο προαύλιο των τεσσάρων εποχών και των πέντε αισθήσεων»– τον κ. Σαράντο Φούφα, Διευθύνοντα Σύμβουλο της Γενναδείου Σχολής και Διευθυντή του Δημοτικού, ο οποίος μας μίλησε για τη φιλοσοφία και τις αξίες που καθοδηγούν το σχολείο όλα αυτά τα χρόνια, αναλύοντας παράλληλα την έννοια της «ολοκληρωμένης παιδείας», τα σύγχρονα προβλήματα του εκπαιδευτικού συστήματος και την εφαρμογή της φιλοσοφίας του «Education Forward» στην καθημερινή εκπαιδευτική διαδικασία.
Ποια είναι η ιστορία και η φιλοσοφία της Γενναδείου Σχολής;
Η Γεννάδειος Σχολή πρωταγωνιστεί στα εκπαιδευτικά δρώμενα των Νοτίων Προαστίων από το 1967, διαγράφοντας μια σταθερή και ανοδική πορεία. Είναι ένα δημοκρατικό σχολείο, ανοιχτό σε καινοτομίες και προκλήσεις. Η Διεύθυνση και το άρτια καταρτισμένο Εκπαιδευτικό Προσωπικό έχουν δημιουργήσει ένα περιβάλλον που σέβεται τη διαφορετικότητα και δίνει έμφαση στις θετικές και υποστηρικτικές σχέσεις μεταξύ εκπαιδευτικών, μαθητών, γονέων/κηδεμόνων και μελών της ευρύτερης σχολικής κοινότητας. Πρωταρχικός μας στόχος είναι η δημιουργία ενός δίκαιου και ανθρώπινου σχολικού κλίματος, που στοχεύει στην ευαισθητοποίηση του μαθητή, την άσκηση της συνείδησής του και την απόκτηση ορθής στάσης ζωής και σταδιακής ανάπτυξής του.
Στη σύγχρονη εποχή, περισσότερο από κάθε άλλη φορά, είναι ανάγκη να κατευθύνουμε τους μαθητές προς τη διδασκαλία ατομικών και κοινωνικών αξιών. Παράλληλα, καλλιεργούνται και αναπτύσσονται ικανότητες, δεξιότητες αρχές και αξίες, ώστε τα παιδιά μας να προετοιμαστούν συναισθηματικά και κοινωνικά για την κοινωνία του μέλλοντος. Η καλλιέργεια της φιλίας και η έννοια της συνεργασίας, η ενίσχυση της πρωτοβουλίας και η καταννόηση της ενσυναίσθησης, η αλληλεγγύη, η ανάπτυξη της αυτοεκτίμησης και η αγάπη χαρακτηρίζουν το εκπαιδευτικό μας έργο. Φιλοσοφία μας είναι να προσεγγίζουμε τη μάθηση ολιστικά, μέσα από ερεθίσματα που έχουν νόημα για τα παιδιά, τα οποία βρίσκονται πάντα στο επίκεντρο της μαθησιακής διαδικασίας και συμμετέχουν ενεργά στη διαμόρφωσή της.
Τι κάνει τη Γεννάδειο Σχολή να ξεχωρίζει στον χώρο της Ιδιωτικής Εκπαίδευσης;
Η Ιστορία της Σχολής αποδεικνύει ότι πάντοτε βρισκόταν ένα βήμα μπροστά από τις εξελίξεις. Πολλές εκπαιδευτικές καινοτομίες και πρωτοπορίες εισήχθησαν από αυτή, ενώ συνεχίζει μέχρι και σήμερα να εκπλήσσει με τη διορατικότητά της στο εκπαιδευτικό γίγνεσθαι. H Γεννάδειος Σχολή, έχοντας συναίσθηση της υψηλής αποστολής και του χρέους της τόσο απέναντι στα παιδιά, την ελπίδα του μέλλοντος, όσο και απέναντι στην κοινωνία και το έθνος, παρακολουθεί και μελετά συνεχώς τις εξελίξεις στον χώρο της εκπαίδευσης σε εθνικό και διεθνές επίπεδο, προσαρμόζει τη λειτουργία της στις εξελίξεις αυτές και προετοιμάζει τα παιδιά για την κοινωνία του μέλλοντος.
Η Σχολή μας είναι ένας διαρκώς εξελισσόμενος Εκπαιδευτικός Οργανισμός. Έχουμε δημιουργήσει ένα μαθησιακό περιβάλλον πλούσιο σε ερεθίσματα, όπου ο μαθητής το νιώθει ως προέκταση του οικογενειακού του περιβάλλοντος. Επενδύουμε στις διαπροσωπικές σχέσεις όλων των μελών της εκπαιδευτικής κοινότητας και έχει βέλτιστη για εμάς σημασία να νιώθουν το μαθησιακό περιβάλλον οικείο και οικογενειακό. Η αγάπη για τα παιδιά διαχέεται σε όλους τους χώρους του σχολείου. Οι μαθητές φοιτούν και προαυλίζονται σε ένα κατάφυτο προαύλιο 2.000 τ.μ. με καλλωπιστικά φυτά και με πάνω από 100 οπωροφόρα και φυλλοβόλα δέντρα, ενώ έχουν στη διάθεσή τους και τρία ανοιχτά γήπεδα αθλοπαιδιών. Ο ασφαλής προαύλιος χώρος είναι επενδεδυμένος με χλοοτάπητα, με αποτέλεσμα να θυμίζει περισσότερο περιβόλι παρά αυλή σχολείου. Μάλιστα, αποτελεί το μοναδικό ιδιωτικό σχολείο στον αστικό ιστό των Νοτίων Προαστίων που σε κάνει να νιώθεις ότι βρίσκεσαι μακριά από το γκρίζο της πόλης και δίκαια έχει χαρακτηριστεί ως το προαύλιο των τεσσάρων εποχών και των πέντε αισθήσεων.
Πέρα από το βασικό πρόγραμμα του υπουργείου παιδείας, τι άλλο είναι καλό να γνωρίζουμε για το εκπαιδευτικό πρόγραμμα και τη δομή των μαθημάτων στη Γεννάδειο;
Το Πρόγραμμα Σπουδών της Γενναδείου Σχολής έχει διαμορφωθεί με βάση το νέο Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών του Υπουργείου Παιδείας και έχει εμπλουτιστεί από τα Τεύχη των Εκδόσεων της Σχολής. Τα Τεύχη επιμελούνται με ιδιαίτερη φροντίδα και προσοχή οι Επαιδευτικοί της Σχολής και ανανεώνονται σε ετήσια βάση.
Πέρα από το βασικό πρόγραμμα σπουδών του υπουργείου, το εκπαιδευτικό πρόγραμμα της Γενναδείου Σχολής έχει διευρυνθεί με επιπρόσθετες ώρες διδασκαλίας, πέραν του υποχρεωτικού ωραρίου. Για το Δημοτικό, διευρυμένο είναι το ωράριο των μαθημάτων της γλώσσας, των μαθηματικών, του εργαστηρίου δεξιοτήτων, της γεωγραφίας και των ξένων γλωσσών. Αξίζει να αναφερθεί ότι η δεύτερη ξένη γλώσσα -Γαλλικά ή Γερμανικά- εισάγεται ήδη από τη Β’ δημοτικού. Κάθε χρόνο, το σχολείο μας αποτελεί εξεταστικό κέντρο για έναν μεγάλο αριθμό μαθητών, που έχουν τη δυνατότητα να αποκτήσουν τα πρώτα τους πτυχία πιστοποίησης από τις πρώτες τάξεις του Δημοτικού. Μέχρι τη Γ’ Γυμνασίου οι μαθητές έχουν τη δυνατότητα να αποκτήσουν την πιστοποίηση C2 στα Αγγλικά.
Στο σχολείο μας, το μάθημα της Πληροφορικής λαμβάνει χώρα στα σύγχρονα και άρτια εξοπλισμένα εργαστήρια Πληροφορικής. Το μάθημα υποστηρίζεται μέσω της πολυετούς συνεργασίας του σχολείου μας με την Technokids, ώστε στη βαθμίδα του Γυμνασίου οι μαθητές να είναι σε θέση να αποκτήσουν τις τρεις τουλάχιστον βασικές πιστοποιήσεις (word, excel, powerpoint). Στο εργαστήριο πληροφορικής πραγματοποιείται και η δραστηριότητα της Ρομποτικής. Τα παιδιά αρχίζουν με απλά προγραμματιζόμενα ρομπότ και σταδιακά προχωρούν σε πιο περίπλοκα. Χρησιμοποιώντας εξοπλισμό όπως LegoWeDo 2.0, Spike Prime, Spike Essential, ξεκινούν με τις βασικές αρχές προγραμματισμού, μαθαίνοντας αλγοριθμικές δομές και λύνοντας προβλήματα σχετικά με το υλικό και το λογισμικό των ρομπότ. Τέλος, αναλαμβάνουν την κατασκευή των δικών τους ρομπότ.
Οι μαθητές έχουν τη δυνατότητα να παραμένουν στη Σχολή, μετά το πέρας των μαθημάτων του υποχρεωτικού ωραρίου, και να μελετούν τις εργασίες που τους έχουν ανατεθεί, υπό την καθοδήγηση των εκπαιδευτικών τους. Στόχος του προγράμματος της Μελέτης είναι οι μαθητές να μάθουν να οργανώνουν το διάβασμά τους και να μελετούν αυτόνομα και συγκεντρωμένα. Η διάρκεια του προγράμματος είναι από τις 14.00 έως τις 16.00. Ειδικότερα στο Γυμνάσιο προσφέρεται ενισχυτική διδασκαλία στα φιλολογικά μαθήματα και στα μαθηματικά. Μετά το πρόγραμμα της Μελέτης, οι μαθητές έχουν τη δυνατότητα συμμετοχής στο πρόγραμμα Δημιουργικής Απασχόλησης της Σχολής. Η διάρκεια του πρόγραμματος είναι από τις 16.00 έως τις 17.00.
Στην τελευταία εκπαιδευτική βαθμίδα του Λυκείου, εφαρμόζεται διευρυμένο ωρολόγιο πρόγραμμα διδασκαλίας, που στοχεύει στην εμπέδωση της ύλης και στην κατάλληλη και σε υψηλό επίπεδο προετοιμασία των μαθητών/τριών, για την εισαγωγή τους στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Ειδικά για τη Β΄ Λυκείου, ως προπαρασκευαστική τάξη, ενισχύουμε τη διδασκαλία των πανελλαδικώς εξεταζόμενων μαθημάτων. Στη Γ΄ Λυκείου, λόγω της ιδιαιτερότητας της τάξης, μέσα από ένα διευρυμένο ωρολόγιο πρόγραμμα διδασκαλίας των πανελλαδικώς εξεταζόμενων μαθημάτων, που καλλιεργεί την κριτική και την αφαιρετική σκέψη και στοχεύει στην εμπέδωση της ύλης, προετοιμάζουμε τους μαθητές και τις μαθήττριες, ώστε με αυτοπεποίθηση να αντιμετωπίσουν τις Γενικές Εξετάσεις.
Να προσθέσουμε ότι οι μαθητές της Γενναδείου Σχολής συμμετέχουν κάθε χρόνο σε Διαγωνισμούς, όπως αυτοί της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας «Πυθαγόρας», «Θαλής» και «Ευκλείδης», στον μαθηματικό διαγωνισμό «Καγκουρό», σε διαγωνισμούς Βιολογίας και Φυσικής «Αριστοτέλης», σε λογοτεχνικούς διαγωνισμούς και σε εικονικές δίκες «Πρωταγόρας», σε διαγωνισμούς ορθογραφίας, στον διαγωνισμό για την ελληνική γλώσσα «Κλείταρχος και Βερενίκη», καθώς και σε πολλά σχολικά πρωταθλήματα, με σημαντικές μάλιστα διακρίσεις, αλλά και σε εσωτερικούς αθλητικούς διαγωνισμούς.
Πέρα από το βασικό και το διευρυμένο πρόγραμμα ο μαθητής έχει τη δυνατότητα να συμμετέχει σε απογευματινές Αθλητικές/Δημιουργικές Δραστηριότητες, όπως ποδόσφαιρο, μπάσκετ, ενόργανη γυμναστική, κολύμβηση, τένις, μπαλέτο, ρομποτική, καλλιτεχνικό εργαστήρι, Tae Kwon Do και ρυθμική γυμναστική.
Η Γεννάδειος Σχολή διοργανώνει Ψυχαγωγικές Εξορμήσεις τα Σαββατοκύριακα, δίνοντας την ευκαιρία στους μαθητές να ξεφύγουν από τη ρουτίνα της καθημερινότητας και του αστικού περιβάλλοντος.
Στη Γεννάδειο Σχολή πραγματοποιούνται εκπαιδευτικές, κοινωνικές και φιλανθρωπικές δράσεις, εντός και εκτός της Σχολής, που στοχεύουν στη δημιουργία ευαισθητοποιημένων μελλοντικών πολιτών, με ανθρωπιστικές και δημοκρατικές αξίες.
Επίσης, κατά τη διάρκεια του Σχολικού Έτους υλοποιούνται από τους μαθητές θεατρικές παραστάσεις με πρωταγωνιστές τα ίδια τα παιδιά στα δύο κλειστά Αμφιθέατρα της Σχολής. Οι μαθητές, μέσω του θεατρικού παιχνιδιού και της ανάληψης ρόλων, αναπτύσσουν και διευρύνουν την προσωπικότητά τους, τη δημιουργικότητα και την κριτική σκέψη, ενώ καλλιεργούν την αισθητική και αποκτούν συνείδηση του σώματός τους.
Τι σημαίνει για το σχολείο σας Education Forward;
Στη Γεννάδειο Σχολή, το Education Forward μετουσιώνεται σε κάθε πτυχή του εκπαιδευτικού της προγράμματος και όλων ανεξαιρέτως των εκπαιδευτικών δράσεων. Βασικός στόχος, με την έναρξη κάθε σχολικής χρονιάς, αποτελεί ο εκσυγχρονισμός και η συμπόρευση με τις προκλήσεις της κοινωνίας του μέλλοντος και τις τεχνολογικές εξελίξεις. Για την επίτευξη του στόχου αυτού, εφαρμόζουμε νέες μεθόδους διδασκαλίας, όπως τη χρήση της ψηφιακής μάθησης, την τεχνητή νοημοσύνη, την εικονική πραγματικότητα και τη διαφοροποιημένη διδασκαλία. Επιλέγονται και υιοθετούνται διδακτικές πρακτικές που προϋποθέτουν την αυτενέργεια και την ενεργητική εμπλοκή του μαθητή, ώστε να αναπτύσσονται οι δεξιότητες της κριτικής σκέψης, της δημιουργικότητας, της συνεργασίας και του ψηφιακού εγγραμματισμού, δηλαδή όλα τα εφόδια που βοηθούν τους μαθητές να προσαρμοστούν στις ταχύτατα εξελισσόμενες συνθήκες στην αγορά εργασίας.
Ποια θεωρείτε ότι είναι σήμερα τα μεγαλύτερα προβλήματα στον χώρο της Εκπαίδευσης και στο εκπαιδευτικό σύστημα;
Παρά τα σημαντικά βήματα που έχουν σημειωθεί τα τελευταία χρόνια στον χώρο της Εκπαίδευσης και στο Εκπαιδευτικό σύστημα, ερχόμαστε καθημερινά αντιμέτωποι ως εκπαιδευτικοί με διαχρονικά ζητήματα που συνεχίζουν να μας προβληματίζουν και να απαιτούν τη συνεχή μας εγρήγορση ως προς την εξεύρεση τρόπων επίλυσής τους, ώστε να μην καθίστανται τροχοπέδη στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα της Γενναδείου Σχολής.
Θα αναφερθούμε, λοιπόν, στα σημαντικότερα προβλήματα και στους τρόπους που η Γεννάδειος Σχολή αντιτείνει σε αυτά.
– Από τα σημαντικότερα προβλήματα που αντιμετωπίζει η εκπαιδευτική κοινότητα είναι η αναχρονιστική διάσταση του μοντέλου εκπαίδευσης που βασίζεται στην αποστήθιση, στις εξετάσεις και στην απουσία εξατομικευμένης εκπαίδευσης. Ήδη από τις μικρές τάξεις, η Γεννάδειος Σχολή, με το εκπαιδευτικό της πρόγραμμα, προωθεί την καλλιέργεια δεξιοτήτων και όχι της στείρας γνώσης και της αποστήθισης. Επιλέγονται και υιοθετούνται διδακτικές πρακτικές που προϋποθέτουν την αυτενέργεια και την ενεργητική εμπλοκή του μαθητή. Οι τεχνολογίες, οι κοινωνικές εξελίξεις και οι νέες μορφές γνώσης ενσωματώνονται αποτελεσματικά στο πρόγραμμα σπουδών, με αποτέλεσμα η Γεννάδειος Σχολή να αποτελεί ένα σύγχρονο σχολείο, ανοιχτό στις εξελίξεις της κοινωνίας, στις νέες πολιτισμικές συνθήκες και επιστημονικές εξελίξεις, στην ουσιαστική σύνδεση της θεωρίας με την πράξη, στη μεθοδική και αποτελεσματική εργασία.
– Ο σύγχρονος τρόπος ζωής και οι κοινωνικές πιέσεις δημιουργούν έναν αυξανόμενο αριθμό ψυχοσυναισθηματικών προβλημάτων στους μαθητές. Το άγχος και οι διαταραχές της συμπεριφοράς αυξάνονται και πολλές φορές δεν παρέχεται επαρκής υποστήριξη για την αντιμετώπισή τους, επηρεάζοντας την ποιότητα της εκπαίδευσης και την προσωπική τους ευημερία. Η Γεννάδειος Σχολή διαθέτει έμπειρη Παιδοψυχολόγο που παρακολουθεί και στέκεται αρωγός στην εκπαιδευτική πορεία των μαθητών από το Προνήπιο μέχρι και τη Γ’ Λυκείου. Γνωρίζει τις ιδιαιτερότητες του κάθε μαθητή και αποτελεί έναν δικό τους άνθρωπο στον οποίο απευθύνονται, μοιράζονται τα προβλήματά τους, τα άγχη τους, τις σκέψεις και τους προβληματισμούς τους. Λαμβάνουν εξατομικευμένη ψυχολογική υποστήριξη, ενώ κατά τη διάρκεια του χρόνου προγραμματίζονται ομιλίες και βιωματικά σεμινάρια σε θέματα που ανακύπτουν ή σε θέματα που γνωρίζουμε ότι στο μέλλον θα τους προβληματίσουν (π.χ. διαχείριση άγχους εξετάσεων, διαχείριση μεταβάσεων και προσαρμοστικότητα, επαγγελματικός προσανατολισμός), λειτουργώντας έτσι προληπτικά.
– Παρατηρείται σημαντική αύξηση των φαινομένων σχολικής βίας και παραβατικότητας. Καθημερινά γινόμαστε κοινωνοί πληροφόρησης από περιστατικά ενδοσχολικής ή μη βίας από τις ειδήσεις, γεγονός που προβληματίζει όλη την κοινωνία γενικότερα και τους ειδικούς της εκπαίδευσης, της παιδαγωγικής, της κοινωνιολογίας και της ψυχολογίας ειδικότερα. Περισσότερο μας προβληματίζει η νέα μορφή βίας που αναπτύσσεται μέσω του διαδικτύου και των κοινωνικών μέσων, καθώς είναι δύσκολο να ελεγχθεί από τους γονείς, πόσο μάλλον από τους εκπαιδευτικούς. Στη Γεννάδειο Σχολή μέχρι και σήμερα δεν έχουν καταγραφεί περιστατικά ενδοσχολικής βίας ή εκφοβισμού. Σε αυτό θεωρούμε ότι συνηγορεί το γεγονός ότι οι εκπαιδευτικοί, παρατηρώντας καθημερινά τους μαθητές σε όλη τη διάρκεια της σχολικής ζωής, προσπαθούν να λύνουν άμεσα τυχόν διαφορές που προκύπτουν ανάμεσά τους, ενώ μέσω προγραμμάτων για τη φιλία και την κοινωνική συμπεριφορά αναδεικνύουν τους ενδεδειγμένους τρόπους συμπεριφοράς και καλλιεργούν την ενσυναίσθηση. Επίσης, ενημερώνουν άμεσα τους γονείς για ό,τι συμβαίνει, ώστε να εφαρμόζεται ένα κοινό πλαίσιο δράσεων, τόσο στο σχολείο όσο και στο σπίτι.
– Τελευταίο και πολύ σημαντικό ζήτημα είναι η υποστελέχωση των σχολείων από εκπαιδευτικό δυναμικό όλων των ειδικοτήτων και η υποχρηματοδότηση των δήμων, που οδηγεί σε μείζονα κτιριακά ζητήματα και σε ελλείψεις υλικοτεχνικών μέσων και υποδομών. Ωστόσο, πρόκειται για ζητήματα που αφορούν τη δημόσια εκπαίδευση και όχι τα ιδιωτικά εκπαιδευτήρια. Άλλωστε, είναι και οι σημαντικότεροι μεταξύ άλλων λόγοι που οι γονείς ωθούνται πλέον περισσότερο στην επιλογή ενός ιδιωτικού εκπαιδευτηρίου.
Πώς υποστηρίζουν οι δομές του σχολείου σας την εκπαιδευτική διαδικασία;
Η ερώτησή σας μου δίνει την ευκαιρία να αναλύσω το τελευταίο σκέλος της προηγούμενης απάντησής μου. Η Γεννάδειος Σχολή διαθέτει 70 αίθουσες διδασκαλίας, με άρτια υλικοτεχνική υποδομή που προσαρμόζεται στις εκάστοτε τεχνολογικές εξελίξεις. Πιο συγκεκριμένα, όλες οι αίθουσες διαθέτουν σύγχρονους ηλεκτρονικούς υπολογιστές, διαδραστικούς πίνακες και τις τελευταίου τύπου διαδραστικές οθόνες, σύγχρονη αισθητική και άνετους χώρους. Δίνεται ιδιαίτερη σημασία στην καθημερινή φροντίδα και καθαριότητα όλων των χώρων. Σκεφτείτε ότι κάθε όροφος στελεχώνεται από προσωπικό καθαριότητας καθ’ όλη τη διάρκεια του ωραρίου λειτουργίας. Όλες οι βαθμίδες εκπαίδευσης διαθέτουν σύγχρονα εργαστήρια πληροφορικής, φυσικής και χημείας –άρτια εξοπλισμένα– ώστε να υποστηρίζουν και να προωθούν τη μαθησιακή διαδικασία. Η Σχολή διαθέτει αίθουσα μουσικής, αίθουσα εικαστικών, δύο κλειστά αμφιθέατρα, δύο κλειστά γυμναστήρια, χώρους αθλοπαιδιών και γήπεδα. Ξεχωριστή αναφορά θα πρέπει να κάνουμε στους κατάφυτους προαύλιους χώρους, με παιδική χαρά και κήπο δύο στρεμμάτων επενδυμένο με χλοοτάπητα. Οι κτιριακές εγκαταστάσεις είναι δομημένες με τέτοιο τρόπο, ώστε να εξυπηρετούν τις ανάγκες της κάθε βαθμίδας και να εξασφαλίζουν την ασφάλεια των μαθητών. Μια ακόμα πρωτοπορία, καθώς η κυκλική αρχιτεκτονική δεν είναι τυχαία, αφού εξασφαλίζει την αυτονομία των βαθμίδων, την ταυτόχρονη αλληλεξάρτησή τους και σηματοδοτεί τη μετάβαση από τη μια στην άλλη.
Τι σημαίνει «ολοκληρωμένη παιδεία» για τη Γεννάδειο Σχολή και πώς εφαρμόζεται στην καθημερινή ζωή των μαθητών;
Για τη Γεννάδειο Σχολή η «ολοκληρωμένη παιδεία» αφορά την προσέγγιση της εκπαίδευσης ολιστικά, δηλαδή της εκπαίδευσης που δεν εστιάζει μονάχα στη μετάδοση γνώσεων, αλλά και στην ανάπτυξη ενός πλήρους και ισχυρού χαρακτήρα στους μαθητές, προετοιμάζοντάς τους για τις προκλήσεις του σύγχρονου κόσμου. Στόχος μας είναι οι μαθητές να αποκτήσουν πνευματικές, ηθικές, κοινωνικές και συναισθηματικές δεξιότητες, ώστε να είναι σε θέση να αντιμετωπίζουν με επιτυχία τη ζωή και να συνεισφέρουν θετικά στην κοινωνία. Σε μια κοινωνία που αλλάζει και καλούμαστε να προσαρμοζόμαστε στις συνεχείς μεταβολές της.
Στην πρόσφατη έρευνα του NouPou για την εκπαίδευση, φάνηκε ότι οι κάτοικοι των Νοτίων Προαστίων θεωρούν ότι πρέπει να δοθεί έμφαση στο εκπαιδευτικό προσωπικό (από την επιλογή νέου μέχρι την επιμόρφωση του υπάρχοντος). Ποια είναι τα κριτήρια επιλογής του διδακτικού προσωπικού της Γενναδείου Σχολής και πώς αυτό συμβάλλει στην υλοποίηση πιο σύγχρονων προσεγγίσεων;
Το διδακτικό προσωπικό της Σχολής είναι επιλεγμένο με αυστηρά επιστημονικά και διδακτικά κριτήρια. Οι εκπαιδευτικοί, πέρα από τη βαθιά γνώση του αντικειμένου τους, είναι σε θέση να επιδεικνύουν ισχυρές δεξιότητες στην επικοινωνία, την ομαδική εργασία, τη διαχείριση του χρόνου, την επίλυση προβλημάτων και την οργάνωση. Επιπλέον, βασικά κριτήρια επιλογής αποτελούν ο ισορροπημένος χαρακτήρας, το ήθος, οι αρχές και οι αξίες του εκπαιδευτικού, που θα λειτουργήσουν ως θετικά πρότυπα για τους μαθητές. Οι εκπαιδευτικοί αποτελούν εμψυχωτές και διαμεσολαβητές της γνώσης. Βρίσκονται σε συνεχείς εναλλασσόμενους ρόλους με τους μαθητές τους, περιφέρονται από ομάδα σε ομάδα, επαινούν, καθοδηγούν, παροτρύνουν, εμπνέουν με την παρουσία τους και τις γνώσεις τους. Αναπτύσσεται μια αμφίδρομη θετική σχέση. Οι δάσκαλοι εμπνέουν τον σεβασμό στο πρόσωπό τους, δεν τον επιβάλλουν. Βρίσκονται δίπλα στα παιδιά οποιαδήποτε στιγμή τους χρειαστούν, όχι μόνο για να τους επιλύσουν απορίες σε κάποιο μάθημα, αλλά και για να συζητήσουν μαζί τους επί προσωπικού, να ανταλλάξουν απόψεις, να αστειευτούν ή να παίξουν. Οι εκπαιδευτικοί, καθημερινά, χτίζουν μια ειλικρινή και δίκαιη διαπροσωπική σχέση με τους μαθητές τους και τις οικογένειές τους. Η Γεννάδειος Σχολή θέτει ως στρατηγική προτεραιότητα τη συστηματική επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, ώστε να ανταποκρίνονται στην ετερογένεια των παιδαγωγικών αναγκών όλων ανεξαιρέτως των μαθητών. Εδώ, είναι σημαντικό να προσθέσουμε ότι βασική προϋπόθεση για να ενταχθεί ένας νέος εκπαιδευτικός στη Γεννάδειο Σχολή είναι η διετής εκπαίδευσή του από το έμπειρο δυναμικό, ώστε να γνωρίσει τη φιλοσοφία και τον τρόπο λειτουργίας της Σχολής μέχρι να είναι έτοιμος να αναλάβει το δικό του τμήμα.
Υπάρχουν συγκεκριμένα εκπαιδευτικά πρότυπα ή συνεργασίες (π.χ. με οργανισμούς, ακαδημαϊκούς κ.λπ.) που βοηθούν το σχολείο να παραμείνει στην αιχμή της καινοτομίας στον χώρο της εκπαίδευσης;
Η Γεννάδειος Σχολή εφαρμόζει ποικίλα εκπαιδευτικά πρότυπα και συνεργασίες με οργανισμούς και ακαδημαϊκούς φορείς, που βοηθούν στην υιοθέτηση καινοτόμων μεθόδων και τεχνολογιών στην εκπαιδευτική διαδικασία. Στόχος μας είναι η διαρκής ανανέωση του εκπαιδευτικού έργου και η εξασφάλιση μιας σύγχρονης και ποιοτικής εκπαίδευσης για τους μαθητές μας.
– Συμμετέχουμε σε έργα που χρηματοδοτούνται από την Ευρωπαϊκή Ένωση και άλλους φορείς, όπως προγράμματα Erasmus και e-Twinning.
– Συνεργαζόμαστε με τον διεθνή εκπαιδευτικό φορέα TECHNOkids, που κατευθύνει τους μαθητές στη σωστή χρήση των Νέων Τεχνολογιών με τις μεθόδους Project & Game Based Learning και δραστηριότητες STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics) και ICT (Information and Communications Technology).
– Συμμετέχουμε σε διεθνή και εκπαιδευτικά συνέδρια, ώστε οι εκπαιδευτικοί και τα στελέχη του σχολείου να έρχονται σε επαφή με τις τελευταίες εξελίξεις στον τομέα της Εκπαίδευσης. Ενημερωνόμαστε για νέες καινοτόμες πρακτικές, εφαρμογές ψηφιακών εργαλείων και μεθόδους διαδραστικής διδασκαλίας.
– Συνεργαζόμαστε με την εταιρεία πληροφοριακών συστημάτων «Έπαφος», η οποία μας προσφέρει σύγχρονες εφαρμογές, πλατφόρμες και ολοκληρωμένα πληροφοριακά συστήματα, εξυπηρετώντας κάθε εκπαιδευτική ανάγκη.
– Συνεργαζόμαστε με ακαδημαϊκούς φορείς, εκπαιδευτικούς οργανισμούς και πανεπιστήμια που αναλαμβάνουν την επιμόρφωση και συνεχιζόμενη εκπαίδευση του εκπαιδευτικού προσωπικού.
Πώς το σχολείο διασφαλίζει τη συμμετοχή των γονέων στην εκπαιδευτική διαδικασία;
Είναι σημαντικό οι γονείς να έχουν ρόλο ενεργό και υποστηρικτικό στο «εκπαιδευτικό γίγνεσθαι». Πιστεύουμε ακράδαντα στη σημασία που απορρέει από το τρίπτυχο Μαθητής – Σχολείο – Οικογένεια. Η Γεννάδειος Σχολή διασφαλίζει τη συμμετοχή των γονέων στην εκπαιδευτική διαδικασία:
- Καθορίζοντας ενημερωτικές συναντήσεις ανά τακτά χρονικά διαστήματα, τόσο στις προκαθορισμένες ημερομηνίες, αλλά και εκτάκτως όποτε αυτό κρίνεται αναγκαίο από τους γονείς ή τους εκπαιδευτικούς, ώστε να υπάρχει η σωστή υποστήριξη – καθοδήγηση προς τους γονείς αλλά και κοινή γραμμή στην αντιμετώπιση δυσκολιών από την οικογένεια και το σχολείο.
- Υλοποιώντας έναν κύκλο επιμορφωτικών σεμιναρίων από εξιδεικευμένους εισηγητές σε συνεργασία με τη σχολική ψυχολόγο με σκοπό την υποστήριξη και τη συμβουλευτική των γονέων σε θέματα που τους απασχολούν και βρίσκονται στην επικαιρότητα.
- Οργανώνοντας σχολικές εκδηλώσεις, όπως θεατρικές παραστάσεις, αθλητικές διοργανώσεις, εκδρομές και φιλανθρωπικές/εθελοντικές δράσεις. Οι γονείς ενθαρρύνονται να συμμετέχουν σε αυτές, ώστε να ενισχύσουμε την αίσθηση της κοινότητας και της συνεργασίας.
Πώς προετοιμάζετε τους μαθητές για την αγορά εργασίας και τις επαγγελματικές τους επιλογές; Πώς τους βοηθάτε να ανακαλύψουν τα ενδιαφέροντα και τις κλίσεις τους;
Στη Γεννάδειο Σχολή, ο επαγγελματικός προσανατολισμός και η αγωγή σταδιοδρομίας αποτελούν νευραλγικό τμήμα της διαδικασίας ολοκλήρωσης της προσωπικότητας των μαθητών μας, ώστε αυτοί να καταστούν μετά το πέρας των σπουδών τους επιτυχημένοι και, εν τέλει, ευτυχισμένοι άνθρωποι. Μάλιστα, πρόσφατα, εγκαινιάσαμε τη συνεργασία μας με το Εργαστήριο Συμβουλευτικής Επιστήμης του ΕΚΠΑ, μέσω καθηγήτριας και συμβούλου επαγγελματικού προσανατολισμού του σχολείου μας, η οποία βρίσκεται ανά πάσα στιγμή δίπλα στους μαθητές μας και τους καθοδηγεί, ενημερώνοντάς τους παράλληλα για οποιοδήποτε νέο στον χώρο των σπουδών και της εργασίας.
Πάνω απ’ όλα, όμως, μέσα από προγραμματισμένες δράσεις (ομιλίες, βιωματικά εργαστήρια, συμμετοχές σε συνέδρια) αλλά και προσωπικές συνεδρίες επαγγελματικού προσανατολισμού, υποστηρίζουμε τα παιδιά μας στην κατάκτηση της αυτογνωσίας τους, την ανάδειξη των ταλέντων τους και στην καλλιέργεια πολύτιμων ήπιων δεξιοτήτων, που θα τους κάνουν να ξεχωρίσουν στην αγορά εργασίας. Τέλος, πραγματοποιούμε ειδικά προγράμματα ομαλής μετάβασης από βαθμίδα σε βαθμίδα, αλλά έχουμε τη δυνατότητα να υποστηρίξουμε ακόμα και την ομαλή ένταξη των αποφοίτων μας στην επαγγελματική τους ζωή, μέσα από την προετοιμασία για το βιογραφικό και τη συνέντευξη εργασίας. Εν κατακλείδι, παρέχουμε μια ολιστική, όσο και επιστημονικά αξιόπιστη, επαγγελματική καθοδήγηση από το πέρας του δημοτικού έως το Πανεπιστήμιο.
Τι άλλο θεωρείτε ότι είναι σημαντικό να ξέρει κάποιος για το σχολείο σας;
Το σχολείο μας, παρά την ανοδική -σε μαθητικό δυναμικό- πορεία του τα τελευταία χρόνια, συνεχίζει μια παράδοση ετών από σύστασής του η οποία έγκειται στη διατήρηση στενών διαπροσωπικών σχέσεων με τα παιδιά μας, χωρίς ωστόσο να καταργούνται οι διακριτοί ρόλοι ανάμεσα σε διδάσκοντες και διδασκόμενους. Επίσης, υφίσταται συνεχής επικοινωνία και συνεργασία με τις οικογένειες των μαθητών μας, κάτι που εξασφαλίζει την ψυχοσυναισθηματική ισορροπία και τη γνωστική πρόοδο των μαθητών μας.