Sporty’s International School: Ο δίγλωσσος παιδικός σταθμός και νηπιαγωγείο όπου η φύση γίνεται δάσκαλος

Μέσα από τη βιωματική μάθηση και τη συνεχή αλληλεπίδραση με το φυσικό περιβάλλον, το Sporty’s International School - που διαθέτει παιδικό σταθμό και νηπιαγωγείο - μυεί τα παιδιά στην ουσιαστική γνώση και αντίληψη του κόσμου. Η Αθηνά Τζανετάτου, υπεύθυνη του σχολείου, εξηγεί πώς η ελευθερία και η φυσικότητα γίνονται σύμμαχοι στη μάθηση.
- 19/06/2025
- Κείμενο: Αλεξία Ζερβούδη
- Φωτογραφίες: Ιωάννα Μορφινού
Σε μια έκταση 5.000 τετραγωνικών μέτρων στη λεωφόρο Ποσειδώνος, στο ύψος του Ελληνικού, εδρεύει το Sporty’s International School, ένας μαθητοκεντρικός δίγλωσσος παιδικός σταθμός και νηπιαγωγείο, όπου τα παιδιά εξερευνούν και μαθαίνουν μέσω της φύσης. Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα βασίζεται στις αρχές του Reggio Emilia, ενώ το εξωτερικό περιβάλλον είναι αναπόσπαστο μέρος της μάθησης σε καθημερινή βάση. Σε όλες τις τάξεις υπάρχουν δύο εκπαιδευτικοί, ο ένας εκ των οποίων είναι αγγλόφωνος, επιτυγχάνοντας τη μάθηση των Αγγλικών όσο πιο φυσικά γίνεται από πολύ μικρή ηλικία.
Ταυτόχρονα, το σχολείο διαθέτει μίνι γήπεδα τένις, βόλεϊ, μπάσκετ και ποδοσφαίρου, ποδηλατόδρομο και πισίνα ειδικών προδιαγραφών για παιδιά, προσφέροντας στους μικρούς μαθητές του ευκαιρίες για σωματική άσκηση και ελεύθερη κίνηση. Η Αθηνά Τζανετάτου, υπεύθυνη του Sporty’s International School, υπογραμμίζει πως η φύση είναι ένας «τρίτος δάσκαλος» για τα παιδιά, γι’ αυτό και οι υπαίθριοι χώροι του σχολείου λειτουργούν όπως μια τάξη εσωτερικού χώρου. Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα διαμορφώνεται από τα ίδια τα παιδιά, βάσει των σημείων ενδιαφέροντός τους, μετατρέποντας τη μάθηση σε διασκέδαση.
«Η εκπαιδευτική προσέγγιση του Reggio Emilia εστιάζει σε ένα μαθητοκεντρικό μοντέλο, με “τρεις δασκάλους”, το περιβάλλον, τον παιδαγωγό και τους γονείς. Το παιδί, έχοντας κύριο και ενεργό ρόλο στην εκπαιδευτική διαδικασία, μαθαίνει σε ένα περιβάλλον όπου η δημιουργικότητα και η κριτική σκέψη γίνονται αναπόσπαστο κομμάτι του χαρακτήρα του. Αναγνωρίζοντας τον σεβασμό προς τη μοναδικότητα του κάθε παιδιού, επιλέξαμε το συγκεκριμένο μοντέλο, εστιάζοντας στις ιδέες και τα ενδιαφέροντά του, με σκοπό τη δημιουργία ενός περιβάλλοντος όπου το κάθε παιδί, ως συνδημιουργός γνώσης, βιώνει τη μάθηση ως μία δημιουργική και διασκεδαστική εμπειρία μέσω του ελεύθερου παιχνιδιού», εξηγεί η κα Τζανετάτου.
Εκπαίδευση έξω στη φύση: Η καθημερινότητα που χρειάζεται ένα νήπιο
Στο Sporty’s International School υπάρχουν δύο είδη τάξεων: «Εκμεταλλευόμενοι τον μεγάλης έκτασης υπαίθριο χώρο του σχολείου, έχουμε δημιουργήσει τάξεις χωρίς σκεπή, ανθισμένους κήπους δηλαδή, που διαθέτουν ποικίλα αισθητηριακά στοιχεία φύσης, τα οποία αποτελούν ερεθίσματα μάθησης για το παιδί. Σε ένα τέτοιο περιβάλλον, το παιδί μπορεί να αποκτήσει κριτική σκέψη, να εξερευνήσει, να τολμήσει, να γίνει δημιουργικό», αναφέρει η κα Τζανετάτου.
Τις ηλιόλουστες ημέρες, οι δραστηριότητες που πραγματοποιούνται σε μία εσωτερική τάξη (γλώσσα, μαθηματικά, ατελιέ, μουσική, κλπ.), εφαρμόζονται αντίστοιχα και στον κήπο, όπου τα παιδιά ενθαρρύνονται να αλληλεπιδρούν με υλικά της φύσης. Όπως έχει διαπιστωθεί, τα παιδιά, τα οποία ακολουθούν ένα «ελεύθερο» πρόγραμμα που τα φέρνει σε στενή επαφή με τη φύση, αναπτύσσουν αρκετά θετικά χαρακτηριστικά που αποτελούν μετέπειτα κομμάτι της προσωπικότητάς τους.
«Μέσα από την ελευθερία που τους δίνεται, έχουν την ευκαιρία να παίρνουν αποφάσεις, να επιλέγουν δραστηριότητες, να εξερευνούν, να εκφράζονται και να πιστεύουν στις ικανότητές τους. Ακόμη, μέσα από τα ομαδικά παιχνίδια βιώνουν κοινές εμπειρίες με συνομήλικα παιδιά και αναπτύσσουν την ενσυναίσθησή τους. Όλη αυτή η διαδικασία βοηθά τα παιδιά να αποκτούν αυτονομία, υπευθυνότητα, αυτοπεποίθηση και πρωτοβουλία. Ιδιαίτερα η επαφή με τη φύση, από την οποία έχουμε απομακρυνθεί τα τελευταία χρόνια, προσφέρει συναισθηματική ισορροπία στα παιδιά και καλλιεργεί σεβασμό προς αυτή. Φυσικά, όλα τα παραπάνω δεν μπορούμε να τα πετύχουμε με ένα αμιγώς “ελεύθερο” πρόγραμμα, καθώς, όπως και για τους ενήλικες, έτσι και για τα παιδιά είναι απαραίτητο να υπάρχουν κανόνες και ρουτίνα».
«Ελεύθερο παιδί, χαρούμενο παιδί»: Μια βροχερή ημέρα στο Sporty’s
Είναι εύκολο να φανταστεί κανείς πόσο χαίρεται ένα παιδί, όταν το μάθημα γίνεται στη φύση. Ο καλός καιρός της χώρας μας και ειδικά των νοτίων προαστίων, προσφέρει ευνοϊκές συνθήκες για την εφαρμογή του προγράμματος. Πώς όμως μοιάζει μια βροχερή ημέρα στο Sporty’s; «Σε ένα περιβάλλον το οποίο είναι εμπνευσμένο από την προσέγγιση του Reggio Emilia, μία βροχερή ημέρα δεν μας αποτρέπει από το να επικεντρωθούμε σε αισθητηριακές δραστηριότητες που σχετίζονται με το στοιχείο του νερού και της λάσπης και προωθούν την περιέργεια και τη δημιουργικότητα των παιδιών. Εκείνες τις ημέρες, αντί να αποφύγουμε τον εξωτερικό χώρο, προσαρμόζουμε τις δραστηριότητες βάσει των καιρικών συνθηκών. Για παράδειγμα, σε περίπτωση έντονης βροχής, περιμένουμε να σταματήσει και μετά βάζουμε γαλότσες, αδιάβροχα και βγαίνουμε στον κήπο. Μέσα από παιχνίδια mudplay μπορούμε να επικεντρωθούμε σε διάφορους μαθησιακούς τομείς, όπως μαθηματικά, γλώσσα, κλπ.».
Το παιχνίδι με λάσπη ενεργοποιεί την αφή, την όραση και την όσφρηση, προσφέροντας πλούσια αισθητηριακά ερεθίσματα. Το ξέγνοιαστο παιχνίδι, με αυτό το φυσικό, μπελαλίδικο αλλά ιδιαιτέρως ωφέλιμο υλικό, αναπτύσσει τη φαντασία, τη δημιουργικότητα, βοηθά στη συναισθηματική αποφόρτιση, ενώ ταυτόχρονα, ενισχύει τον δεσμό με τη μητέρα γη.
Διγλωσσία από 2 ετών και για πάντα
Η καθημερινή έκθεση στα Αγγλικά σε συνδυασμό με το παιχνίδι επιτρέπει στο παιδί να νιώσει άνετα και να αναπτύξει σταδιακά δίγλωσσες δεξιότητες. Πώς επιτυγχάνεται αυτό στο Sporty’s; «Στο σχολείο μας, η διγλωσσία αποτελεί βασικό πυλώνα του προγράμματός μας, και φροντίζουμε ώστε τα παιδιά να εκτίθενται καθημερινά και φυσικά τόσο στην ελληνική όσο και στην αγγλική γλώσσα. Υπάρχει συνεχής επαφή των παιδιών με τα Αγγλικά καθ’ όλη τη διάρκεια του εκπαιδευτικού προγράμματος, μέσα από το παιχνίδι, τη μουσική, τη δραματοποίηση και την καθημερινή αλληλεπίδραση με αγγλόφωνους παιδαγωγούς. Έτσι αρχίζουν να κατανοούν και να χρησιμοποιούν τη γλώσσα. Για τους νέους μας μαθητές, ξεκινάμε σταδιακά να εισάγουμε τη νέα γλώσσα στην τάξη χωρίς να υπάρχει αρχικά απαίτηση από το παιδί να γνωρίζει λέξεις και να απαντά. Πολλές φορές μάλιστα χρησιμοποιείται και η γλώσσα του σώματος από την παιδαγωγό. Καθώς το κάθε παιδί είναι διαφορετικό, χρειάζεται τον χρόνο του για να ενταχθεί σε ένα νέο γλωσσικό περιβάλλον και αυτό το επιτυγχάνουμε με τη μέθοδο της διαφορετικότητας, όπου γίνεται διαμόρφωση του μαθήματος βάσει των προσωπικών αναγκών του κάθε μαθητή. Ο στόχος μας δεν είναι η τυπική εκμάθηση της γλώσσας, αλλά η φυσική απόκτησή της, όπως μαθαίνουν τα παιδιά τη μητρική τους γλώσσα».
Μετάβαση στο Δημοτικό: Η προσαρμοστικότητα, η κριτική σκέψη και η επίλυση ζητημάτων απαραίτητα εφόδια
Το Sporty’s διαθέτει παιδικό σταθμό και νηπιαγωγείο για παιδιά ηλικίας 2,5 – 6 ετών. Κάθε ηλικιακό γκρουπ παρακολουθεί ειδικά σχεδιασμένο πρόγραμμα βάσει των δεξιοτήτων και της ανάπτυξης των παιδιών σε κάθε στάδιο. Όπως συμβαίνει – ή θα έπρεπε να συμβαίνει – και στον κόσμο των ενηλίκων, η ατομική ελευθερία συνυπάρχει με κανόνες και όρια που διασφαλίζουν τον σεβασμό προς τη συλλογική ελευθερία.
Πώς οι μικροί μαθητές αντιλαμβάνονται τα όριά τους, ώστε να μεταβούν στο Δημοτικό, όπου η ελευθερία έχει άλλους κανόνες; Η κα Τζανετάτου εξηγεί: «Το πρόγραμμα δεν είναι εφικτό να λειτουργήσει χωρίς κανόνες και ρουτίνα. Ιδιαίτερα στα παιδιά του Νηπιαγωγείου, ενώ το πρόγραμμα του σχολείου παραμένει “ελεύθερο”, ταυτόχρονα δουλεύονται και δεξιότητες που θα χρειαστούν στην Α΄ Δημοτικού. Για παράδειγμα, μία παιδαγωγός θα παροτρύνει ένα παιδί του Νηπιαγωγείου να αφιερώσει περισσότερο χρόνο στο τραπέζι για να ολοκληρώσει μία δραστηριότητα. Πράγματι, ένα παιδί το οποίο έχει εκτεθεί σε ένα περιβάλλον με ελεύθερο πρόγραμμα και μπορεί αρχικά να αισθανθεί έναν περιορισμό λόγω των κανόνων, ακριβώς επειδή έχει μάθει να διαχειρίζεται αλλαγές, να επιλύει προβλήματα και να αναγνωρίζει και να εκφράζει τα συναισθήματά του, μπορεί να ανταποκριθεί σε όποια αλλαγή προκύψει από τη μετάβαση στην Α’ Δημοτικού».
Επιλέγοντας συνειδητά το Sporty’s International School, σημαίνει για εσένα ως γονιό ότι βλέπεις στο παιδί σου έναν αυριανό πολίτη του κόσμου. Ένα παιδί ελεύθερο, δημιουργικό, με αυτοπεποίθηση και σεβασμό για τον εαυτό του, τους άλλους και το περιβάλλον. Δεν σε τρομάζει η ιδέα ότι θα λερωθεί και θέτεις την πρωτοβουλία και την προσωπική εξέλιξη σε πρώτο πλάνο. Όσο για τον δρόμο του «αύριο», η μετάβαση από το Sporty’s στο Δημοτικό και μετέπειτα στο Γυμνάσιο και το Λύκειο, μπορεί να γίνει ομαλά μένοντας στην οικογένεια του IMS (International Metropolitan School).