«Πόλεμος» για τους καθαρισμούς στον Υμηττό: Αντιπαράθεση ανάμεσα στον Δήμο Ελληνικού – Αργυρούπολης και τον ΣΠΑΥ
Σε πεδίο έντονης δημόσιας αντιπαράθεσης μετατρέπεται η αντιπυρική θωράκιση του Υμηττού, με τη δημοτική αρχή Ελληνικού - Αργυρούπολης να καταγγέλλει σοβαρές καθυστερήσεις στους καθαρισμούς και τον ΣΠΑΥ να απαντά κάνοντας λόγο για προεκλογικές σκοπιμότητες.
- NouPou.gr
- 24/06/2026 12:11
Η αντίστροφη μέτρηση για τις εκλογές του νέου Διοικητικού Συμβουλίου του ΣΠΑΥ στις 25 Ιουνίου 2026 έφερε στην επιφάνεια μια σοβαρή κόντρα ανάμεσα στον Δήμο Ελληνικού – Αργυρούπολης και τον Σύνδεσμο, με φόντο την αγωνία των κατοίκων για την ασφάλεια του ορεινού όγκου κατά την τρέχουσα αντιπυρική περίοδο.
Δήμος Ελληνικού – Αργυρούπολης: «Σοβαρές καθυστερήσεις μετά την αλλαγή διοίκησης»
Όλα ξεκίνησαν από την ενημερωτική εκστρατεία που πραγματοποίησε κλιμάκιο της Πολιτικής Προστασίας και των Εθελοντών του Δήμου Ελληνικού – Αργυρούπολης στις γειτονιές της Αργυρούπολης που συνορεύουν με το βουνό. Σύμφωνα με την ανακοίνωση του Δήμου, οι κάτοικοι εκφράζουν καθημερινά την έντονη ανησυχία τους για το γεγονός ότι σημαντικές εκτάσεις του Υμηττού παραμένουν ακαθάριστες.

Η δημοτική αρχή έσπευσε να διευκρινίσει ότι η αποκλειστική αρμοδιότητα και αδειοδότηση για τους καθαρισμούς ανήκει στον ΣΠΑΥ, στον οποίο ο Δήμος είναι μέλος και καταβάλλει κανονικά τις εισφορές του. Στρέφοντας τα βέλη του κατά της νυν διοίκησης του Συνδέσμου, ο Δήμος υπογράμμισε ότι επί προεδρίας του Δημάρχου Γιάννη Κωνσταντάτου (2019-2024) οι εργασίες ξεκνούσαν έγκαιρα από τις αρχές Μαΐου. Αντίθετα, όπως καταγγέλλεται, η τρέχουσα εικόνα παρουσιάζει σοβαρές καθυστερήσεις που δεν ανταποκρίνονται στο απαιτούμενο επίπεδο ετοιμότητας.

Παράλληλα, ο Δήμος ξεκαθάρισε ότι, αν και δεν έχει το νομικό δικαίωμα να παρέμβει αυτόνομα στο βουνό, ασκεί συνεχείς πιέσεις, ενώ ο ίδιος ο δημοτικός μηχανισμός (Κέντρο Διαχείρισης Κρίσεων, εθελοντές, κάμερες τεχνητής νοημοσύνης) βρίσκεται σε πλήρη επιφυλακή, όπως αποδείχθηκε και στην άμεση κατάσβεση πυρκαγιάς στις 8 Ιουνίου.
ΣΠΑΥ: «Οι καθαρισμοί γίνονται κανονικά – Υπηρετούνται προεκλογικές σκοπιμότητες»
Άμεση και ιδιαίτερα αιχμηρή ήταν η απάντηση του ΣΠΑΥ, ο οποίος μέσω δικής του ανακοίνωσης κατηγόρησε τον Δήμο για προσπάθεια δημιουργίας εσφαλμένων εντυπώσεων, ξεκαθαρίζοντας ότι «ουδεμία εγκατάλειψη ή αδράνεια υφίσταται».
Σύμφωνα με τον Σύνδεσμο, οι εργασίες εκτελούνται κανονικά βάσει επιχειρησιακού σχεδιασμού και με ιεράρχηση των αναγκών. Όπως αναφέρεται, δόθηκε προτεραιότητα στα πιο επιβαρυμένα σημεία του βόρειου και ανατολικού Υμηττού (Αγία Παρασκευή, Παπάγου-Χολαργό, Ζωγράφου κ.α.), ενώ οι καθαρισμοί ολοκληρώνονται άμεσα και στις υπόλοιπες περιοχές, συμπεριλαμβανομένης της Αργυρούπολης. Ο ΣΠΑΥ υπενθύμισε επίσης ότι λειτουργεί ως διαδημοτικός φορέας 12 δήμων-μελών που συνεπικουρεί την Πολιτεία και δεν είναι ο μοναδικός καθ’ ύλην αρμόδιος για τον καθαρισμό ολόκληρου του βουνού.
Η διοίκηση του Συνδέσμου άφησε σαφείς αιχμές κατά του πρώην προέδρου κ. Γιάννη Κωνσταντάτου, εκφράζοντας προβληματισμό για το γεγονός ότι επιλέγει να «διογκώσει ένα επιχειρησιακό ζήτημα» ελάχιστες ημέρες πριν από τις εσωτερικές εκλογές του ΣΠΑΥ. Ο νυν Πρόεδρος του Συνδέσμου και Δήμαρχος Παιανίας, Ισίδωρος Μάδης, δήλωσε προσηλωμένος στην ουσία του έργου, ξεκαθαρίζοντας ότι ο ΣΠΑΥ δεν θα επιτρέψει την εργαλειοποίηση της αγωνίας των πολιτών για λόγους μικροπολιτικής εκμετάλλευσης.
Ακολουθούν ενδεικτικές φωτογραφίες καθαρισμών που κοινοποίησε ο ΣΠΑΥ:






Αυτούσιες οι ανακοινώσεις των δύο πλευρών
Η ανακοίνωση του Δήμου Ελληνικού – Αργυρούπολης:
«Γιατί παραμένει ακαθάριστος ο Υμηττός; Ο Δήμος Ελληνικού – Αργυρούπολης ενημερώνει τους πολίτες. Αυτοψία και ενημέρωση κατοίκων για την κατάσταση στον Υμηττό.
Κλιμάκιο της Πολιτικής Προστασίας και των Εθελοντών του Δήμου Ελληνικού – Αργυρούπολης, με επικεφαλής τον Αντιδήμαρχο Πολιτικής Προστασίας Βασίλη Κρητικό, πραγματοποίησε τις τελευταίες ημέρες ενημερωτικές επισκέψεις στις γειτονιές που βρίσκονται περιμετρικά του Υμηττού στην πλευρά της Αργυρούπολης, καθώς πολλοί κάτοικοι επικοινωνούν καθημερινά με τον Δήμο εκφράζοντας δικαιολογημένα την αγωνία και την αγανάκτησή τους για το γεγονός ότι, ενώ βρισκόμαστε ήδη στην αντιπυρική περίοδο, σημαντικές εκτάσεις του βουνού παραμένουν ακαθάριστες.
Κατά την ενημέρωση των κατοίκων διευκρινίστηκε ότι η ευθύνη για τον καθαρισμό του Υμηττού ανήκει στον Σύνδεσμο Προστασίας και Ανάπτυξης Υμηττού (ΣΠΑΥ), ο οποίος διαθέτει τη σχετική αρμοδιότητα και αδειοδότηση από το Δασαρχείο. Ο Δήμος Ελληνικού – Αργυρούπολης είναι μέλος του ΣΠΑΥ και καταβάλλει κανονικά το ποσό που του αναλογεί για να πραγματοποιούνται οι εργασίες αυτές. Όπως έχει επισημάνει ο Δήμαρχος Γιάννης Κωνσταντάτος, κατά την περίοδο που διετέλεσε Πρόεδρος του ΣΠΑΥ από το 2019 έως το 2024, οι καθαρισμοί ξεκινούσαν έγκαιρα από τις αρχές Μαΐου και ολοκληρώνονταν σε όλο τον Υμηττό πριν η αντιπυρική περίοδος εισέλθει στο πιο κρίσιμο στάδιό της. Δυστυχώς, μετά την αλλαγή διοίκησης στον ΣΠΑΥ παρατηρούνται σοβαρές καθυστερήσεις, με αποτέλεσμα το βουνό να παρουσιάζει σήμερα εικόνα που δεν ανταποκρίνεται ούτε στις ανάγκες πυροπροστασίας ούτε στο επίπεδο ετοιμότητας που είχαν συνηθίσει οι κάτοικοι της περιοχής.
Παράλληλα, τονίστηκε ότι ο Δήμος δεν διαθέτει τη σχετική αρμοδιότητα για να προχωρήσει ο ίδιος στις συγκεκριμένες εργασίες. Με απλά λόγια, ακόμη και αν ήθελε να παρέμβει, δεν θα μπορούσε να το πράξει άμεσα. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι μένει αδρανής. Η Δημοτική Αρχή παρακολουθεί στενά το θέμα και πιέζει συνεχώς ώστε να ολοκληρωθούν οι διαδικασίες και να ξεκινήσουν το συντομότερο δυνατόν οι καθαρισμοί. Την ίδια στιγμή, ο Δήμος βρίσκεται σε πολύ υψηλό επίπεδο επιχειρησιακής ετοιμότητας, με το Κέντρο Διαχείρισης Κρίσεων, την Πολιτική Προστασία, τους εθελοντές, τα σύγχρονα συστήματα επιτήρησης και τις κάμερες τεχνητής νοημοσύνης να λειτουργούν καθημερινά για την προστασία του Υμηττού και των κατοίκων.
Η αποτελεσματικότητα αυτού του μηχανισμού αποδείχθηκε έμπρακτα και στις 8 Ιουνίου, όταν εκδηλώθηκε πυρκαγιά στον Υμηττό και χάρη στην άμεση κινητοποίηση των δυνάμεων του Δήμου η φωτιά περιορίστηκε μέσα σε λίγα λεπτά, αποτρέποντας τα χειρότερα. Ο Δήμαρχος Γιάννης Κωνσταντάτος ξεκαθαρίζει ότι η φετινή εικόνα δεν μπορεί και δεν πρέπει να επαναληφθεί και δεσμεύεται προσωπικά ότι θα εξαντληθεί κάθε δυνατότητα ώστε από την επόμενη χρονιά οι καθαρισμοί να έχουν ολοκληρωθεί έγκαιρα και να μην ξαναβρεθεί η περιοχή αντιμέτωπη με ανάλογες καθυστερήσεις».
Η απάντηση του ΣΠΑΥ:
«Ο Σύνδεσμος Προστασίας και Ανάπτυξης Υμηττού (ΣΠΑΥ), με αφορμή δημόσιες αναφορές και ανακοινώσεις που επιχειρούν να δημιουργήσουν εσφαλμένες εντυπώσεις ως προς την πορεία των καθαρισμών στον Υμηττό, οφείλει να αποκαταστήσει την αλήθεια με σαφήνεια, υπευθυνότητα και απόλυτο σεβασμό απέναντι στους πολίτες.
Οι εργασίες καθαρισμού του Υμηττού εκτελούνται κανονικά, σύμφωνα με τον επιχειρησιακό σχεδιασμό του ΣΠΑΥ και την ιεράρχηση που επιβάλλουν οι πραγματικές ανάγκες πυροπροστασίας του βουνού. Ουδεμία εγκατάλειψη ή αδράνεια υφίσταται. Αντιθέτως, εκτενείς παρεμβάσεις καθαρισμών έχουν ήδη ολοκληρωθεί με στοχευμένη προτεραιοποίηση στα πλέον χλωρά, πυκνά και επιβαρυμένα σημεία του βόρειου και ανατολικού Υμηττού, όπου φιλοξενούν και κρίσιμες υποδομές! Ειδικότερα, καθαρισμοί έχουν γίνει σε: Αγία Παρασκευή, Παπάγου- Χολαργό, Ζωγράφου, Κορωπί, Καισαριανή, Δάφνη-Υμηττό και ολοκληρώνονται άμεσα σε Βύρωνα, Aργυρούπολη, Ηλιούπολη, Μαρκόπουλο – Μεσογαία, Βάρη – Βούλα – Βουλιαγμένη και Παιανία.
Σημειώνεται ότι ο ΣΠΑΥ, ως Διαδημοτικός Φορέας 12 Δήμων – Μελών συνεπικουρεί την Πολιτεία και δεν είναι ο καθ’ ύλην αρμόδιος για τον καθαρισμό όλου του Υμηττού. Δεν δύναται να πράττει άλλωστε κάτι τέτοιο, πράγμα που γνωρίζουν όλοι οι Δήμοι – Μέλη του!
Ο ΣΠΑΥ παράλληλα δεν λειτουργεί με όρους επικοινωνιακής σκοπιμότητας ούτε με γεωγραφικές επιλεκτικότητες, αλλά με κριτήριο την ουσία της αντιπυρικής προστασίας, τη σοβαρότητα του κινδύνου και την ανάγκη θωράκισης του συνόλου του ορεινού όγκου.
Στο πλαίσιο αυτό, είναι απολύτως σαφές ότι ο Δήμος Ελληνικού – Αργυρούπολης δεν παραλείπεται, ούτε τίθεται εκτός σχεδιασμού. Η προσπάθεια να εμφανιστεί ο Σύνδεσμος ως αδρανής ή αδιάφορος απέναντι σε συγκεκριμένη περιοχή είναι απολύτως αβάσιμη και δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα.
Δυστυχώς, προκαλεί εύλογο προβληματισμό το γεγονός ότι ο πρώην πρόεδρος του ΣΠΑΥ, κ. Ιωάννης Κωνσταντάτος, επιλέγει, για λόγους που μόνο ο ίδιος γνωρίζει, να ανασύρει και να διογκώνει ένα επιχειρησιακό ζήτημα, επιχειρώντας να το μετατρέψει σε πεδίο δημόσιας αντιπαράθεσης, λίγες μόλις ημέρες πριν από τις εκλογές για το νέο Διοικητικό Συμβούλιο του ΣΠΑΥ, στις 25 Ιουνίου 2026…
Ο ΣΠΑΥ δεν πρόκειται να ακολουθήσει αυτή την τακτική. Δεν θα εμπλακεί σε προεκλογικές σκοπιμότητες, δεν θα εργαλειοποιήσει την αγωνία των πολιτών και δεν θα μετατρέψει την αντιπυρική προστασία του Υμηττού σε αντικείμενο μικροπολιτικής εκμετάλλευσης. Η ευθύνη του Συνδέσμου είναι μία: να προστατεύει τον Υμηττό με σχέδιο, σοβαρότητα, τεκμηρίωση και συνέπεια. Και αυτό ακριβώς πράττει.
Ο Πρόεδρος του ΣΠΑΥ – Δήμαρχος Παιανίας, Ισίδωρος Μάδης, παραμένει προσηλωμένος αποκλειστικά στην ουσία του έργου που έχει αναλάβει ο Σύνδεσμος και στη διασφάλιση ότι όλες οι αναγκαίες παρεμβάσεις θα ολοκληρωθούν με τον ορθό τρόπο, στον σωστό χρόνο και με μοναδικό γνώμονα την προστασία του βουνού και των όμορων δήμων. Με σχέδιο, με ιεράρχηση, με ευθύνη και με πλήρη επίγνωση της αποστολής του ΣΠΑΥ. Όλα τα υπόλοιπα υπηρετούν άλλες επιδιώξεις, όχι την αλήθεια και πάντως όχι την προστασία του Υμηττού».