Κλιμακώνεται η αντιπαράθεση για τον Υμηττό: Κοινή ανακοίνωση των Δήμων Ηλιούπολης και Ελληνικού – Αργυρούπολης κατά του ΣΠΑΥ
Νέα τροπή λαμβάνει η δημόσια συζήτηση γύρω από την αντιπυρική θωράκιση του Υμηττού. Με κοινό δελτίο τύπου, οι Δήμοι Ηλιούπολης και Ελληνικού - Αργυρούπολης απαντούν στον ΣΠΑΥ, υποστηρίζοντας ότι 2.500 στρέμματα του βουνού παραμένουν ακαθάριστα και εκφράζοντας την έντονη ανησυχία τους για την πορεία των έργων.
- NouPou.gr
- 25/06/2026 11:05
Η δημόσια αντιπαράθεση ανάμεσα στην τρέχουσα διοίκηση του ΣΠΑΥ και τις δημοτικές αρχές των νοτίων προαστίων συνεχίζεται σε υψηλούς τόνους. Λίγες ώρες μετά την πρώτη ανακοίνωση του Δήμου Ελληνικού – Αργυρούπολης και την «απάντηση» του Συνδέσμου, ο οποίος υποστήριξε ότι οι καθαρισμοί προχωρούν κανονικά βάσει σχεδίου, οι Δήμοι Ηλιούπολης και Ελληνικού – Αργυρούπολης εξέδωσαν νέα κοινή ανακοίνωση, στην οποία επιμένουν ότι υπάρχουν σοβαρές καθυστερήσεις στη θωράκιση του βουνού.
Οι ισχυρισμοί των δύο Δήμων για τις συμβάσεις και την εικόνα του βουνού
Στο κοινό τους ανακοινωθέν, οι δύο δημοτικές αρχές αναφέρουν ότι η αγωνία και τα παράπονα των πολιτών για την κατάσταση στο βουνό έχουν αυξηθεί σημαντικά. Σύμφωνα με τη δική τους πλευρά, το βασικότερο πρόβλημα εστιάζεται στο νομικό και επιχειρησιακό σκέλος των καθαρισμών: «Μέχρι και σήμερα δεν έχει υπογραφεί σύμβαση καθαρισμού με ανάδοχο για τα περίπου 2.500 στρέμματα του Υμηττού, έκταση που καθαριζόταν ετησίως την τελευταία πενταετία. Σήμερα δεν υπάρχει ενεργή εργολαβία καθαρισμού του Υμηττού».
Παράλληλα, οι δύο Δήμοι υποστηρίζουν ότι οι παρεμβάσεις που έχουν γίνει μέχρι στιγμής είναι αποσπασματικές και βασίζονται σε ιδιωτικές δωρεές, σημειώνοντας ότι η εικόνα σε κομβικά σημεία -όπως η Λεωφόρος Κατεχάκη, η Ηλιούπολη, η Αργυρούπολη και η περιοχή γύρω από το Κέντρο Υπερυψηλής Τάσης (ΚΥΤ)- δεν είναι η επιθυμητή. Επιπλέον, αναφέρουν ότι ο Σύνδεσμος απενεργοποίησε τα σχόλια των χρηστών στην επίσημη σελίδα του στο Facebook, γεγονός που, όπως λένε, εμποδίζει τους πολίτες να εκφράσουν την άποψή τους για την κατάσταση.
Επιστολές και αναφορές για προβλήματα στις υποδομές
Οι Δήμοι Ηλιούπολης και Ελληνικού – Αργυρούπολης τονίζουν ότι η πολιτική προστασία απαιτεί έγκαιρο προγραμματισμό και έναρξη των εργασιών από τις αρχές Μαΐου.
Στο πλαίσιο αυτό, γνωστοποιούν ότι έχουν ήδη αποστείλει γραπτές προειδοποιητικές επιστολές προς τον νυν Πρόεδρο του ΣΠΑΥ και Δήμαρχο Παιανίας, Ισίδωρο Μάδη (ο Δήμος Ελληνικού – Αργυρούπολης στις 22 Μαΐου και 10 Ιουνίου και ο Δήμος Ηλιούπολης από τα τέλη Μαΐου), επισημαίνοντας δυσλειτουργίες σε κρίσιμες υποδομές. Συγκεκριμένα, αναφέρουν ότι:
- Οι δασικοί δρόμοι χρειάζονται συντήρηση.
- Οι αισθητήρες στις δεξαμενές νερού παρουσιάζουν προβλήματα.
- Οι κάμερες ασφαλείας δεν διαχέουν το υλικό με τον προβλεπόμενο τρόπο.
«Απαραίτητη η ενότητα και ο σεβασμός»
Απαντώντας στις προηγούμενες αιχμές του ΣΠΑΥ περί «μικροπολιτικών σκοπιμοτήτων» λόγω των εσωτερικών εκλογών, η πλευρά του Δημάρχου Ελληνικού – Αργυρούπολης και πρώην προέδρου του Συνδέσμου, Γιάννη Κωνσταντάτου, ξεκαθαρίζει πως δεν υπάρχει καμία υποψηφιότητα από μέρους τους για την ηγεσία του φορέα.
Υπογραμμίζουν ότι παρέδωσαν έναν Σύνδεσμο-πρότυπο με ισχυρές τεχνολογικές υποδομές -όπως το Κέντρο Ελέγχου στην Αργυρούπολη με τις κάμερες τεχνητής νοημοσύνης- οι οποίες αξιοποιούνται μέχρι και σήμερα. Τέλος, η κοινή ανακοίνωση καταλήγει με κάλεσμα προς τη σημερινή διοίκηση του ΣΠΑΥ για ενότητα και συνεργασία, τονίζοντας ότι ο ορεινός όγκος προστατεύεται μόνο μέσα από συντονισμένο έργο και όχι μέσα από δημόσιες αντιπαραθέσεις.
Εικόνες από τα όρια των δύο Δήμων
Μαζί με το κοινό δελτίο τύπου, οι Δήμοι Ηλιούπολης και Ελληνικού – Αργυρούπολης κοινοποίησαν και σχετικό φωτογραφικό υλικό από την αυτοψία που πραγματοποιήθηκε στα διοικητικά τους όρια στις 23 Ιουνίου. Σύμφωνα με τις δημοτικές αρχές, οι εικόνες αυτές αποτυπώνουν την τρέχουσα κατάσταση και τα σημεία του ορεινού όγκου που παραμένουν χωρίς καθαρισμό.











Αυτούσιο το κοινό δελτίο τύπου των Δήμων Ηλιούπολης και Ελληνικού – Αργυρούπολης:
«2.500 στρέμματα στον Υμηττό παραμένουν να καθαριστούν ακόμη και σήμερα» ΚΟΙΝΟ ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ των Δήμων Ηλιούπολης και Ελληνικού – Αργυρούπολης
Λέει ο θυμόσοφος λαός μας: «εκεί που μας χρωστούσανε, μας πήραν και το βόδι». Και κάπως έτσι φαίνεται ότι αντιλαμβάνεται η σημερινή Διοίκηση του ΣΠΑΥ τη διαχείριση του Υμηττού, όπως προκύπτει από την ανακοίνωση που εξέδωσε στοχευμένα κατά του Δήμου Ελληνικού – Αργυρούπολης.
Ο Δήμος Ελληνικού – Αργυρούπολης έκανε το αυτονόητο, ενημερώνοντας με φυλλάδιο που διανεμήθηκε από την Πολιτική Προστασία του Δήμου και απαντώντας στην αγωνία των εκατοντάδων πολιτών που έχουν κατακλύσει το τηλεφωνικό κέντρο και το Πυροφυλάκιο Αργυρούπολης με παράπονα και εύλογη ανησυχία για την σημερινή κατάσταση στο βουνό. Για πρώτη φορά εδώ και πολλά χρόνια, ο Υμηττός παραμένει ακαθάριστος και η ευθύνη γι’ αυτό βαραίνει ξεκάθαρα τον ΣΠΑΥ.
Μέχρι και σήμερα δεν έχει υπογραφεί σύμβαση καθαρισμού με ανάδοχο για τα περίπου 2.500 στρέμματα του Υμηττού (έκταση που καθαριζόταν την τελευταία πενταετία ετησίως). Και ενώ διανύουμε ήδη τον δεύτερο μήνα της αντιπυρικής περιόδου, αντί η ηγεσία του ΣΠΑΥ να δώσει εξηγήσεις και λύσεις για αυτή την πρωτοφανή καθυστέρηση, επιλέγει να επιτεθεί μεροληπτικά στους Δήμους, κάνοντας λόγο για μικροπολιτικά συμφέροντα και ιδιοτέλεια, παρουσιάζοντας ως έργο καθαρισμούς που έχουν πραγματοποιηθεί αποσπασματικά και σε ορισμένες περιπτώσεις μέσω δωρεών.
Η πραγματικότητα, όμως, δεν κρύβεται. Η εικόνα στην Λ. Κατεχάκη στα σημεία που γειτνιάζει με τον Υμηττό, στην Ηλιούπολη, στην Αργυρούπολη, ιδιαίτερα στο ΚΥΤ που έχουν ξεκινήσει πολλές φωτιές στο παρελθόν και συνολικά στον Υμηττό είναι απογοητευτική και δεν τιμά κανέναν. Εάν μάλιστα η διοίκηση του ΣΠΑΥ επιθυμούσε πραγματικά να ακούσει την κοινωνία, δεν θα είχε απενεργοποιήσει τα σχόλια στην πρόσφατη ανάρτησή της στο Facebook, όπου παρουσιάζεται μια εξωραϊσμένη εικόνα καθαρισμών. Θα άφηνε τους ίδιους τους πολίτες να καταθέσουν δημόσια την πραγματική κατάσταση που καθημερινά μεταφέρουν στα δημαρχεία μας.
Η πολιτική προστασία δεν είναι επικοινωνία. Δεν είναι φωτογραφίες και βίντεο από μεμονωμένες παρεμβάσεις. Είναι προγραμματισμός, οργάνωση, ενημέρωση και υλοποίηση πολύ νωρίτερα χρονικά. Είναι να έχεις ξεκινήσει από τις αρχές Μαΐου τις απαραίτητες εργασίες και να έχεις διασφαλίσει ότι ο Υμηττός είναι καθαρός και θωρακισμένος πριν ξεκινήσει το δύσκολο καλοκαίρι με τους υψηλούς κινδύνους.
Την ίδια στιγμή, παραμένουν σοβαρά προβλήματα που έχουν επισημανθεί επανειλημμένα προς τον νυν Πρόεδρο του ΣΠΑΥ, Δήμαρχο Παιανίας. Οι δασικοί δρόμοι δεν έχουν συντηρηθεί, οι αισθητήρες στις δεξαμενές δεν λειτουργούν, οι κάμερες δεν διαχέουν το υλικό όπως θα έπρεπε και συνολικά κρίσιμες υποδομές πολιτικής προστασίας παρουσιάζουν δυσλειτουργίες. Όλα αυτά έχουν τεθεί επισήμως υπόψη της Διοίκησης του Συνδέσμου με σχετικές επιστολές μας, τόσο του Δήμου Ελληνικού – Αργυρούπολης όσο και του Δήμου Ηλιούπολης.
Ο Δήμος Ελληνικού – Αργυρούπολης έχει ήδη αποστείλει επιστολές αγωνίας και προειδοποίησης στις 22 Μαΐου και στις 10 Ιουνίου, καθώς και ο Δήμος Ηλιούπολης από τα τέλη Μαΐου, ζητώντας απαντήσεις για το τι συμβαίνει και γιατί δεν προχωρούν οι αναγκαίες ενέργειες. Αντί απαντήσεων, οι Δήμοι – μέλη του ΣΠΑΥ βρέθηκαν αντιμέτωποι με μια αδικαιολόγητη και αχρείαστη πολεμική, που δεν τιμά την ιστορία και την Διοίκηση του Συνδέσμου.
Η ουσία παραμένει η εξής: σήμερα δεν υπάρχει ενεργή εργολαβία καθαρισμού του Υμηττού. Την ώρα που όλοι καλούμε τους πολίτες να επιδείξουν υπευθυνότητα, να καθαρίζουν τα οικόπεδά τους και να τηρούν τον νόμο, ο ίδιος ο Υμηττός παραμένει ακαθάριστος. Ο ΣΠΑΥ δεν έχει πράξει τα δέοντα.
Αγαπητέ Πρόεδρε του ΣΠΑΥ κύριε Μάδη,
Ο Δήμος Ελληνικού – Αργυρούπολης αξίζει μεγαλύτερο σεβασμό. Δεν είμαστε υποψήφιοι για την Προεδρία του ΣΠΑΥ, για να μιλάτε για μικροπολιτικά συμφέροντα. Αντιθέτως, σας παραδώσαμε έναν Σύνδεσμο που αποτελούσε πρότυπο πανελλαδικά, έπειτα από μια θητεία για την οποία μιλούσε ολόκληρη η Ελλάδα.
Εμφανίζεστε δε, και παρουσιάζετε το έργο του ΣΠΑΥ μέσα από το Κέντρο Ελέγχου της Αργυρούπολης, αξιοποιώντας τις κάμερες τεχνητής νοημοσύνης και τις υποδομές που δημιουργήθηκαν στο Περιβαντολλογικό και Επιχειρησιακό Κέντρο το οποίο σας παραδώσαμε και μιλάτε στους δημοσιογράφους για το υψηλό τεχνολογικό έργο που έγινε επί Κωνσταντάτου και αντί να τον συμβουλευτείτε, τον κατηγορείτε επειδή σας λέει τα αυτονόητα.
Οι στιγμές απαιτούν ενότητα, συνεργασία και ανάληψη ευθύνης. Ο Υμηττός δεν προστατεύεται με ανακοινώσεις, ούτε με διχαστικό λόγο. Προστατεύεται με έργο, προετοιμασία και αποτελέσματα και όχι με δωρεές που τις παρουσιάζετε ως έργο ουσίας αποσπασματικά σε κάποια σημεία του Υμηττού, με «μπαλώματα» καθαρισμού. Σας καλούμε δε, ως σημερινό Πρόεδρο και ενδεχόμενα και αυριανό, να ενώσετε και να μην διχάζετε άλλο τα μέλη, εκθέτοντας δημόσια τον ΣΠΑΥ στην κοινή γνώμη.
Αυτό περιμένουν οι πολίτες. Αυτό ζητούν οι Δήμοι. Και αυτό οφείλει να πράξει ο ΣΠΑΥ.