Αν οι δημοσκοπήσεις γίνονταν κάλπη τώρα: Το απόλυτο Survivor στον Νότιο Τομέα
Πώς θα μοιράζονταν οι έδρες στα Νότια αν αύριο είχαμε εκλογές και οι δημοσκοπήσεις επιβεβαιώνονταν; Επιπλέον: Από το crash test της Εσπλανάδας στη Γλυφάδα μέχρι τη μάχη για το Χαλικάκι στην Ηλιούπολη και τις κάλπες του ΣΠΑΥ, καταγράφουμε τις κυριότερες παραπολιτικές εξελίξεις της εβδομάδας.
- Ο Νότιος
- 27/06/2026 12:14
Η δολοφονία του 15χρονου στην Καλλιθέα δεν χωράει σε ψυχρά αστυνομικά δελτία ούτε εξηγείται με εύκολες ταμπέλες. Οι πόλεις που αλλάζουν βίαια και άνισα γεννούν τεράστιες πιέσεις, που σκάνε εκεί όπου το κράτος, το σχολείο και η οικογένεια έχουν κάνει πίσω.
Η Καλλιθέα είναι δίπλα στη λαμπερή Αθηναϊκή Ριβιέρα των πολυτελών αναπτύξεων, των Airbnb και των τιμών που τρέχουν πιο γρήγορα από τους μισθούς. Δίπλα τους, μεγαλώνουν παιδιά που βλέπουν τις παραλίες να γίνονται premium εμπειρίες για λίγους, τα ενοίκια να εκτοξεύονται και τους δημόσιους χώρους να μικραίνουν.
Όταν μια ολόκληρη γενιά νιώθει ότι δεν έχει ζωτικό χώρο, φτιάχνει τις δικές της «επικράτειες»: ένα στενό, ένα παγκάκι, ένα λάθος βλέμμα. Η βία γίνεται η μόνη τους γλώσσα και το μαχαίρι ταυτότητα για παιδιά που δεν έμαθαν να υπάρχουν χωρίς να απειλούν.
Το πιο ενοχλητικό είναι ότι αυτό συμβαίνει δίπλα στο διεθνές success story της Αθήνας. Από τη μία η Ριβιέρα των funds, από την άλλη η Καλλιθέα των παιδιών που χάνονται για μια πλατεία. Αν μια κοινωνία χειροκροτεί μόνο τους δείκτες και δεν κοιτάζει ποιοι μένουν εκτός κάδρου, θα συνεχίσει απλώς να μετράει θύματα και μετά να επιστρέφει στις μακέτες της.
Γαλάζιες εκδηλώσεις ως «πολιτικό θερμόμετρο»
Στην Ηλιούπολη, η Νέα Δημοκρατία μέτρησε πόσο χτυπάει ο γαλάζιος παλμός στα νότια. Η τοπική της Ηλιούπολης ένωσε δυνάμεις με τη ΔΕΕΠ Νοτίου Τομέα και έφερε στο Άλσος «Δημήτρης Κιντής» τον Τάκη Θεοδωρικάκο και τον Τάσο Γαϊτάνη. Ο τίτλος της συζήτησης «Η Ελλάδα του 2030». Έξυπνο και βολικό. Είναι ένα θέμα «ευρύχωρο», που χωράει τα πάντα: ανάπτυξη, σταθερότητα, Ευρώπη και μεταρρυθμίσεις. Κυρίως, όμως, είναι ένα θέμα που σου επιτρέπει να αποφύγεις τις πολύ συγκεκριμένες συζητήσεις για το 2027. Γιατί το 2030 ακούγεται μακρινό και στρατηγικό, αλλά το 2027 είναι αυτό που φέρνει το πραγματικό άγχος των εκλογών.
O Τάκης Θεοδωρικάκος εμφανίστηκε με τον αέρα του υπουργού που ξέρει καλά την περιοχή και έχει το ανάλογο πολιτικό εκτόπισμα. Ο Τάσος Γαϊτάνης έδειξε να δοκιμάζει τα πατήματά του σε μια περιφέρεια όπου οι «γαλάζιες» έδρες είναι μετρημένες, αλλά οι φιλοδοξίες δεν τελειώνουν ποτέ. Το γεγονός ότι τα στελέχη των τοπικών έδωσαν δυναμικό «παρών» έστειλε ένα ξεκάθαρο μήνυμα: ο κομματικός μηχανισμός έχει ήδη αρχίσει να προθερμαίνεται.
Φυσικά, το highlight της βραδιάς παίχτηκε στα social media. Φωτογραφίες από τις σωστές γωνίες, πλατιά χαμόγελα και μια αίσθηση κομματικής ζεστασιάς.
Μετά την Ηλιούπολη, ο Τάκης Θεοδωρικάκος προχώρησε σε μια εντυπωσιακή επίδειξη ισχύος στο Peñarrubia Lounge στο Καλαμάκι, τη Δευτέρα 22 Ιουνίου 2026.
Οι περισσότεροι από 3.000 παρευρισκόμενοι δεν αποτέλεσαν απλώς ένα νούμερο για τις εντυπώσεις, αλλά ένα πολυεπίπεδο πολιτικό μήνυμα. Προς το Μέγαρο Μαξίμου δήλωσε ισχυρή παρουσία, προς τους συνυποψηφίους του στη Β3 περιφέρεια έθεσε όρια ασφαλείας, και προς τη βάση σήμανε την άτυπη έναρξη του προεκλογικού αγώνα.
Το σλόγκαν της βραδιάς «Όλοι μαζί πιο δυνατά μπροστά» ισορρόπησε ιδανικά ανάμεσα στην κυβερνητική αισιοδοξία και το άγχος της κάλπης, καθώς στον Νότιο Τομέα οι φιλοδοξίες των «δελφίνων» ξεπερνούν πάντα τις διαθέσιμες έδρες. Η παρουσία του Νικήτα Κακλαμάνη και οι χαιρετισμοί των ευρωβουλευτών προσέδωσαν θεσμικό κύρος. Ωστόσο, η ουσία κρύφτηκε στην πλήρη κινητοποίηση του κομματικού μηχανισμού. Σε μια περιφέρεια υψηλού ανταγωνισμού, η τόσο πρώιμη επίδειξη οργανωτικού «στρατού» δεν αποτελεί απλή εκδήλωση, αλλά μια σοβαρή προειδοποίηση προς κάθε κατεύθυνση.
Στο στούντιο του «Σήμερα»: Κυρανάκης – Χρηστίδης
Το πρωινό της 23ης Ιουνίου, ο Κωνσταντίνος Κυρανάκης και ο Παύλος Χρηστίδης βρέθηκαν τετ-α-τετ στο τηλεοπτικό πλατό του ΣΚΑΪ. Θεωρητικά, παρακολουθήσαμε άλλη μια τυπική πολιτική κόντρα ανάμεσα σε ΝΔ και ΠΑΣΟΚ. Πρακτικά, όμως, αυτό που είδαμε ήταν μια μικρή, πρόωρη μάχη για τον Νότιο Τομέα, γεμάτη φώτα, κάμερες και «ευγενικά» χαμόγελα, λίγο πριν αρχίσουν τα πραγματικά σκληρά μαρκαρίσματα.
Ο Κωνσταντίνος Κυρανάκης δεν κάθεται πλέον στο πάνελ απλώς ως ο νεαρός βουλευτής της Β3. Έχει πάρει πάνω του σημαντικό κομματικό και κυβερνητικό βάρος. Έτσι, κάθε του τηλεοπτική εμφάνιση δεν είναι μόνο γραμμή άμυνας για το Μαξίμου, αλλά και μια επίδειξη εσωκομματικής ισχύος στα νότια.
Ο Παύλος Χρηστίδης από την άλλη έχει στους ώμους του το δύσκολο στοίχημα να κρατήσει ψηλά τα ποσοστά του ΠΑΣΟΚ στον Νότο. Και μάλιστα σε ένα «γήπεδο» όπου, όσο πλησιάζουμε προς τις κάλπες, ετοιμάζονται να μπουν πολύ βαριά ονόματα, διεκδικώντας χώρο, σταυρούς και πολιτικό οξυγόνο.
Το πιο ωραίο με αυτές τις κόντρες είναι ότι, ενώ γίνονται σε πανελλαδική εμβέλεια, διαβάζονται καθαρά με τοπικά γυαλιά. Στον Νότιο Τομέα, η τηλεοπτική οθόνη λειτουργεί σαν προέκταση της ίδιας της κάλπης. Όταν δύο βουλευτές της ίδιας περιφέρειας κάθονται απέναντι, δεν απευθύνονται απλώς στον τηλεθεατή της επαρχίας. Στέλνουν σήμα και κλείνουν ραντεβού με τους δικούς τους, τοπικούς μηχανισμούς.
Όταν η «βαριά» πολιτική λερώνει τα παπούτσια της
Η Άννα Διαμαντοπούλου έκανε μια βόλτα μέχρι το Ρέμα της Πικροδάφνης.
Η παρέμβασή της έχει το δικό της ενδιαφέρον, γιατί η Άννα του ΠΑΣΟΚ έχει έτσι κι αλλιώς γνώσεις και ενδιαφέρον για τα περιβαλλοντικά ζητήματα και τις υποδομές τους, για αυτό και προσπάθησε να ντύσει ένα ξεκάθαρα τοπικό πρόβλημα με έναν σοβαρό, τεχνοκρατικό μανδύα.
Η Διαμαντοπούλου, θέλει να δείξει στους νότιους ότι δεν προσγειώθηκε στο δικό τους εκλογικό τομέα ως ένα «βαρύ όνομα», αλλά ως μια πολιτικός που περπατάει στις γειτονιές, βλέπει το πρόβλημα και προτείνει λύση. Το Ρέμα της Πικροδάφνης, λοιπόν, μετατράπηκε σε πολιτικό σκηνικό.
Μόνο που (και) εκεί, το ΠΑΣΟΚ δεν ψάχνει απλώς για τρεχούμενο νερό, ψάχνει μια σταθερή ροή ψηφοφόρων που θα το σπρώξει προς τη δεύτερη έδρα.
Μία για όλους και όλοι για digital
Οι πηγές μου λένε ότι η Δόμνα Μιχαηλίδου παρέθεσε γεύμα εργασίας σε δημοσιογράφους που άπτονται του ρεπορτάζ του υπουργείου της. Θέμα το πρόγραμμα ΟΛΟΙ Digital που δίνει στους μεγαλύτερους σε ηλικία ανθρώπους τη δυνατότητα να μάθουν και να αξιοποιήσουν τις δυνατότητες του διαδικτύου. Μαζί ήταν και ο Δημήτρης Παπαστεργίου που χωρίς αυτόν πολλά προγράμματα θα είχαν μείνει στα χαρτιά, αφού ως Υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης αποτελεί σημαντικό συνεργάτη της non stop και διαρκώς δραστήριας Δόμνας.
Και στα νότια πάντως η πρόσβαση στο internet για τους μεγαλύτερους σε ηλικία είναι μια υπόθεση που θέλει δομές και υποστήριξη. Ηλεκτρονικές απάτες, διαχείριση δημοτικών γραφειοκρατικών διαδικασιών αλλά και online booking σε εστιατόρια και χώρους διασκέδασης είναι μόνο λίγοι από τους λόγους που είναι απαραίτητα τα προγράμματα όπως το ΟΛΟΙ Digital για τους 65+.
ΕΛ.Α.Σ.: Ρίχνει σπόρους στα Νότια
Η Ελληνική Αριστερή Συμπαράταξη έδωσε στη δημοσιότητα τα ονόματα των επικεφαλής των τομέων της. Προς τα νότια, το κόμμα του Αλέξη Τσίπρα εμφανίζεται προς το παρόν με εκπροσώπηση τύπου «λίγοι και εκλεκτοί». Στους τομεάρχες, ο Αναστάσης Ζανιάς, Ηλιουπολίτης, πρώην δημοτικός σύμβουλος, είναι άνθρωπος που ξέρει τη διαφορά ανάμεσα σε πολιτική ρίζα και απλή αναφορά στο λεκανοπέδιο. Ο Γιάννης Σαλπέας έχει παραλιακό άρωμα λόγω Βουλιαγμένης και αθλητικής διαδρομής στον ΝΟΒ.
Το πιο ενδιαφέρον, όμως, βρίσκεται στις 300+1 υπογραφές. Εκεί ξεπροβάλλουν Καλλιθέα, Μοσχάτο-Ταύρος, Νέα Σμύρνη, Άγιος Δημήτριος. Δηλαδή, υπάρχει νότιο υλικό, αλλά ακόμη δεν έχει γίνει κανονική νότια αρχιτεκτονική. Με άλλα λόγια, η ΕΛ.Α.Σ. στον Νότιο Τομέα έχει σπόρους. Δεν έχει ακόμη κήπο.
Η ζώνη του λυκόφωτος: Αν οι δημοσκοπήσεις ήταν εκλογικό αποτέλεσμα
Αν οι δημοσκοπήσεις γίνονταν αύριο κάλπη, η Β3 Νοτίου Τομέα θα μετατρεπόταν στο απόλυτο πολιτικό θρίλερ. Με υποθετική μοιρασιά στις 18 έδρες, ο χάρτης θα έγραφε: ΝΔ 7, ΕΛ.Α.Σ. 5, «Ελπίδα για τη Δημοκρατία» (Καρυστιανού) 2, ΠΑΣΟΚ 2, ΚΚΕ 1 και Ελληνική Λύση 1. Από εκεί και πέρα, αρχίζει το κλάμα πίσω από τις κουρτίνες.
- ΝΔ (Από τις 9 καρέκλες στις 7): Η Νέα Δημοκρατία χάνει την παλιά άνεση του «εννιαριού». Όταν οι έδρες μειώνονται, η μουσική σταματά και κάποιοι μένουν όρθιοι. Υπουργοί, τηλεοπτικά αστέρια και κομματάρχες θα διαπίστωναν ότι ο σταυρός στα νότια είναι άθλημα επαφής και όχι προνόμιο βιογραφικού.
- ΕΛ.Α.Σ. (Επιστροφή στο 2015): Για το κόμμα του Αλέξη Τσίπρα, οι 5 έδρες σημαίνουν ολική επαναφορά με άρωμα 2015, αλλά χωρίς την τότε αθωότητα. Στο ίδιο σπίτι μαζεύονται «πρώην», θυμωμένοι και πιστοί της επιστροφής. Την ίδια ώρα, ο ΣΥΡΙΖΑ ζει το απόλυτο δράμα: από τις 3 έδρες στο μηδέν. Μια κανονική έξωση.
- ΠΑΣΟΚ (Πράσινο Survivor για δύο): Με 2 έδρες, το ΠΑΣΟΚ θα πανηγύριζε δημόσια, αλλά θα σφαζόταν εσωτερικά. Χρηστίδης, Διαμαντοπούλου και οι υπόλοιποι μνηστήρες μπαίνουν σε ριάλιτι επιβίωσης, κοιτάζοντας πώς θα σπρώξουν τον διπλανό έξω από τη βάρκα.
- Οι υπόλοιποι: Η Μαρία Καρυστιανού με 2 έδρες δίνει επίσημη κοινοβουλευτική διεύθυνση στην «αντιπολιτική» στα νότια. ΚΚΕ και Ελληνική Λύση παίρνουν από μία, αρκετή για ήσυχη παρουσία, όχι για σαμπάνιες.
Το μεγάλο σοκ στη Β3 δεν θα είναι ποιοι μπαίνουν, αλλά το βλέμμα όσων μένουν εκτός, ενώ είχαν ήδη ράψει κουστούμι βουλευτή. Σημείωση: η αναγωγή έγινε χωρίς επιστημονική μεθοδολογία για τους σκοπούς του σχολίου.
Χαλικάκι, ΕΤΑΔ και ταμειακή μηχανή
Στην Ηλιούπολη, το Χαλικάκι απέδειξε ότι στην Τοπική Αυτοδιοίκηση δεν χρειάζεται πάντα μεγάλο έργο για να γίνει μεγάλη φασαρία. Αρκεί ένα πάρκο, μια ΕΤΑΔ, ένα μίσθωμα και μια δημοτική αρχή που παρουσιάζει την ενοικίαση ως περίπου πράξη σωτηρίας του δημόσιου χώρου.
Η υπόθεση έχει όλα τα υλικά του κλασικού ελληνικού αστικού δράματος. Η δημοτική αρχή λέει «παίρνουμε το πάρκο για να το προστατεύσουμε και να ξεμπλοκάρουμε την ανάπλαση». Η αντιπολίτευση απαντά «γιατί να πληρώνει η πόλη για κάτι που πρέπει να της ανήκει;». Οι κάτοικοι βλέπουν το δημόσιο να νοικιάζει στο δημόσιο και αναρωτιούνται αν τελικά το κράτος έχει αποφασίσει να βάλει ταμειακή μηχανή ακόμη και στη σκιά των δέντρων.
Το Χαλικάκι δεν είναι απλώς χώρος πρασίνου. Είναι συμβολικό τεστ: ποιος ορίζει την πόλη; Οι κάτοικοι, ο δήμος, η ΕΤΑΔ ή η μόνιμη ελληνική πατέντα «πρώτα πληρώνεις, μετά διεκδικείς»; Και κάπως έτσι, ένα πάρκο έγινε πολιτικό πεδίο μάχης.
Γλυφάδα: Όταν η Εσπλανάδα «κολλάει» στα γρανάζια του πολιτικού κόστους
Στη Γλυφάδα, η Εσπλανάδα ξεκίνησε ως ένα σπουδαίο όραμα για να ενωθεί επιτέλους το κέντρο της πόλης με τη θάλασσα. Σήμερα, όμως, κινδυνεύει να καταλήξει ως ένα μνημείο που ενώνει την αυτοδιοικητική φιλοδοξία με τις κλασικές, εργολαβικές καθυστερήσεις. Το έργο είχε από την αρχή όλα τα «σωστά» υλικά: χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης, μεγάλο αφήγημα, υπόγειο πάρκινγκ, πεζογέφυρα, άνοιγμα στο παραλιακό μέτωπο και μπόλικες δόσεις από το γνωστό σλόγκαν «η πόλη αλλάζει».
Το τελεσίγραφο που έστειλε ο Δήμος προς την ανάδοχο κοινοπραξία, με ορίζοντα μέχρι τις 30 Ιουνίου, δείχνει ξεκάθαρα ότι το πράγμα έχει ξεφύγει από το ρομαντικό concept της κορδέλας. Έχει μπει για τα καλά στη φάση του «ποιος θα χρεωθεί τη ζημιά». Ο δήμαρχος διαμηνύει «μηδενική ανοχή» για να προστατεύσει το προφίλ του αποτελεσματικού manager. Η αντιπολίτευση βγαίνει μπροστά και ρωτάει το αυτονόητο: πώς και γιατί φτάσαμε ως εδώ; Ο ανάδοχος κοιτάζει τις αυστηρές προθεσμίες του Ταμείου Ανάκαμψης με το άγχος μαθητή που θυμήθηκε να γράψει την εργασία του την τελευταία νύχτα πριν την παράδοση.
Το πρόβλημα εδώ δεν είναι απλώς τεχνικό ή γραφειοκρατικό, είναι βαθιά πολιτικό. Στη Γλυφάδα, αν «σκάσει» και χαθεί ένα έργο ύψους 19 εκατομμυρίων ευρώ, δεν χάνεται απλώς μια εντυπωσιακή πεζογέφυρα. Χάνεται μια μεγάλη ευκαιρία για την καθημερινότητα των ίδιων των δημοτών, οι οποίοι πληρώνουν ακριβά και από χίλιες μεριές, για να απολαμβάνουν, τελικά, τα αυτονόητα.
Παλαιό Φάληρο: Νεολαία στο Δημοτικό Συμβούλιο ή στη φωτογραφία;
Στο Παλαιό Φάληρο, ο Δήμος ανοίγει τις διαδικασίες για το Δημοτικό Συμβούλιο Νέων 2026–2028. Θεωρητικά, η κίνηση είναι απολύτως σωστή: δίνει θεσμικό βήμα σε μια γενιά που οι μεγαλύτεροι θυμούνται συνήθως μόνο όταν ψάχνουν εθελοντές, χειροκροτητές για εκδηλώσεις ή ωραία χαμόγελα για φωτογραφίες με φόντο τη θάλασσα.
Το μεγάλο στοίχημα είναι αν αυτό το Συμβούλιο θα γίνει πραγματικό εργαστήριο ιδεών ή ένα ακόμη δημοτικό αξεσουάρ. Στην αυτοδιοίκηση έχουμε δει το έργο πολλές φορές: οι νέοι μπαίνουν εύκολα στις αφίσες, αλλά σπάνια στις αποφάσεις. Αν κληθούν απλώς να μιλήσουν αόριστα για το «μέλλον της πόλης» και μετά οι μεγάλοι επιστρέψουν στα γνωστά τραπέζια, θα έχουμε άλλη μία κορδέλα χωρίς περιεχομένο.
Το Παλαιό Φάληρο, όμως, έχει λόγο να το πάρει σοβαρά. Είναι ένας δήμος με μεγάλο παραλιακό μέτωπο, κυκλοφοριακή πίεση, ανάγκη για ελεύθερους χώρους, σχολεία και αθλητισμό. Η καθημερινότητα των νέων εδώ δεν εξαντλείται στα καφέ. Αν το Συμβούλιο αποκτήσει ουσιαστικό ρόλο, φωνή και αληθινή ακρόαση, μπορεί να αφήσει ένα φρέσκο, ζωντανό αποτύπωμα στην πόλη. Διαφορετικά, θα μείνει απλώς μια ωραία φωτογραφία με κακές προοπτικές αρχειοθέτησης.
Ελληνικό: Από δήμος της «υπόσχεσης», σκηνικό για μεγάλα brand
Το Ελληνικό αρχίζει να λειτουργεί ως κανονική σκηνή, και το σόου του ΕΚΟ Ράλλυ Ακρόπολις ήρθε να το επιβεβαιώσει με θόρυβο κινητήρων, τηλεοπτικά πλάνα και μπόλικη αστική αυτοπεποίθηση. Εκεί όπου για χρόνια κυριαρχούσαν η εγκατάλειψη και η πολιτική γκρίνια, τώρα στήνονται μεγάλα events και εικόνες εξωστρέφειας.
Αυτό μεταμορφώνει ριζικά την πολιτική εικόνα της περιοχής. Το Ελληνικό δεν πουλάει πλέον μόνο μια μελλοντική υπόσχεση ανάπτυξης, πουλάει άμεση εμπειρία. Γίνεται ένας χώρος φωτογενής, όπου συμβαίνει πάντα κάτι θεαματικό. Στην εποχή της αυτοδιοίκησης των social media, αυτό είναι χρυσάφι. Ο δήμαρχος που έχει στα χέρια του ένα τέτοιο σκηνικό παύει να διαχειρίζεται απλώς κάδους, πεζοδρόμια και σχολεία. Διαχειρίζεται ένα ισχυρό brand πόλης.
Υπάρχει, όμως, και το ανάλογο ρίσκο. Αυτό το event-driven μοντέλο παράγει εντυπώσεις, αλλά δεν λύνει αυτόματα τα προβλήματα της καθημερινότητας. Άλλο το ράλι μπροστά στις κάμερες και άλλο η ζωή όταν σβήνουν τα προβολείς. Το Ελληνικό μπαίνει πλέον επίσημα στο κλαμπ των δήμων-βιτρίνα. Το μεγάλο στοίχημα είναι αν πίσω από τη λάμψη της βιτρίνας θα συνεχίσει να χωράει και ο απλός κάτοικος. Για την ώρα αυτό συμβαίνει πάντως.
ΣΠΑΥ: Οι κάλπες πέρασαν, τα ξερόχορτα έμειναν
Στον ΣΠΑΥ, ο Ισίδωρος Μάδης επανεξελέγη πρόεδρος μέσα σε μια κλειστή διαδικασία. Το θέμα όμως δεν είναι αν ο Μάδης πήρε 13 ψήφους στους 19 παρόντες. Αυτό είναι το εύκολο κομμάτι της αυτοδιοίκησης: μετράς χέρια, βγάζεις προεδρείο, μιλάς για ενότητα. Το δύσκολο είναι να μετρήσεις ξερόχορτα, προσβάσεις, επικίνδυνα σημεία και την αγωνία των κατοίκων που βλέπουν το βουνό ακαθάριστο ενώ η αντιπυρική περίοδος έχει ήδη μπει στο κόκκινο.
Ο Δήμος Ελληνικού–Αργυρούπολης φωνάζει ότι οι καθαρισμοί άργησαν. Ο ΣΠΑΥ απαντά ότι όλα γίνονται με προτεραιοποίηση. Εν τω μεταξύ, οι πρώτες φωτιές σβήνουν χάρη σε εθελοντές, δήμους, κάμερες, κέντρα κρίσεων, ίσως και λίγη τύχη. Η πολιτική, όμως, δεν μπορεί να βασίζεται στην τύχη. Οι αρχαιρεσίες τελείωσαν. Η αντιπυρική περίοδος τώρα αρχίζει πραγματικά.
Θωμάς Γρατσούνας: Η Γλυφάδα γελάει με τον εαυτό της
Ενας genZ Γλυφαδιώτης,πέτυχε κάτι που η παλιά ελληνική κωμωδία άγγιζε μόνο από μακριά: έκανε την ταξική αντιπαράθεση των βορείων και Νοτίων προαστίων TikTok σκετς, χωρίς να χρειαστεί ούτε φτωχό πλην τίμιο υπάλληλο ούτε πλούσια κληρονόμο με πατέρα βιομήχανο. Αρκεί ένα SUV, ένα ύφος «δεν παρκάρω, υπάρχω», μια Γλυφάδα που μιλάει με γυαλιά ηλίου και ένας νεόπλουτος που δεν είναι ακριβώς άνθρωπος είναι κοινωνικό σύμπτωμα με αλγόριθμο.
Το αστείο είναι ότι γελάμε όλοι. Γελάνε οι βόρειοι, γιατί αναγνωρίζουν τους νότιους. Γελάνε οι νότιοι, γιατί κάνουν ότι δεν αναγνωρίζουν τον εαυτό τους. Γελάνε και οι υπόλοιποι, γιατί βλέπουν σε 40 δευτερόλεπτα όλη την ελληνική φαντασίωση κοινωνικής ανόδου: αμάξι, θάλασσα, μούρη, «ξέρεις ποιος είμαι εγώ;» και μια ανεπαίσθητη αγωνία μην παρκάρει δίπλα κανένας φτωχός.
Οι ταινίες του ’60 και του ’70 είχαν τον Ζήκο, τον γαμπρό, τη βίλα και την υπηρέτρια. Ο Γρατσούνας έχει την κάμερα του κινητού και την ταξική ανασφάλεια σε full HD. Και γι’ αυτό πιάνει: δεν σατιρίζει απλώς τον νεόπλουτο. Μας θυμίζει ότι όλοι, λίγο ή πολύ, έχουμε μέσα μας έναν τύπο που θα ήθελε να πει «μένω νότια» σαν να είναι τίτλος ευγενείας.
Παραλιακή επιτάχυνση διαφορετικών ταχυτήτων
Το Pop Up Project στο Sea Satin της Βούλας δείχνει πού στρίβει η οικονομία των νοτίων. Ξέχνα το παραδοσιακό κατάστημα, τώρα πρέπει να στήσεις σκηνικό, να πουλήσεις αίσθηση και να μετατρέψεις τη μόδα σε κοσμική έξοδο, με τη θάλασσα εμπορικό συνεργάτη. Εκεί, τα ελληνικά brands και το resort wear βρίσκουν το απόλυτο terrain, σε μια παραλιακή που πασχίζει να μοιάζει λίγο με Μύκονο, λίγο με Μιλάνο και πολύ με το «πάμε για καφέ και γυρνάμε με καφτάνι». Αν το δεις παραδημοτικά, το μήνυμα είναι δομικό: Όποιος προσελκύει τέτοια high-end events εξασφαλίζει ροή κόσμου, άρα κρατά στα χέρια του την τοπική οικονομία.
Στον Άλιμο, καθώς το Ble Seaside Events στον Άλιμο προετοιμάζεται να υποδεχτεί την 1η Ιουλίου τα «Who is Who International Awards 2026», ο αέρας του κόκκινου χαλιού και το αυστηρό black tie dress code σηματοδοτούν κάτι πολύ βαθύτερο. Τα νότια προάστια μεταβάλλονται ταχύτατα σε μια προνομιακή αγορά premium εκδηλώσεων, ξεπερνώντας το παραδοσιακό μοντέλο «θάλασσα και ξαπλώστρα» για να προσφέρουν ένα high-end σκηνικό διεθνούς κύρους.
Αυτή η εξέλιξη αποκαλύπτει πλέον μια τοπική γεωγραφία τριών ταχυτήτων. Το Ελληνικό αναδεικνύεται στο απόλυτο πεδίο για το μεγάλο, θεσμικό κεφάλαιο και τα mega events. Την ίδια στιγμή, η Γλυφάδα και η Βούλα εδραιώνονται ως η Μέκκα της premium κατανάλωσης, του luxury retail και του lifestyle. Ανάμεσά τους, ο Άλιμος λειτουργεί ως ο ιδανικός κόμβος, παντρεύοντας αρμονικά το κλασικό λιανεμπόριο και τη μαρίνα με την αναπτυσσόμενη οικονομία των εκδηλώσεων.
Το συμπέρασμα είναι σαφές. Τα Νότια έχουν πάψει προ πολλού να αποτελούν μια απλή ζώνη κατοικίας ή έναν προορισμό για την κυριακάτικη βόλτα των Αθηναίων. Μεταμορφώνονται σε ένα σκληρό, αυτοτελές επενδυτικό πεδίο. Όπως κάθε περιοχή που βιώνει μια τόσο γρήγορη ανάπτυξη, η βίαιη αυτή μετάβαση φέρνει στο προσκήνιο ό,τι πιο λαμπερό, αλλά ταυτόχρονα και ό,τι πιο άγριο συνεπάγεται η νέα οικονομική πραγματικότητα.