

Οι μεγάλες επενδύσεις σε ιδιωτικά σχολεία στην Ελλάδα
Εξαγορές ιστορικών ιδιωτικών σχολείων, νέες επενδύσεις και στρατηγικές συνεργασίες διαμορφώνουν ένα νέο τοπίο, δημιουργώντας ευκαιρίες αλλά και προβληματισμούς για το μέλλον της ιδιωτικής εκπαίδευσης στην Ελλάδα. Πώς διαμορφώνεται η επόμενη ημέρα;
- 05/03/2025, 13:13
Σειρά επενδυτικών κινήσεων καταγράφεται την τελευταία διετία σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης από διεθνούς βεληνεκούς αλλά και από εγχώριους εκπαιδευτικούς ομίλους, γεγονός που σηματοδοτεί την επόμενη μέρα σε αυτό το πεδίο. Πιο πρόσφατη είναι η ανακοίνωση του εκπαιδευτικού ομίλου Πουκαμισά, ο οποίος σχεδιάζει την επέκτασή του, εκτός από τον χώρο των φροντιστηρίων, και στον τομέα πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, με ιδιόκτητο σχολείο στην Παλλήνη.
Το βελτιωμένο οικονομικό περιβάλλον, που αποτελεί τη μεγάλη εικόνα, σε ό,τι αφορά την εκπαίδευση, διαδραματίζει τον δικό του σημαντικό ρόλο στην εκδήλωση αυτού του ενδιαφέροντος. Ταυτόχρονα όμως και η μεταρρύθμιση του θεσμικού πλαισίου που περιβάλλει την ιδιωτική εκπαίδευση αποτελεί καθοριστικό παράγοντα προς αυτήν την κατεύθυνση. Αφενός υφίσταται ενδιαφέρον από επενδυτές με καθαρά χρηματοοικονομικά κίνητρα, αφετέρου υφίσταται ενδιαφέρον από επενδυτές που θέλουν να τοποθετηθούν στην ποιοτική εκπαίδευση. Το θεσμικό πλαίσιο βοηθάει ταυτόχρονα στη βελτίωση των παρεχόμενων εκπαιδευτικών υπηρεσιών, γεγονός που προσελκύει το ενδιαφέρον τόσο από πλευράς εκπαιδευόμενων όσο και από πλευράς επενδυτών.
Τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ στην τρίμηνη έκθεση «Η Ελλάς με αριθμούς» που δημοσίευσε για το τελευταίο τρίμηνο του 2024, αναφέρουν ότι τα ιδιωτικά νηπιαγωγεία από 649 που ήταν τη σχολική χρονιά 2018-2019 αυξήθηκαν σε 817 στην περίοδο 2021-2022. Τα ιδιωτικά δημοτικά από 159 το 2018-2019 παρέμειναν σταθερά στον ίδιο αριθμό το 2021-2022, ενώ τα γυμνάσια από 99 αυξήθηκαν σε 109 και τα γενικά λύκεια από 92 το 2021-2022 ανήλθαν σε 103 την περίοδο 2021-2022.
Η εξαγορά του «Πλάτωνα», του Κωστέα-Γείτονα και του Μωραΐτη
Στις αρχές Δεκεμβρίου του 2024 έγινε γνωστό ότι τα εκπαιδευτήρια «Ο Πλάτων» εξαγοράστηκαν από το βρετανικό fund ISP (International Schools Partnership). Η διοίκηση του σχολείου φέρεται να κατέληξε σε συμφωνία με την International Schools Partnership, ενώ η οικογένεια Παπαδόπουλου που ίδρυσε τον «Πλάτωνα» θα παραμείνει επικεφαλής των εκπαιδευτηρίων, που θα διατηρήσουν το προφίλ που είχαν έως τώρα στον τομέα της εγχώριας εκπαίδευσης.
Στις συμφωνίες του 2024 καταγράφεται και η εξαγορά των Εκπαιδευτηρίων Κωστέα-Γείτονα από το Inspired Educational Group, το οποίο επένδυσε και στη Σχολή Μωραΐτη, εξαγοράζοντας πλήρως και το ιστορικό ιδιωτικό σχολείο του Ψυχικού. Η Inspired αποτελεί τον κορυφαίο παγκόσμιο οργανισμό ιδιωτικών εκπαιδευτικών ιδρυμάτων, έχοντας δημιουργήσει ένα δίκτυο με 115 σχολεία σε όλον τον κόσμο και περισσότερους από 90.000 μαθητές.

Επιπλέον, στη διάρκεια του 2024 ολοκληρώθηκε η κατασκευή του νέου σχολικού συγκροτήματος του εκπαιδευτικού ομίλου ΔΕΛΑΣΑΛ στον Άλιμο, ο οποίος λειτουργεί τα σχολεία Saint Paul. Το κτίριο στο οποίο στεγάζονται πλέον το Γυμνάσιο και το Λύκειο του ιστορικού εκπαιδευτικού οργανισμού βρίσκεται στην περιοχή του Δήμου Αλίμου κοντά στην συμβολή των οδών Ιωνίας και Θεομήτορος. Το σύνολο της επένδυσης για την κατασκευή του ανήλθε τα 6,5 εκατομμύρια ευρώ με μετατροπή προϋπάρχοντος βιομηχανικού κτιρίου σε εκπαιδευτήριο.

Η επένδυση των 29 εκατομμυρίων ευρώ από τον όμιλο Πουκαμισά στην Παλλήνη
Στις αρχές του 2025 ο εκπαιδευτικός όμιλος Πουκαμισά, ο οποίος εδρεύει στα νότια προάστια, γνωστοποίησε την υλοποίηση επένδυσης για τη δημιουργία ιδιωτικού σχολείου πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης σε ιδιόκτητη έκταση 53 στρεμμάτων στην Παλλήνη. Η επένδυση θα ανέλθει στα 29 εκατομμύρια ευρώ. Η κατασκευή αναμένεται να ξεκινήσει την άνοιξη του 2025 και να ολοκληρωθεί στις αρχές του 2024. Από τον Μάρτιο του 2027 το σχολείο θα ξεκινήσει να υποδέχεται στις εγκαταστάσεις του γονείς και μαθητές προς ενημέρωσή τους, ενόψει της επικείμενης σχολικής περιόδου του Σεπτεμβρίου του ίδιου έτους.
Σε ερώτημα του NouPou προς τον Αθανάσιο Πουκαμισά, πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο του ομίλου, ως προς τις τρέχουσες εξελίξεις στο τοπίο της εκπαίδευσης στην Ελλάδα, όπου επενδύουν μεγάλοι εκπαιδευτικοί όμιλοι αλλά και funds του εξωτερικού, ο ίδιος εμφανίζεται επιφυλακτικός ως προς τη φύση των συγκεκριμένων επενδύσεων.
Επί της ουσίας, αυτό που ο ίδιος λέει είναι ότι πρόκειται κυρίως για εξαγορές υφιστάμενων επιχειρήσεων και όχι για νέες επενδύσεις. «Υπάρχουν διαφορετικές ερμηνείες της κινητικότητας που παρουσιάζεται στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Κάποιοι τη συνδέουν με τον νόμο για τα ιδιωτικά πανεπιστήμια, ενώ ουσιαστικά μιλάμε για συνεργασίες ιδιωτικών σχολείων. Η πραγματικότητα όμως είναι ότι δεν βλέπω νέες επενδύσεις, αλλά εξαγορές υφιστάμενων σχολικών μονάδων. Ταυτόχρονα κανείς δεν έχει ανακοινώσει το τίμημα της όποιας εξαγοράς πραγματοποιεί. Δεν γνωρίζω τι είδους επενδύσεις είναι αυτές και ποιο είναι το κίνητρό τους. Για να παραχωρήσει ένα σχολείο κυριότητα σε νέους μετόχους, σημαίνει ίσως ότι είναι σε αδύναμη θέση. Την ίδια στιγμή η έλευση των ξένων επενδυτών, σημαίνει ότι κάτι βλέπουν στην Ελλάδα, κάτι που μάλλον θα πρέπει να ερμηνεύεται θετικά. Εγώ σε κάθε περίπτωση κοιτάζω τη δουλειά μου, να πρεσβεύω κάτι που να ξεχωρίζει και να είναι πολύ καλό. Σχεδιάζουμε αρκετά πράγματα, όπως για παράδειγμα τη φιλοσοφία που θέλουμε να έχει το σχολείο που θα δημιουργήσουμε».

Εκπαιδευτήρια Δούκα: Η στρατηγική συνεργασία και η εξαγορά πλειοψηφίας από τον όμιλο Cognita
Τον Νοέμβριο του 2024 έγινε γνωστή μία ακόμα κίνηση στον τομέα της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Ο διεθνούς βεληνεκούς εκπαιδευτικός όμιλος Cognita Europe & US προέβη στην εξαγορά ποσοστού πλειοψηφίας στα ιστορικά εκπαιδευτήρια Δούκα. Πρόκειται για μία ακόμη σημαντική συμφωνία, μετά την εξαγορά της Σχολής Μωραΐτη και των Εκπαιδευτηρίων Κωστέα – Γείτονα από το Inspired Group.
Παράλληλα, στον ίδιο χώρο εντάσσεται και η εξαγορά του “The International School of Athens” της οικογένειας Δασκαλάκη, η οποία δραστηριοποιείται στον τομέα της μεταλυκειακής εκπαίδευσης με το Κολλέγιο BCA.
Κ. Δούκας: «Η κινητικότητα από το υπουργείο Παιδείας μόνο θετική είναι»
Ο Κωνσταντίνος Δούκας, αντιπρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος των Εκπαιδευτηρίων Δούκα, επισημαίνει στο NouPou ότι η δραστηριότητα που παρουσιάζεται στον τομέα της εκπαίδευσης οφείλεται κατά κύριο λόγο στην ευρύτερη οικονομική ανάπτυξη της χώρας. «Η Ελλάδα βρίσκεται σε ένα πολύ θετικό οικονομικό momentum. Έχει ανακτήσει την αξιοπιστία της στο εξωτερικό και επειδή προέρχεται από την περίοδο της οικονομικής κρίσης, παρουσιάζει ευκαιρίες. Προφανώς δεν είμαστε το μοναδικό και καλύτερο οικόπεδο στον πλανήτη. Προφανώς και αγαπάμε τη χώρα μας και υποστηρίζουμε ότι έχουμε την καλύτερη θάλασσα και τον καλύτερο ήλιο. Ωστόσο εάν κάποιος ζητήσει ένα τίμημα που δεν έχει λογική όταν διαπραγματεύεται μία οικονομική συμφωνία, ο επενδυτής από το εξωτερικό έχει χιλιάδες ακόμα επιλογές σε ολόκληρο τον κόσμο».

«Το σημαντικό είναι ότι υπάρχει κινητικότητα και το υπουργείο Παιδείας εκπέμπει ενδιαφέρον να κάνει πράγματα. Είναι όλα τέλεια; Όχι, δεν είναι. Ωστόσο αυτό που έχει μεγαλύτερη σημασία είναι η θέληση να υπάρξει εξέλιξη. Η παιδεία έχει ανάγκη να ακολουθήσει τον ρυθμό που επιβάλλουν όλοι οι κύκλοι της οικονομίας. Όταν όλα κινούνται με τόσο μεγάλη ταχύτητα στον τουρισμό, την ενέργεια, την αγροτική οικονομία, την τεχνολογία, τότε και η παιδεία θα κινείται με τον ίδιο ρυθμό. Αναγνωρίζω λοιπόν τη διάθεση του υπουργείου Παιδείας να κάνει κινήσεις όπως η εισαγωγή του διεθνούς απολυτηρίου – International Baccalaureate και στα δημόσια σχολεία. Το γεγονός αυτό μόνο θετικό μπορεί να είναι. Επομένως, ακόμα και εάν γίνουν λάθη, το σημαντικότερο είναι η διάθεση για εξέλιξη», πρόσθεσε ο κ. Δούκας.
Αυτή τη στιγμή τα Εκπαιδευτήρια Δούκα εξετάζουν τα επόμενά τους βήματα όπου σε συνεργασία με την Cognita θα προχωρήσουν σε εξαγορές σχολικών μονάδων τόσο στην Αθήνα όσο και στην περιφέρεια. «Έχουμε προχωρήσει και μιλάμε με σχολεία, με τα οποία είναι πολύ πιθανό να συνεργαστούμε. Οι πρώτες ανακοινώσεις αναμένονται σχετικά σύντομα, καθώς έχουμε ολοκληρώσει τις συμφωνίες μας. Θέλουμε να κάνουμε προσεκτικά και μετρημένα βήματα. Γιατί το δυσκολότερο όλων είναι να συνεργαστούμε με υπάρχοντα σχολεία που έχουν τη δική τους αξία και εμείς να προσθέσουμε υπεραξία. Οι πρώτες κινήσεις που θα υλοποιήσουμε θα αφορούν σε συνεργασίες εκτός Αθηνών, ενώ θα ακολουθήσουν αντίστοιχες πρωτοβουλίες τόσο στην Αθήνα όσο και στη Θεσσαλονίκη», συμπληρώνει.
Τα Εκπαιδευτήρια Δούκα ιδρύθηκαν το 1917 από τον Φίλιππο Ν. Δούκα και αποτελούν ένα από τα παλαιότερα σχολεία στην Ελλάδα. Σύμφωνα με τα όσα αναφέρουν στην ιστοσελίδα τους, έχουν εκπαιδεύσει εμβληματικές προσωπικότητες του 20ου αιώνα, όπως ο Άγγελος Τερζάκης και ο Κωνσταντίνος Καραμανλής.
Η εξαγορά του International School of Athens
Ο πρόεδρος του Συνδέσμου Κολλεγίων και επικεφαλής του εκπαιδευτικού ομίλου BCA Βασίλης Δασκαλάκης υπέγραψε συμφωνία στη διάρκεια του 2024 για την πώληση του διεθνούς ιδιωτικού σχολείου International School of Athens. Σημειώνεται ότι στο International School of Athens φοιτούν Κινέζοι μαθητές, οι οποίοι αντιστοιχούν σε περίπου το 20% του συνολικού δυναμικού του. Επιπλέον, το 50% του συνόλου των μαθητών του είναι ξένοι που φοιτούν στην Ελλάδα και από το υπόλοιπο 50% των Ελλήνων που φοιτούν σε αυτό, περίπου οι μισοί είναι Έλληνες του εξωτερικού.

Β. Δασκαλάκης (BCA): «Σημαντικός ο ρόλος της διεύρυνσης του IB»
Αναφερόμενος στις προοπτικές της εγχώριας εκπαίδευσης, ο κ. Δασκαλάκης στέκεται επίσης στην επικείμενη εφαρμογή του διεθνούς απολυτηρίου – International Baccalaureate. «Εάν διευρυνθεί ο θεσμός του ΙΒ, αυτό θα έχει έναν πολύ θετικό αντίκτυπο στο εκπαιδευτικό γίγνεσθαι και το ανανεωμένο ελληνικό σχολείο. Δεδομένου ότι το IB προσλαμβάνει εξέχουσα σημασία για τα περισσότερα πανεπιστήμια του εξωτερικού, όπου αποτελεί προϋπόθεση για εγγραφή αλλά και λόγω του ότι ο νόμος για τα ιδιωτικά πανεπιστήμια προβλέπει ότι οι σπουδαστές θα εισέρχονται χωρίς εξετάσεις και όχι μέσω πανελλαδικών, δημιουργείται ένα νέο θετικό περιβάλλον στην εγχώρια εκπαίδευση», εξηγεί ο Βασίλης Δασκαλάκης.
«Σε ό,τι αφορά τα καλά ιδιωτικά σχολεία, είναι γεγονός ότι κοστίζουν, ωστόσο παρουσιάζουν προοπτικές. Εν κατακλείδι, πεποίθησή μου είναι ότι τα ιδιωτικά σχολεία θα συνεχίσουν να παρέχουν καλύτερες εκπαιδευτικές υπηρεσίες από τα δημόσια», προσθέτει.